Publicerat Juni 10, 200817 yr Hej!! Jagar på några marker i Östergötland. På en av markerna har vi haft lite gris i nåt år o på den andra sköts det en för några år sen men inget sen dess, dock 2 på åtel i år. På den sistnämda har vi sett 8 grisar samtidigt o skjutit 2. Igår va vi ute på den förstnämda marken då min kompis messade mig att han hade 5 kultingar utan sugga på åteln ,, lugn sa jag suggan kommer ut. Sen messa han mig att d va 21 grisar minst på åteln o då svara jag ,,,,, E du full eller?? Samtidigt hade jag en grävling på åteln som kom ut tidigt o va orolig, rätt som d va så drog han som en avlöning. D börja braka o knaka överallt o de kom ut en flock med kultingar o så en till o sen till slut 5 vuxna som gick runt o dona sen kom d 2 vuxna till som inte våga sig fram, såg att d va smågaltar. Minst 30 grisar på åteln o då har vi knappt haft gris i några år. Tilläggas kan ju att 2 av suggorna va jättesmå, kunde räkna in minst 3 suggor i sällskapet, en gylta, en galt o sen dom 2 smågaltarna som inte vågade sig fram!! Hade grisarna en hel timme framför mig, kanonkul!! Tror ni att det exploderar i skogen i höst??
Publicerat Juni 11, 200817 yr Hej!!Jagar på några marker i Östergötland. På en av markerna har vi haft lite gris i nåt år o på den andra sköts det en för några år sen men inget sen dess, dock 2 på åtel i år. På den sistnämda har vi sett 8 grisar samtidigt o skjutit 2. Igår va vi ute på den förstnämda marken då min kompis messade mig att han hade 5 kultingar utan sugga på åteln ,, lugn sa jag suggan kommer ut. Sen messa han mig att d va 21 grisar minst på åteln o då svara jag ,,,,, E du full eller?? Samtidigt hade jag en grävling på åteln som kom ut tidigt o va orolig, rätt som d va så drog han som en avlöning. D börja braka o knaka överallt o de kom ut en flock med kultingar o så en till o sen till slut 5 vuxna som gick runt o dona sen kom d 2 vuxna till som inte våga sig fram, såg att d va smågaltar. Minst 30 grisar på åteln o då har vi knappt haft gris i några år. Tilläggas kan ju att 2 av suggorna va jättesmå, kunde räkna in minst 3 suggor i sällskapet, en gylta, en galt o sen dom 2 smågaltarna som inte vågade sig fram!! Hade grisarna en hel timme framför mig, kanonkul!! Tror ni att det exploderar i skogen i höst?? Skulle nog tro att ni har fått grisarna för att stanna. Jag är långt ifrån någon expert på gris då vi inte har någon fast stam hos oss. antagligen för att vi inte matar elleråtlar på våra marker ännu, finns ett visst motstånd till det. Låter iallafall som om du skulle få jaga mycket gris i år och således även kommande år. Grattis
Publicerat Juni 11, 200817 yr Låter oekligen som ni har en god grund att stå på Dock säger min erfarenhet att grisarna delar stora områden i den här tiden, speciellt då många åtlar står still nu som snurrar normalt på vinterhalvåret. När grödorna var som smakligast i fjol hade vi mellan 9 och 11 suggor i samma ärtfält tillsammans med 50 smågrisar. Två veckor senare var det helt soprent och alla traktens svin (inklusive mig) befann sig i ett majsfält 8 km bort. Men lite gräshoppsvarning är det när dom kommer så där, blir inte mycket kvar om man inte gör nåt.
Publicerat Juni 11, 200817 yr Men lite gräshoppsvarning är det när dom kommer så där, blir inte mycket kvar om man inte gör nåt. Lite svårt vilt detta verkar det som,,, Men som vanligt så finns det väl inte en sanning utan många, beroende på från vilket sett man ser det. Jägarna är ju oftast skitglada när det väller in grisar, markägaren/bonden är ju inte lika lycklig av förklarliga skäl.
Publicerat Juni 11, 200817 yr Grisarna har legat väldigt lågt iom högtrycket som varit. Nu när det är lågtryck har vi högtryck på våra åtlar....