Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bytt är bytt!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Nu har Göran börjat att sätta fart med bygget av min 6mmBR också (alltså stocken)

Det börjar ta sig och allt verkar bli levererat så att jag har det innan bockjakten.

Som ni här inne vet så köpte jag ett Swarovski 2,5-10x56 belyst till min 308win då jag var helt såld på att få jaga vildsvin när dom kom hit. Vi matade in dom och vi fick fram många vildsvin på marken. men vildsvinsjakten var inte min grej. Visst det kan vara kul att skjuta en gris då och då, men ärligt talat så tycker jag att bockjakten och smygjakten på rådjur i allmänhet är formel 1!

Detta har resulterat i att jag inte vill ha ett kikarsikte med belysning och 56mm objektiv. Dels så anser jag att belysning är onödigt till allt annat än jakt i dåligt ljus. Visst kan det bli det på bockjaten också, men då kan man släppa den bocken som man ej klarar av att skjuta utan belysning.

Så jag bestämmde mig för att sälja mitt Swarovski och skaffa ett bra kikarsikte till min BR i stället då det är den jag använder 90% av jaktsessongen. Jag fick span efter ett Swarovski PV 4-16x50 som jag blev såld på. Det var dock inte lätt att fixa ett sådant utan att behöva lägga en smärre förmögenhet mellan.

Men jag gav inte upp. Först var jag i kontakt med vapensmedjan i oskarström. Men det avfärdades snabbt då han skulle ha 18 000kr för ett 4-16x50 :D

Nästa affär för "rakning" var Långås vilket gick bättre, vilket angagemang! Han är en riktig kämpe, janne på långås! Han letade och höll på som fan för att få tag i ett sikte till rätt kusr (cirka 13 000kr) men det var förgäves. Det ska tilläggas att genom Sako Sweden hade det blivit 15 000kr för detta siktet. Till slut så gav vi upp. Janne ringde till Sako Sweden för att höra efter fler alternativ. Jodå det hade dom, dom hade precis fått in några splitter nya Swarovski AV 6-18x50 med nya Balisstic "tornet". Ett av de första som kommit till Sverige.

Efter cirka 10 sekunders fundering så fick det bli det första till mig B)

Det blev dyrt men janne har bra sammarbete med Nordea vilket gör att jag får lägga upp betalningen på 4 månader :P

Det ska nog bli bra det här!

På onsdag så anländer kikaren, ifall Sako sköter sig!

POPUP_AV%206-18x50%20P.jpg

bt_on_us.jpg

MVH/Jocke

Publicerat

härligt sikte du verkar ha skaffat dig du! blir nog fint till bockarna!

Publicerat
  • Författare

Jodå jag är nöjd som fan. Det känns som att jag äntligen har kommit helt rätt! men det har man ju sagt förr om vapen, sikten m.m. Så det går ju inte lita på :D

MVH/Jocke

Publicerat

Ja det siktet sviker dig aldrig det har du livet ut om du är rädd om det :D grattis till ett bra köp :P

Mvh.

Publicerat

Du kommer nog att bli nöjd med den jag har en likadan fast utan "tornet". Fast jag ångrar att jag inte köpte ett 6-24 istället för med 18x är det ibland svårt att se kulhålen på 300 vallen så hade du frågat snällt hade jag nog sålt mitt :D

Publicerat
  • Författare
Ja det siktet sviker dig aldrig det har du livet ut om du är rädd om det :D grattis till ett bra köp :P

Mvh.

Tack Flex! Ja det kommer nog inte svika mig...

Jag är som sagt väldigt nöjd.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Du kommer nog att bli nöjd med den jag har en likadan fast utan "tornet". Fast jag ångrar att jag inte köpte ett 6-24 istället för med 18x är det ibland svårt att se kulhålen på 300 vallen så hade du frågat snällt hade jag nog sålt mitt :D

Det hade nog blivit problem ifall du inte är intresserad av ett 2,5-10x56 belyst i byte. Som sagt så har jag bytt in mitt mot detta nya + pengar.

Men jag tackar för erbjudandet.

Det med 300metersvallen är "no-problem" svarta självmarkerande tavlor vettu :P

MVH/Jocke

Publicerat

Tjena Jocke, kul att höra att du håller igång konsumtionen :D

Vilket riktmedel blev det till den nya kikaren? Det skall bli intressant att höra vad du tycker om den.

baserat på våra tidigare diskussioner tror jag i och för sig inte att kikaren blir så långvarig i din vapengarderob :P

Ha det så bra,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tjenare!

Hann inte att svara igår. Och pengarna är slut på kontantkortet ;)

Jodå den kommer nog att bli bra. Det ska bli kul att testa deras nya system. Så som det ser ut på deras hemsida (instruktionsfilmen) så ser det strålande ut.

Det blev "PLEX" riktmedlet.

Jodå detta får bli kvar i skåpet ett tag. Men du har så rätt så Henrik, det har aldrig stannat något en längre tid i mitt skåp.

vi hörs!

MVH/Jocke

Publicerat
Hejsan!

Nu har Göran börjat att sätta fart med bygget av min 6mmBR också (alltså stocken)

Det börjar ta sig och allt verkar bli levererat så att jag har det innan bockjakten.

Som ni här inne vet så köpte jag ett Swarovski 2,5-10x56 belyst till min 308win då jag var helt såld på att få jaga vildsvin när dom kom hit. Vi matade in dom och vi fick fram många vildsvin på marken. men vildsvinsjakten var inte min grej. Visst det kan vara kul att skjuta en gris då och då, men ärligt talat så tycker jag att bockjakten och smygjakten på rådjur i allmänhet är formel 1!

Detta har resulterat i att jag inte vill ha ett kikarsikte med belysning och 56mm objektiv. Dels så anser jag att belysning är onödigt till allt annat än jakt i dåligt ljus. Visst kan det bli det på bockjaten också, men då kan man släppa den bocken som man ej klarar av att skjuta utan belysning.

Så jag bestämmde mig för att sälja mitt Swarovski och skaffa ett bra kikarsikte till min BR i stället då det är den jag använder 90% av jaktsessongen. Jag fick span efter ett Swarovski PV 4-16x50 som jag blev såld på. Det var dock inte lätt att fixa ett sådant utan att behöva lägga en smärre förmögenhet mellan.

Men jag gav inte upp. Först var jag i kontakt med vapensmedjan i oskarström. Men det avfärdades snabbt då han skulle ha 18 000kr för ett 4-16x50 :o

Nästa affär för "rakning" var Långås vilket gick bättre, vilket angagemang! Han är en riktig kämpe, janne på långås! Han letade och höll på som fan för att få tag i ett sikte till rätt kusr (cirka 13 000kr) men det var förgäves. Det ska tilläggas att genom Sako Sweden hade det blivit 15 000kr för detta siktet. Till slut så gav vi upp. Janne ringde till Sako Sweden för att höra efter fler alternativ. Jodå det hade dom, dom hade precis fått in några splitter nya Swarovski AV 6-18x50 med nya Balisstic "tornet". Ett av de första som kommit till Sverige.

Efter cirka 10 sekunders fundering så fick det bli det första till mig B)

Det blev dyrt men janne har bra sammarbete med Nordea vilket gör att jag får lägga upp betalningen på 4 månader :P

Det ska nog bli bra det här!

På onsdag så anländer kikaren, ifall Sako sköter sig!

POPUP_AV%206-18x50%20P.jpg

bt_on_us.jpg

MVH/Jocke

Hur ser bytet/måltavlan ut när Du får närskott typ runt 5 m med AV 6-18x50 förstoring? :D

Det ser ju fint ut siket men det vore ju konstigt om det inte gjorde detnär det är splitter nytt. ;);)

Nyfiken!

:D

Publicerat
Hur ser bytet/måltavlan ut när Du får närskott typ runt 5 m med AV 6-18x50 förstoring? :D

Det ser ju fint ut siket men det vore ju konstigt om det inte gjorde detnär det är splitter nytt. ;):o

Nyfiken!

:D

På det avståndet spelar det ju ingen roll vilken förstoring du har!

Då är det ju höftkott som gäller ändå!! B);)

:P