Publicerat Juni 12, 200817 yr Satt och googlade lite och fann detta på wappens motsvarighet till wikipedia; "Jakt kan även vara tillåten utan jakträtt. Det är tillåtet att döda husmöss, till exempel. Det kan vara lagligt att även döda vildsvin eller grävling.[källa behövs] Den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där har rätt att döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, vildkanin, mullvad, sorkar, bisam, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink. För den som har handelsträdgård eller liknande gäller särskilda bestämmelser. Den som innehar mark men saknar jakträtt där får fånga vildkanin och behålla de fångade djuren. ...För att jaga med fällor behöver man inte någon jägarexamen"
Publicerat Juni 12, 200817 yr Jo, det stämmer att du kan få "jaga" på så vis... Men som du själv skrev/läste så är det om man uppfyller kriterierna. Du ska kunna bli drabbad ekonomiskt på att ett av nämnda djur vistas eller gör åverkan på grödor osv... Inga konstigheter med det?
Publicerat Juni 12, 200817 yr Författare Jo, det stämmer att du kan få "jaga" på så vis... Men som du själv skrev/läste så är det om man uppfyller kriterierna.Du ska kunna bli drabbad ekonomiskt på att ett av nämnda djur vistas eller gör åverkan på grödor osv... Inga konstigheter med det? Så jag skulle alltså få sätta upp en fälla för räven som stryker runt kaninhägnet, eller skatorna som river upp soptunnan? utan jägarexamen...
Publicerat Juni 13, 200817 yr Så jag skulle alltså få sätta upp en fälla för räven som stryker runt kaninhägnet, eller skatornasom river upp soptunnan? utan jägarexamen... ...och hur tänkte du avliva djuret i fällan?
Publicerat Juni 13, 200817 yr Författare ...och hur tänkte du avliva djuret i fällan? Eh... tänkte på fäller i "råttfälla-stil" dvs som dödar djuret på en gång... Vill bara klargöra att det är inget jag avser göra utan var bara nyfiken på hur det praktiskt skulle tillämpas och fungera.
Publicerat Juni 16, 200817 yr Författare Vad sjutton menas med behålla då? får jag behålla en räv eller vildsvin som jag fångar? Hur länge då? bara för avlivning eller vidaretransport för att sedan släppas ut?
Publicerat Juni 16, 200817 yr Självklart måste du ha licens för det vapen du ska bringa viltet livet med fastän du inte har jakträtten... Exakt såhär kan man läsa i Jaktlagen: Rätt till jakt efter vissa djur 23 § Under de tider som regeringen föreskriver får 1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink, 2. den som har en handelsträdgård, anläggning för yrkesmässig fruktodling eller plantskola men saknar jakträtt där döda hare, om det behövs för att förhindra skador på träd eller trädplantor; därvid skall djur som dödats tillfalla jakträttshavaren, 3. den som innehar mark men saknar jakträtt där fånga vildkanin och behålla de fångade djuren. Regeringen får medge att jakt efter björn, varg, järv, lo eller säl bedrivs på annans jaktområde. Regeringen får meddela föreskrifter om undantag från första stycket. Lag (1991:1769).
Publicerat Juni 16, 200817 yr Så ska man göra i sådana här trådar, KungCocos! Bra att lägga in exakt fakta, så skingras alla moln. Vad beträffar vilka djurarter man får bedriva avsiktlig fångs med dödande fällor, så finns även de klart beskrivna i lagtext. Räv och grävling hör inte dit....
Publicerat Juni 16, 200817 yr Författare Så ska man göra i sådana här trådar, KungCocos!Bra att lägga in exakt fakta, så skingras alla moln. Vad beträffar vilka djurarter man får bedriva avsiktlig fångs med dödande fällor, så finns även de klart beskrivna i lagtext. Räv och grävling hör inte dit.... Ok, men hur är det med den lilla biten i texten "behålla" kan jag fånga något djur utan att döda det och bokstavligen talat behålla det? Vill än en gång bara klargöra att jag på intet sätt VILL behålla något djur eller för den delen döda något då jag ej har jägarexamen än men jag är bara nyfiken på hur det är menat.
Publicerat Juni 17, 200817 yr Ok, men hur är det med den lilla biten i texten "behålla" kan jag fånga något djur utan att döda det och bokstavligen talat behålla det?Vill än en gång bara klargöra att jag på intet sätt VILL behålla något djur eller för den delen döda något då jag ej har jägarexamen än men jag är bara nyfiken på hur det är menat. Nej, att hålla levande vilda djur får man inte hur som helst utan speciella tillstånd. Tanken med skrivelsen är att du får behålla vildsvinsköttet, rävskinnet eller vad du nu vill ta vara på från det djur du dödat i din trädgård, även om Du inte har jakträtten där. Grundregeln är ju annars att vilt tillfaller jakträttshavaren.
Publicerat Juni 17, 200817 yr Författare Nej, att hålla levande vilda djur får man inte hur som helst utan speciella tillstånd.Tanken med skrivelsen är att du får behålla vildsvinsköttet, rävskinnet eller vad du nu vill ta vara på från det djur du dödat i din trädgård, även om Du inte har jakträtten där. Grundregeln är ju annars att vilt tillfaller jakträttshavaren. Ok, då är jag med på det hela! stort tack!