Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte att jag skulle köpa mig en ljuddämpare till en av mina studsare...

Det är en Tikka T3 Varmint kal 30 06 (pipdiameter 22mm).

Vill ha en smidig dämpare men smidigheten får inte inverka allt för mycket på dämpningseffekten.

Har kikat runt lite på nätet och kommit fram till att en dämpare av teleskopmodell kanske hade

varit det bästa men har absolut inte låst mig vid något.

Vad ska man tänka på?

Vilka fabrikat är bra samt vilka ska man undvika?

Kan i stort sett inget om ljuddämpare så all info, tankar, tips och idéer ar varmt välkomna :P

Publicerat

den jag har är jävligt bra rent ut sagt.. Ase utra compact.. skitbra dämp! lätt o smidig o tystar ner lika bra som en fläskdämp.. Rekommenderar starkt!

om du vill kan jag se vad den kostar här åt dig? skicka PM isåfall.

Publicerat
  • Författare
den jag har är jävligt bra rent ut sagt.. Ase utra compact.. skitbra dämp! lätt o smidig o tystar ner lika bra som en fläskdämp.. Rekommenderar starkt!

om du vill kan jag se vad den kostar här åt dig? skicka PM isåfall.

Klart intressant :P PM kommer ;-)

Publicerat

fint. svarar senare. ska ut me hunden nu. läser när jag kommer in.

Publicerat

jag har en aluminium dämpare som jag är mycket nöjd finsk tilverkat(REPLOT) arbeite och dämpar kostar cirka 125euro.här for du tel nummer om du är intresera +358 505923540 och han heter peter hjerpe och bor replot(finland)och han talar svenska.

Publicerat
  • Författare
jag har en aluminium dämpare som jag är mycket nöjd finsk tilverkat(REPLOT) arbeite och dämpar kostar cirka 125euro.här for du tel nummer om du är intresera +358 505923540 och han heter peter hjerpe och bor replot(finland)och han talar svenska.

Se där ja!

Ska kolla upp även denna dämpare!

Han har ingen hemsida eller finns det någonstans man kan läsa och se bildeder på den?

Tack för tipset!

Publicerat

Jag lyssnar också på era tips i denna tråd.

Är ute efter en dämpare till min Sako vixen i .222rem.

Pipan är redan förberedd för dämpare. (Gängad)

Publicerat

han har int na hemsida.men on ni kan skicka er epost adress att mig som är intresera so kan ja skicka bilder av min dämppar.

Publicerat

Har själv vmac3 dämparen & är MYCKET nöjd.

Tyst, lätt & samma dämpare går att använda på olika kalibrar/bössor om man köper till olika kalibersatser.

http://www.vallrudvision.se/system/visa.as...7&HSID=9053

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har kikat runt lite på olika dämpare nu och det lutar just nu åt Vmac-3 dämparen men man behöver tydligen modifiera den lite för att den ska gå över pipan (någon plastmojs behövde tas upp och någon o-ring behövde monteras) Har en duktig vapensmed i trakten som säkerligen fixar detta hur lätt som helst. Men f-n tiden rinner iväg så jag får nog lugna mig med att skaffa dämpare till dess att bockjakten är över.

Tar gärna emot fler tips under tiden.

• 2 weeks later...
Publicerat

Vad kostar en dämpare i runda slängar ???

Publicerat

Vmac3 = 2700:-

Publicerat

Var hos handlarn här hemma för ett par dagar sen och han plockade fram en kromad väska och öppnade den och där i fanns det senaste inom ljuddämpare det var ett kit som du byggde ihop själv som tog samtliga kalibrar upp till 9,3x62 sen var den ej testad för mer, kommer tyvär inte ihåg namnet på den men den var utvecklad åt något av våra grannländers försvar priset för kitet skulle ligga runt 4500:- är det nån som är intresserad så ring till www.Fritidvildmarksliv.se prata med seved eller johan.

• 3 weeks later...
Publicerat

här e en blid på min sako med en V-mac monterad!..

MVh Mamre!..

post-1257-1217438572_thumb.jpg

Publicerat

varför sätta på en sån fläskdämpare när man kan sätta på en som är 1/3 av dendär för samma pris och samma dämpning? Säger inte att min är bäst(fast den är det :P ) men jag vill gärna veta varför man väljer nåt större o klumpigare än nödvändigt?

Publicerat
varför sätta på en sån fläskdämpare när man kan sätta på en som är 1/3 av dendär för samma pris och samma dämpning? Säger inte att min är bäst(fast den är det B) ) men jag vill gärna veta varför man väljer nåt större o klumpigare än nödvändigt?

du vet hur de är!.. stora "fötter" stor dämpare!.... :P

Publicerat
varför sätta på en sån fläskdämpare när man kan sätta på en som är 1/3 av dendär för samma pris och samma dämpning? Säger inte att min är bäst(fast den är det :) ) men jag vill gärna veta varför man väljer nåt större o klumpigare än nödvändigt?

Rent generellt är de mindre dämparna sämre än de större, när man kollar dB nivån.

Publicerat

varför sätta på en sån fläskdämpare när man kan sätta på en som är 1/3 av dendär för samma pris och samma dämpning? Säger inte att min är bäst(fast den är det ) men jag vill gärna veta varför man väljer nåt större o klumpigare än nödvändigt?

Langa upp en bild så vi kan jämföra med Mamres! ;)

MVH

H

Publicerat

Hur är det med V-mac är den helt i aluminium eller är gängorna och första baffeln i stål?

Jag har en Jagd dämpare och är nöjd med den har skjutit runt 1000 skott med den nu och ser inga skador så kvaliteten verkar bra

Publicerat
du vet hur de är!.. stora "fötter" stor dämpare!.... :lol:

hahah jajävlarja det stämmer det.. :D nå jag behöver inte skryta med stor dämpare, har redan flickvän :P

Publicerat

Ang min Ase utra är den ca 12 cm lång, och dämpar lika bra som en stor enligt mina öron. Fördelen förutom vikten tycker jag är att man skitar aldrig ner pipan på utsidan med krutrester osv om man monterar bort dämpen. Då den helt enkelt sitter frontmonterad. Sökte på google men hittade ingen vettig bild. och i denna dator har jag ingen bild som visar hur stor den är heller. Ska försöka fixa en tills ikväll.

Publicerat

nef_22h_harris_sak_front_right_IMG_1192_cut_1024.png

Där är en Ase Ultra.. nackdelen verkar ju vara att bössan blir längre.. annars såg den smidig ut =)

Ang min Ase utra är den ca 12 cm lång, och dämpar lika bra som en stor enligt mina öron. Fördelen förutom vikten tycker jag är att man skitar aldrig ner pipan på utsidan med krutrester osv om man monterar bort dämpen. Då den helt enkelt sitter frontmonterad. Sökte på google men hittade ingen vettig bild. och i denna dator har jag ingen bild som visar hur stor den är heller. Ska försöka fixa en tills ikväll.
Publicerat

Dendär är längre och ser lite annorlunda ut än vad min gör.

Ofta så kapar folk pipan lite när dom sätter på dämparen också, vilket gör att den inte blir så mycket längre.

Även med stor dämpare så blir bössan lika mycket längre, + att den bygger bakåt lika mycket. ?

• 3 months later...
Publicerat

Ska sätta på en ljuddämpare på ny bössan men vilket märke har haft BR Tuote å Ase Utra men heter den stalon nåt som dom gör i lycksele är den bra nån som testat.

• 3 years later...
Publicerat

var köpar man Vmac i skåne.?

Nogon som känder til prisen på Vmac V8