Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fler fåglar i säcken pga. förstoringsgrad på kikarn?

Featured Replies

Publicerat

Tjena, sliter mitt hår pga. optikval till vixen .222R.

Får jag mer fågel i säcken om jag väljer 20/24x istället för 16x?

dvs. blir det markant lättare att träffa?

//

Gabbe

Publicerat

Spontant skulle jag säga nej. Har själv 9ggr på min och det räcker inom alla för mig etiska håll, knappt. Därför tänker jag skaffa en 14ggr när jag får råd, en större tror jag bara gör att man ser skakningarna mer och skakar ännu mer pga det.

Men det är bara min reflektioner.

Publicerat

Kan ju bli tvärtom me om man börjar skjuta på längre håll pga större förstoring med fler bom pga av andra faktorer.

Själv kör jag 9x o kan tycka de e lite lite.

En orre på 150m blir inte stor men så skjuter jag aldrig på längre håll heller.

Ingen bom hittills som varit pga av förstoringen!

Publicerat

Väntar spännt på era svar då jag har samma frågeställning....

På min vixen sitter idag en 3-9 av undermålig kvalitet.

vill byta men pännningarna räcker nog inte riktig dit ännu. :D

Publicerat

har själv riktigt bra träffprocent och jag har bara x10 förstoring, har även använt den kikaren på 500m skytte med riktigt bra resultat.

bra ansmygning nr 1 förstoringsgrad nr 10 någonstans :D för att få mycket fågel dvs om man inte tar hänsyn till jaktmarkerna.

med ett x16 så är förstoringen fullt tillräcklig tycker jag.

Publicerat

använde sambon 6,5:a förra året me en 2-7x40.. å visst de funkade iallfall på lite närmare håll 0-150m.. fick ner en orrtupp å en tjädertupp me den. köpte en 6,5x55 själv å satte en 5,5-16,5x44 på den... och är mkt nöjd. betyligt bättre optik än på sambons.... men tror inte att du behöver nå mer förstoring än så... inga problem att sikta mitt i en klisterlapp på 100m. har ett vanligt duplex kors... kollade i en 6-24 häromdan..å ja fick leta länge innan ja hittade målet på 24ggr.. + att de blir ganska skakigt... men samken e som baken....

Publicerat

Hej gubbril jag har en kikare med 24 gångers förstoring men skjuter med 16 gångers som högst när jag jagar o det är räv.grävling,kråkfågel min personliga uppfattning är att ska man skjuta med högre förstoring så krävs det mycket stabilt stöd för det vinglar o har sig rätt bra på förstoringar över 16 tycker jag men man tycker ju olika så mitt råd är försök o prova skjuta några olika kikare låna av polare eller bekanta till bekantas så du får ett som passar dig :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Ok, tack för alla svar, jag tänkte på ett sånt här:

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4220

då kan man ju testa i förväg på vilket håll kulbanan "skär" på mil-dottarna. kanske kan öka på träffprocenten ytterligare :)

//

Gabbe

Publicerat

Fler fåglar i säcken är det nog ingen som vågar eller kan garantera men däremot så upplever jag att skyttet blir säkrare och därför färre bommar eller skadskjutningar?

Jag kan köpa argumentet att du får liten siktbild vid hög förstoring eller att det upplevs som skakigare men toppjakten är ju sådan att det sällan är frågan om stress vid skjuttillfället.

Du har gott om tid på dig att hitta ett bra stöd och söka rätt på fågeln i siktet innan du låter skottet gå. Tänk på att du skakar lika mycket i mindre förstoring men det ser du aldrig.

Har du en väl inskjuten bössa, tar dig tid att nyttja bra stöd och skjuter på avstånd som du behärskar så kommer du att lyckas oavsett om du jagar med 10 eller 25 ggr förstoring.

Lycka till!

Publicerat

Fler fåglar blir det väl inte med automatik med högre förstoring finns många viktigare parametrar där :) Själv har jag en 6-18 och har inte skjutit någon fågel på annat än 18x så visst är hög förstoring att föredra jag tror att runt 24x är rätt optimalt men då ställer det högre krav på antiken sedan är det bara en fördel att se om man skakar då är det bara att "bädda" bättre eller smyga närmare. Största fördelen med mera förstoring är att man lättare kan placera skottet rätt speciellt på en orre är det svårt på längre håll med mindre än 16x. Sedan skulle jag rekommendera targetrattar istället för mildot speciellt vid banskytte är det bättre.

Publicerat

Tror inte heller att förstoringen ger mer fågel,däremot tycker

jag att det är ganska trevligt att studera fåglarna i siktet med hyfsad förstoring en stund innan skottet går <_<

Kör själv med 16ggr.

/M.

Publicerat

Jag upplever det som nästan svårt att under jaktliga förhållanden använda mer än 18 X förstoring kan bero på mitt glorör men en med max 9 hade jag nog bytt ut och hamnat någonstans runt 15-20 i max förstoring, du hade en 222:a den kanske du inte skjuter på längre håll än 200-250m med och då räcker det med ett max på 15 för att urskilja fjädrarna eller placera kulan där du vill, optikens kvalite gör ibland mer än vad förstoring gör.

Publicerat

jag tycker att det är lättare att sikta med 24x men det är jag ba!, men viktigaste av allt är att du tränar med den förstoring du har på olika avstånd med ryggan som stöd bara !! ett litet tips på träningen är att börja på hundra meter två eller 3 skott på varje tavla ( 3st ) som är lika stor som en snusdosa sen samma sakl på 140 ,160 200, 220meter alla skott ska vara samlade och du ska skjuta så likjaktmässigt som möljig !! kör hårt . så tränar jag en hel del .

• 4 months later...
Publicerat

Jag har idag skjutit med ett bushnell sikte 3-9 och på 9án förstoring satt skotten tätt på 100m.

Det blir inte några fåglar påskjutna på drömavstånd (eller mardröms) men säg max 150m.

Har någon några förslag på kikarsikte till min 222á

Publicerat

Har 12x nu, tidigare 7x återkommer med resultat i slutet av vintern

Publicerat

Jag har själv jagat med endast 7 ggr förstoring och skjutit orrar upp till ca 300 m, men har nu bytt på båda bössorna till Leupold vx3 4,5-14x40 för att jag tyckte att det var svårt att urskilja hur man höll exakt på fågeln när det vart längre håll. Det är ett sikte jag kan varmt rekomendera och man blir inte skinnad av priset det ligger mellan 6-7000.

mvh Björn t