Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga på soptipp

Featured Replies

Publicerat

Jag ringde jut till soptippen i min kommun för att höra om ett jakttillstånd på soptippen, men sicken besvikelse!

Nej, det har skett alldeles för mycke skador på matriella ting under sista åren med de som jagat/skjutit av skadedjur, så att det släpps inga som hellst tillstånd längre än till de anställda vid tippen.

Fyy så trisst, jag som sett fram emot att få panga lite mås & trut i sommar. Men ännu mer trisst att vuxet folk inte kan sköta sig när dom är på området med ett vapen!

Kanske nån som vet av en tipp i närheten utav piteå som släpper in folk? Hojta isf till på PM eller mail!

Mvh!

Publicerat

jag har kollat upp lite om tippen här i stan, verkar vara så att jakträtten ligger på ägaren till marken.

De i sin tur har lite folk som skjuter av där, en som har jagat mycket på tippen där påstod att det inte var någon som gjorde det längre. men vad vet jag.

Är inte så sugen på att ringa en markägare o höra om man kan få jaga på tippen, trodde det var komunens :rolleyes:

Publicerat

Med att jag inte är så sugen på att ringa menar jag att jag inte vill trampa någon på tårna, inte så kul om någon vill ta över min jakt.......

Jag har lagt ut lite krokar o bidar min tid kan man säga.. :rolleyes:

Publicerat
Med att jag inte är så sugen på att ringa menar jag att jag inte vill trampa någon på tårna, inte så kul om någon vill ta över min jakt.......

Jag har lagt ut lite krokar o bidar min tid kan man säga.. :rolleyes:

Har en riktigt bra kontakt på Vetab. Kan luska lite där om du är intresserad?

Publicerat
Har en riktigt bra kontakt på Vetab. Kan luska lite där om du är intresserad?

Om[ag är intreserad,,, klart jag är,, vore skit vänligt av dig om du ville kolla läget.

Publicerat
Om[ag är intreserad,,, klart jag är,, vore skit vänligt av dig om du ville kolla läget.

Ska kolla! Är nämligen ganska säker att Vetab äger marken där, men jag kan tydligen ha fel.. Enligt min fru iaf.. :rolleyes:

Publicerat
Ska kolla! Är nämligen ganska säker att Vetab äger marken där, men jag kan tydligen ha fel.. Enligt min fru iaf.. :rolleyes:

Hur det än är så är jag evigt tacksam om du kollar läget,,

Inte för att det kanske är någon drömmjakt att skjuta skräpfågel på tipp, men man gör nytta samtidigt som det trots allt är bra jaktmark för fågel.

Publicerat

vart i småland håller du till skurebo?

Publicerat
vart i småland håller du till skurebo?

Jag sprätter runt o sparkar grus utanför NYE, en förort till Vetlanda B)

Trevligt litet ställe här, tyvärr bara hälften så mycket jaktbart vilt som amn skulle önska,,, vore fint med en rådjursstam som den var när den var som bäst,,,,

kasnke inte är bra för djuren men om man bortser från det och att jag nog skulle bli vansinnig när de äter upp alla mina granplantor. :rolleyes:

Såg att du huserar runt Borås, frun ska till dina trakter o kolla en häst i morgon,,,,sjöstjärnan eller nått hette det,,,,

mvh

Publicerat

ok, här finns det hyffsat med rå och älg, hjort ser vi lite granna och likaså grisar....skulle vilja ha mycke mer fågel dock.....hade en tjej ett par år som bodde två mil från värnamo, i smålandsstenar....så långt sträcker sig mina kunskaper om småland....vart ligger vetlanda?

Publicerat
ok, här finns det hyffsat med rå och älg, hjort ser vi lite granna och likaså grisar....skulle vilja ha mycke mer fågel dock.....hade en tjej ett par år som bodde två mil från värnamo, i smålandsstenar....så långt sträcker sig mina kunskaper om småland....vart ligger vetlanda?

HA HA hört talas om Lena PH?? :rolleyes:

Vetlanda ligger ca 8 mil söder om jönköping och 8 mil öster om Värnamo 8 mil norr om Växjö, ganska centralt faktiskt :rolleyes:

Vi har sett en spets dov promenera runt förra året, och i år påstår sig folk ha sett en hind men jag vet inte det jag,,,

den såg jag själv 2 ggr så den finns, det vet jag..

Gled förbi tippen idag på dan o det var en hel massa fågel där redan väldigt mycket mås,,,, är så sugen!!!!!!!!!!

Publicerat
Inte för att det kanske är någon drömmjakt att skjuta skräpfågel på tipp, men man gör nytta samtidigt som det trots allt är bra jaktmark för fågel.

Du är på plats i tid, mulet på gränsen till duggregn. Svag stabil vind i ryggen, snurran riggad och ett gäng bulvaner utsatta. Du har för en gång skull fått till ett bra skydd med bekväm höjd på skyddets framkant. Du står på ett berg invid en anläggning där det under några timmar flyger in något tusental fågel. Bredvid dej i skyddet vid sidan av thermosen står en kartong med 250 hagelpatroner och du sitter och betraktar din halvautomat som du är rejält sams med. Gryningen kommer sakta på grund av tunga mörka och låga moln.

Bredvid dej sitter en god vän tillika en god skytt och bakom dej sitter din vid detta laget ruggigt rutinerade apportör.

Sen bryter det ut, du ser den första flocken med ungtrut singla in mot anläggningen och ditt första konstaterande är att de flyger lågt, runt 35-40 meter. De närmar sig och ser din snurra som du för dagen fått till ruggigt bra uppenbarligen då varje fjäder som flyger in mot anläggningen lydigt styr in mot ditt skydd på kupade vingar.

Fyra timmar senare bryter du den sista 25-asken i 250 packet med plugg och konstaterar att du måste börja ringa runt till fågeluppköparna dirket för det finns inte en chans i helvetet att du kan frysa all denna fågel...

Tråkigt för dej att en dylik upplevelse inte är någon direkt drömjakt utan bara något halvspännande som man inte ska kvadda allt för många sovmornar för :rolleyes::rolleyes:B)

Mvh!

Publicerat
Du är på plats i tid, mulet på gränsen till duggregn. Svag stabil vind i ryggen, snurran riggad och ett gäng bulvaner utsatta. Du har för en gång skull fått till ett bra skydd med bekväm höjd på skyddets framkant. Du står på ett berg invid en anläggning där det under några timmar flyger in något tusental fågel. Bredvid dej i skyddet vid sidan av thermosen står en kartong med 250 hagelpatroner och du sitter och betraktar din halvautomat som du är rejält sams med. Gryningen kommer sakta på grund av tunga mörka och låga moln.

Bredvid dej sitter en god vän tillika en god skytt och bakom dej sitter din vid detta laget ruggigt rutinerade apportör.

Sen bryter det ut, du ser den första flocken med ungtrut singla in mot anläggningen och ditt första konstaterande är att de flyger lågt, runt 35-40 meter. De närmar sig och ser din snurra som du för dagen fått till ruggigt bra uppenbarligen då varje fjäder som flyger in mot anläggningen lydigt styr in mot ditt skydd på kupade vingar.

Fyra timmar senare bryter du den sista 25-asken i 250 packet med plugg och konstaterar att du måste börja ringa runt till fågeluppköparna dirket för det finns inte en chans i helvetet att du kan frysa all denna fågel...

Tråkigt för dej att en dylik upplevelse inte är någon direkt drömjakt utan bara något halvspännande som man inte ska kvadda allt för många sovmornar för :P:D:D

Mvh!

Ja Ja ,, du får ursäkta en smålänning som aldrig provat detta,, B)

Helt klart så håller jag ju med dig om att ditt senario låter som en helt underbar upplevelse, både för kropp o själ.

Många kan ju tycka att det inte är skotttilfället som gör jakten, jag håller inte me dom det. skottet är ju så att säga den perfekta avslutningen på en hel del "förspel".

att det sedan blir 250 st sådan upplevelser på en morgon ser jag ju bara som positivt.

Ser fram emot att få uppleva detta,,, om inte här hemma så kanske hos en gammal god vän 50 mil norr ut. :P

Publicerat

Kom på att jag har en bekant på Vetab,,, skickar ett mail till honom nu så får vi se om jag får svar,