Publicerat Juni 13, 200818 yr Renrasiga hundar kollar man ju höfter mm på vid en viss ålder. Hur gör ni med era blandraser? Röntgar ni dom? Kom att tänka på det i veckan då min blandis fick springa i en slalombacke... han kutar järnet hela tiden och tanken slog mig "har han det minsta fel på höfter eller armbåge så kommer han förr eller senare att gå sönder med den där påfrestningen". Skulle vara intressant att kolla honom... låter kanske lite hårt men jag lägger ner så mycket tid på honom nu men är det så att han har något fel som kommer att visa sig när han blir äldre så han inte kan användas till det han är tänkt så känns det som lite bortkastad tid. Hur gör ni? Hur resonerar ni?
Publicerat Juni 13, 200818 yr Renrasiga hundar kollas i två syften, dels för att få en koll på hur föräldrarna har lämnat efter sig och så att ingen lämnar någon stor defekt efter sig som det var innan man röntgade, sen för att se att hunden inte bär på något dåligt anlag för vidare spridning, för det du beskriver så skulle jag inte vara direkt orolig för din hunds hälsa, utan att veta åldern på den, en hund med HD springer inte järnet så länge, vänder lite försiktigare, musklar sig mer fram än bak, tränar man en HD hund och bygger upp bra muskulatur som man håller i jämn kondition över året så kan den bli ganska gammal, men har inget i aveln att göra för det. Blandisar är också djur men folk har de oftast lite till slit och släng djur, någon stamtavle simulation finns inte och varför det om man inte avlar långsiktigt utan bara för att få fram en produkt, att generation 1 blir bra brukar inte alltid smitta av sig i generation 2, fanns ett projekt om detta för många år sen på schäfer och labrador.
Publicerat Juni 13, 200818 yr Självklart bör man hd-röntga sin blandras och ögonlysa den, om det är en blanding där hd och eller ögonproblem finns i någon av de inblandade raserna. Som seriös och ansvarstagande hundägare vill man förhoppningsvis sin hunds bästa och inte bara "slita och slänga", hoppas jag..
Publicerat Juni 13, 200818 yr Självklart bör man hd-röntga sin blandras och ögonlysa den, om det är en blanding där hd och eller ögonproblem finns i någon av de inblandade raserna.Som seriös och ansvarstagande hundägare vill man förhoppningsvis sin hunds bästa och inte bara "slita och slänga", hoppas jag.. Nu tycker inte jag att man är oseriös bara för att man inte röntgar sin friska hund, om hunden rör sig normalt och inte är avsedd för avel så känns det lite overkill, den blir inte friskare av det, är det en renrasig så kanske kullsyskon används i aveln och att det då finns ett värde i sig för linjerna att fler är röntgade ur kullen.
Publicerat Juni 13, 200818 yr Renrasiga hundar kollas i två syften, dels för att få en koll på hur föräldrarna har lämnat efter sig och så att ingen lämnar någon stor defekt efter sig som det var innan man röntgade, sen för att se att hunden inte bär på något dåligt anlag för vidare spridning, för det du beskriver så skulle jag inte vara direkt orolig för din hunds hälsa, utan att veta åldern på den, en hund med HD springer inte järnet så länge, vänder lite försiktigare, musklar sig mer fram än bak, tränar man en HD hund och bygger upp bra muskulatur som man håller i jämn kondition över året så kan den bli ganska gammal, men har inget i aveln att göra för det.Blandisar är också djur men folk har de oftast lite till slit och släng djur, någon stamtavle simulation finns inte och varför det om man inte avlar långsiktigt utan bara för att få fram en produkt, att generation 1 blir bra brukar inte alltid smitta av sig i generation 2, fanns ett projekt om detta för många år sen på schäfer och labrador. Håller inte med dig Pertan om att en HD hund inte ger järnet. Hade en labbe med 0/2 på höfterna. Såg ut som en anabol steroid hund muskelmässigt. Jagade 3-4 dagar/ vecka hela säsongen. (fråga Rune här på forumet) och då menar jag hela dagar. Sparade aldrig på krutet. Han användes till allt. Han blev 14 år och jagade sista gången när han var 12 , 5 år
Publicerat Juni 13, 200818 yr Håller inte med dig Pertan om att en HD hund inte ger järnet.Hade en labbe med 0/2 på höfterna. Såg ut som en anabol steroid hund muskelmässigt. Jagade 3-4 dagar/ vecka hela säsongen. (fråga Rune här på forumet) och då menar jag hela dagar. Sparade aldrig på krutet. Han användes till allt. Han blev 14 år och jagade sista gången när han var 12 , 5 år Vet några som kör för fullt och inte fått reda på sin prognos av husse och matte, hade labben varit till avel så hade han blivit röntgad i vilket fall som helst och han hade inte gått sämre om man inte vetat om dysplasin heller, bra och tålig jakthund med rätt inställning, en 2:a är som mellan C & D idag och beroende på vad det var i avläsningen som gjorde det till en 2:a så hade hunden fin muskulatur genom sina många jaktdagar, vilket höll grejerna p plats och kanske inte la på så mycket pålagringar i leden.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Renrasiga hundar kollar man ju höfter mm på vid en viss ålder. Hur gör ni med era blandraser? Röntgar ni dom? Kom att tänka på det i veckan då min blandis fick springa i en slalombacke... han kutar järnet hela tiden och tanken slog mig "har han det minsta fel på höfter eller armbåge så kommer han förr eller senare att gå sönder med den där påfrestningen".Skulle vara intressant att kolla honom... låter kanske lite hårt men jag lägger ner så mycket tid på honom nu men är det så att han har något fel som kommer att visa sig när han blir äldre så han inte kan användas till det han är tänkt så känns det som lite bortkastad tid. Hur gör ni? Hur resonerar ni? Det är väl just det som gör att blandraser ska va så fruktansvärt friska; att dom nästan aldrig undersöks Vi har själva köpt en blandras (numera pensionär pga dåliga höfter), så vi har inte något emot själva hundarna, men skulle aldrig drömma om att medvetet "tillverka" blandraser. Vår kastrerades tidigt i livet. Visst finns hälsomässiga problem i olika renraser, men rasklubbar har idag stränga hälsoprogram för att bekämpa olika sjukdomar. Ofta är det de individer som inte godkänns i rasklubbarna som blir föräldrar till blandraser, alltså förs de sjuka generna vidare där.