Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Midsommar köttet fixat

Featured Replies

Publicerat

Tjena !!

I går kväll gav åtelvaket resultat !Det blev en galt på 130kg som fick smaka 270WSM Barnes T-shock 9,1 grams. Det blev ett lungskott och han gick ca. 60m innan han la sig i dett dike. Gårdshunden Doris fick i vanlig ordning agera "för-trupp" in tätningen för att hitta på grisen. Hon har aningen snabbare reflexer än husse vid en ev. pårusning av en skadad gris :)

Det sjuka i detta är att det var två galtar i området som jagade varandra och detta var den mindre av dem....Könsbestämningen var enkel då de inte har så mycket päls och penseln var enkel att se...

Vilka monster som rör sig i skogarna !!! :D

post-1471-1212902358_thumb.jpg

post-1471-1212902404_thumb.jpg

Publicerat

Klockrent frei grattis te galten :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Klockrent frei grattis te galten :)

Mvh.

Tackar Flex.. !!!

Publicerat

Rejäl flintastek att lägga på grillen det där! :)

Grattis!

Publicerat

Haha! Grattis! Dn blir som sagt vad fin till midsommar att helgrilla. :D:)

Publicerat
  • Författare
Haha! Grattis! Dn blir som sagt vad fin till midsommar att helgrilla. :D:)

Hmm...ja men då behöver jag nog hjälp av Hulken att rotera spettet :D Mentalt hade jag nog riktat in mig på en 30kg`s gris men detta var iaf en spännande upplevelse.....

Förvånansvärt lite blod på skottplatsen !! Det blev ju genomslag som heter duga med T-shocken men jag fann bara ca. 5 droppar med mörkrött blod samt en lite bit lunga..Späcklagret täpper till skotthålen effektivt minsann !

Publicerat

Grattis! blir de helstekt gris! :)

Publicerat
Hmm...ja men då behöver jag nog hjälp av Hulken att rotera spettet :D Mentalt hade jag nog riktat in mig på en 30kg`s gris men detta var iaf en spännande upplevelse.....

Förvånansvärt lite blod på skottplatsen !! Det blev ju genomslag som heter duga med T-shocken men jag fann bara ca. 5 droppar med mörkrött blod samt en lite bit lunga..Späcklagret täpper till skotthålen effektivt minsann !

Haha! Det fixar Dina kamrater här på forumet bara Du står för mat & drickat så ska Vi hjälpa Dig. :D:) Jag har väl lite långt till Dig annars hade jag ställt upp. Ca. 100 mil till S-holm. :(

Ok! Det är en bra kula TSX. Man hör ju bara lovord om den. :D

Du får ju vara glad för det Du får i skogen! :D

Publicerat

Garttis grattis!!

En kanon-fin galt! :)

Publicerat

Lite avis på er som har vildsvin på marken, en annan får köpa ommärkt kött på ica :rolleyes:

Publicerat

Kul Frei, fin gris. :rolleyes: Har du provat microugnstricket på köttet ännu?

Nog dödar en 6,9mm 9,1 grams kula med fart i spälstaketet en gris men mindre skoj om det tagit längre bak. 9,3an med 18,5g är faktiskt skillnad och inte skröna när det gäller att säkra spår efteråt.

Men du har ju en sån med ;) Grattis iaf.

Publicerat
  • Författare
Kul Frei, fin gris. :rolleyes: Har du provat microugnstricket på köttet ännu?

Nog dödar en 6,9mm 9,1 grams kula med fart i spälstaketet en gris men mindre skoj om det tagit längre bak. 9,3an med 18,5g är faktiskt skillnad och inte skröna när det gäller att säkra spår efteråt.

Men du har ju en sån med ;) Grattis iaf.

Rätt o riktigt...men med åteljakten är det ju bra förutsättningar för att sätta kulan precis där man vill ha den utan ngn stress....Speciellt nu när det är fullt skjutljust hela natten...Detta var ett litet test av T-shock kulan som jag tills nu endast skjutit rå o räv med. Jag sitter vanligtvis med 9,3 pipandå jag anser att den är bättre lämpad för ändamålet.

Hmm...microtricket ??? Nej det har jag ej...Jag antar att det är för att kontrollera om köttet stinker hormoner vid tillagning ?? eller ? Hur brukar du göra ??

Jag brukar använda kindmuskulaturen för trikintesterna och har båda sidor i kylen. Kanske skall nyttja en av dessa för microtestet då SVA borde klara sig på ena sidan..

Publicerat

Skär en bit från grisen och släng in i micron. Du märker om den stinker hormoner på ett lätt sätt.

Grattis, by the way.

Betar?

Publicerat

Grattis fin galt det där!!

Vore så fint o få skjuta en gris , har inga på marken men runt omkring, :)

Ska snart montera upp en liten foderautomat o tjära lite träd så kommer nog dom. :rolleyes:

Vore ju underbart att kunna grilla lite egenskjutet griskött i sommmar. ;)

Publicerat
  • Författare
Skär en bit från grisen och släng in i micron. Du märker om den stinker hormoner på ett lätt sätt.

Grattis, by the way.

Betar?

Test utfört !! Luktade inget konstigt om det alls...

Tack för tipset....bättre att upptäcka problem nu än på midsommarafton med 50 gäster :rolleyes:;)

Publicerat
  • Författare
Grattis fin galt det där!!

Vore så fint o få skjuta en gris , har inga på marken men runt omkring, :o

Ska snart montera upp en liten foderautomat o tjära lite träd så kommer nog dom. :rolleyes:

Vore ju underbart att kunna grilla lite egenskjutet griskött i sommmar. ;)

Hej !! Ja grisarna förgyller verkligen jaktsesången...För mig som är småbarns förälder passar det utmärkt att smyga ner till åteln efter man lagt barn m.m Även om man skjuter ruskigt sällan så är det underbart att sitta i tornet få lite andrum från den vardagliga stressen.....

Publicerat
  • Författare

Grattis, by the way.

Betar?

Nja...inga stora betar...men vi får se efter jag plockat ut dem ur käken...2/3 skall väl dölja sig inne i käkbenet.

post-1471-1212949736_thumb.jpg

Publicerat
Hej !! Ja grisarna förgyller verkligen jaktsesången...För mig som är småbarns förälder passar det utmärkt att smyga ner till åteln efter man lagt barn m.m Även om man skjuter ruskigt sällan så är det underbart att sitta i tornet få lite andrum från den vardagliga stressen.....

Jag har samma "problem" med små barn jag, vore så skönt att kunna jaga mest hela året och precis som du säger man kan gå ner o sätta sig när barnen har lagt sig o inte bahöva fixa med barnvakt (utom de veckor när frun jobbar kväll) utan kan smita iväg en stund.

Fixar nog en åtel till hösten. :rolleyes:

Frun som åxå är jägare gillar det inte , men det man inte vet har man ju inte ont av. :o;)

Publicerat

Snyggt jobbat!

Detta med att micra köttet.. behövs det verkligen? En hormonstinn galt känner man lukten av direkt när man tar ur tycker jag, reagerar man inte vid urtagning och hantering av slaktkroppen så torde det vara lugnt eller? Jag är alltså inte säker men tror att det är så.. MKJ?

Den galt jag sköt förra helgen luktade iaf ingenting, däremot den ryggbiff som jag skar ut för att lägga på grillen ikväll luktade lite.. den smakade dock helt ok ;):rolleyes:

Kvällens grillkött kom från någon av galtarna jag sköt i höstas, den jag sköt förra helgen har vi inte fått trikinsvar på ännu så den ligger ffa i frysen.

Mvh!

Publicerat
Snyggt jobbat!

Detta med att micra köttet.. behövs det verkligen? En hormonstinn galt känner man lukten av direkt när man tar ur tycker jag, reagerar man inte vid urtagning och hantering av slaktkroppen så torde det vara lugnt eller? Jag är alltså inte säker men tror att det är så.. MKJ?

Den galt jag sköt förra helgen luktade iaf ingenting, däremot den ryggbiff som jag skar ut för att lägga på grillen ikväll luktade lite.. den smakade dock helt ok :o;)

Kvällens grillkött kom från någon av galtarna jag sköt i höstas, den jag sköt förra helgen har vi inte fått trikinsvar på ännu så den ligger ffa i frysen.

Mvh!

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...ost&p=67748

Tjenis, jo jag har haft turen att skjuta ett par runt 150 kilo. En spydde jag nästan jag tog ur varför den blev rävmat. 2 andra stora har emellertid inte haft varken lukt eller smak. Sköt en gång en mindre galt på kanske 80 kilo som inte luktade alls i slaktboden. Väl uppvärmt i micron luktade hela köket skunk. Tycker faktiskt att micron ger dig en ganska bra bild huruvida köttet skall tjäna på midsommarbordet eller ej :rolleyes: