Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

45-70Gov.

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Förra helgen skaffade jag mig en Marlin 1895G "Guide Gun". Dock hade de ingen ammunition hemma så jag har inte kunnat testa "järnspettet" ännu. (Snacka om att det kliar i fingrarna). I alla fall så har jag beställt ammunition av ett annat företag som handladdar och de använde sig av Speer 400gr kulor. Jag har sökt på diverse olika forum angående den kulan men jag har inte hittat något vettigt ännu.

Är det någon här som har testat den kulan och hur funkar den tycker ni?

Har ni några andra tips?

Jag tänkte använda geväret till älg gris och eventuellt björn om någon sådan dyker upp.'

/Henrik

Publicerat

Grattis till en super rolig bössa att panga med :-)

Mitt tips är att börja handladda, dom kommer att tjäna in kostnaden för verktygen i ett nafs

Jag köpte en Lee classic turret press på Midway.

När jag köpte min GG förra året så köpte jag två askar Winchester ammo för 550:-/ask => 1100:- för 40ptr ...

Nu har jag skjutit ca 400skott med den, du kan ju räkna ut vad den kostnaden skulle ha blivit ...

Dessutom så får du möjligheten att ladda med billiga kulor och lite krut för övningen,

samt full laddade jakt patroner. (Köp skotten är väldigt klent laddade)

Spara pengarna till alla tillbehör du behöver, nytt sikte, picatinny skena, trycke m.m.

Mvh Stefan

marlin1895g.jpg

Hej!

Förra helgen skaffade jag mig en Marlin 1895G "Guide Gun". Dock hade de ingen ammunition hemma så jag har inte kunnat testa "järnspettet" ännu. (Snacka om att det kliar i fingrarna). I alla fall så har jag beställt ammunition av ett annat företag som handladdar och de använde sig av Speer 400gr kulor. Jag har sökt på diverse olika forum angående den kulan men jag har inte hittat något vettigt ännu.

Har ni några andra tips?

Jag tänkte använda geväret till älg gris och eventuellt björn om någon sådan dyker upp.'

/Henrik

Publicerat
Grattis till en super rolig bössa att panga med :-)

Mitt tips är att börja handladda, dom kommer att tjäna in kostnaden för verktygen i ett nafs

Jag köpte en Lee classic turret press på Midway.

När jag köpte min GG förra året så köpte jag två askar Winchester ammo för 550:-/ask => 1100:- för 40ptr ...

Nu har jag skjutit ca 400skott med den, du kan ju räkna ut vad den kostnaden skulle ha blivit ...

Dessutom så får du möjligheten att ladda med billiga kulor och lite krut för övningen,

samt full laddade jakt patroner. (Köp skotten är väldigt klent laddade)

Spara pengarna till alla tillbehör du behöver, nytt sikte, picatinny skena, trycke m.m.

Mvh Stefan

marlin1895g.jpg

Hej.

Är det någon som vet ungefär vad kostnaden är för att byta ut de öppna riktmedlen på en Marlin 45-70 .

De som sitter på är ju rena skiten.

Publicerat
I alla fall så har jag beställt ammunition av ett annat företag som handladdar och de använde sig av Speer 400gr kulor. Jag har sökt på diverse olika forum angående den kulan men jag har inte hittat något vettigt ännu.

Jag sköt min första älg med en Speer FN 400, handladdad i en 458 Win Mag. Nu i efterhand verkar det inte som att det är lämpligt att skicka iväg denna kula i mer än 45-70-hastighet, men jag var nöjd med kulan både på älgen och vid expansionstest (se bild). I 45-70 torde den fungera alldeles utmärkt.

speer400grfn.JPG

Publicerat
  • Författare

Swehunt: Handladdning är på gång då min svärfar har handladdningsutrustning (dock inte själva verktygen för 45-70) och han laddar mycket själv då han är aktiv med fältskytte. Ammunitionen jag köper nu är handladdad och kostar 400:-/20 st så visst kostar det. Dock billigare än min .338WM som jag köper av samma snubbe och betydligt billigare än Rihno som de ville ha 670:-/20 skott. Just nu vill jag bara provskjuta mitt gevär.

Jag ska börja med att sätta på mitt rödpunkssikte som sitter på .338:an, jag har dock inte fått skenan än men den borde dyka upp när som helst. Tanken var sedan att skaffa williams firesight samt warne snabbfästen till rödpunkten. Det borde räcka tycker jag. Sen ska nog avtryckaren bytas till WWG happy trigger. Jag ska kolla med en kompis om han kan skicka ett sådant från USA för det är ju en hyffsad prisskillnad. Det borde ju gå skicka i ett litet brev. Sen får jag se hur jävlig rekylen är med original bakkappa men det känns som att den kan inte vara värre än .338:an i alla fall. Möjligtvis att det blir värre uppslag.

exabit: Den där uppsvampningen såg ju fin ut. Jag hittade lite info igår på robsoft och någon där hade haft problem med att kulan inte höll ihop och hade tydligen haft en fin sprängverkan på älg, det låter mindre bra. Du har inte skjutit någon älg ännu med den där kulan eller?

/Henrik

Publicerat
  • Författare

revper: Williams firesight kostar 482:- på midway. Det verkar inte så blodigt och de verkar vara 1000ggr bättre än original.

se länk: http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=354276

/Henrik

Publicerat
exabit: Den där uppsvampningen såg ju fin ut. Jag hittade lite info igår på robsoft och någon där hade haft problem med att kulan inte höll ihop och hade tydligen haft en fin sprängverkan på älg, det låter mindre bra. Du har inte skjutit någon älg ännu med den där kulan eller?

Som jag skrev så sköt jag min första älg med den kulan. Det var ett lungskott på nästan 100 meter så det är väl optimalt för den kulan. Hur det går vid bogträff o.s.v. vete katten, men med en 45-70 tror jag som sagt att det funkar utmärkt.

Publicerat
revper: Williams firesight kostar 482:- på midway. Det verkar inte så blodigt och de verkar vara 1000ggr bättre än original.

/Henrik

Hej.

Jag ringde dit och tjejen på midway lovade att den ordern på siktet skulle gå med flyget till sverige idag...

Tack för hjälpen, kan ju vara bra att ha riktiga sikten om man får tillfälle att smyga in på ett björnstånd i år, så kanske man slipper bli biten igen :angry:

Publicerat
  • Författare

Berätta gärna hur du upplever det siktet för som sagt så är ju original helt värdelöst. Jag tänkte skaffa det där siktet lite senare. Steg ett för mig är att få hem skenan och köpa ett par ringar (ev använda ett par ringar som jag redan har, ska dock ha snabbfäste sen) tiill mitt rödpunktssikte.

Lycka till med björnjakten och undvik tänderna. Jag såg ett repotage i någon jakttidning där du låg i en sjukhussäng. Det såg ut att ha gjort ont om man säger så <_<

Jag fick just hem björnjaktsfilmen som Rasmus & co har gjort så jag tänkte kolla på den i kväll och ladda inför björnjakten i höst. Har blivit inbjuden att jaga i Härjedalen då markägarna inte har någon hund som funkar på björn. Min laika har i allafall skällt på 2 olika björnar förra året så jag och en kompis tänkte göra ett försök. I fjol skällde han 30 min på första varpå den blev avkallad från ståndet i tron om att det var älg (det var för övrigt inte under någon jakt heller) och andra gången var vi ute och tittade efter grävling klockan 2 på natten med en 22:a och hade inte en tanke på att det kunde vara björn i farten så vi klampade in på ståndet och sen försvann den björnen. 15 minuter ståndskall blev det i allafall. Nästa gång vi var ute hade vi med en drilling också med 2 slug :angry:

/Henrik

Publicerat
  • Författare

Jaha, då har jag äntligen fått provskjuta min Marlin. Jag har haft den i över en vecka men ammunitionen kom idag.

Jag gruvade mig för första skottet men det var ju ingenting :rolleyes: Jag tror att min 30-06 har värre rekyl faktiskt. Och jämför man med .338:an så var rekylen hälften ungefär.

Jag måste nog införskaffa laddutrustning för annars blir det dyrt. Jag skulle bara skjuta några skott eftersom jag inte har fått skenan till rödpunkten än men det blev 16 skott innan jag tvingade mig själv att sluta ;)

Jag hoppas jag klarar mig med 4 skott för att rikta in rödpunkten hyffsat B)

Vad för sort och vart kan jag hitta de billigaste kulorna som jag kan använda till övning?

Fungerar Lee´s eller Hornady´s verktyg bra eller ska man satsa på något dyrare? Min svärfar har själva pressen (Lyman) så det är bara själva laddverktyget jag behöver. Vart finns det billiga verktyg?

/Henrik

• 2 weeks later...
Publicerat

/Henrik

Hej.

Nu har jag fått på det nya siktet på min 45-70. Vilken skillnad det var att skjuta med och inte var det svårt att få dit dem heller... Det här verkar vara kanon grejer.

Nu fattas bara att man får testa grejerna på en björn också.

Ha de