Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Astro på e-sök

Featured Replies

Publicerat

Alltså man får ju använda en hel del under ett eftersök som i normala fall är olagligt.

Allt för att förkorta lidandet för det skadade djuret.

Motrofordon, skjuta från bilen slå ihjäl med yxa osv..

Men får jag använda en Astro GPS pejl.

Den är ju som alla vet olaglig så fort man slår på den men inte att inneha.

Men handlar det om att förkorta lidandet för ett djur då bör jag väl få ta till alla till buds stående medel för o lösa uppgiften ?

Funderat på det ett slag men har själv inga bra svar...

Publicerat
Alltså man får ju använda en hel del under ett eftersök som i normala fall är olagligt.

Men handlar det om att förkorta lidandet för ett djur då bör jag väl få ta till alla till buds stående medel för o lösa uppgiften ?

Hm... en personlig gissning är att det nog inte är helt ok att göra. Grundar detta på att du faktiskt kan genomföra eftersöket utan att använda pejlen alternativt en konventionell pejl samt att det är svårt att påvisa att du kan direkt förkorta lidandet genom att använda Astron. Är du med på hur jag resonerar?

Publicerat

Det är inte givet och beror på hur man resonerar, själv kan jag väl tycka att utnyttjandet av en frekvens om än inte tillåten än så länge är ett lindrigt överskridande med tanke på hur det används och kan förkorta lidandet av ett skadat djur, det är nog mest en princip sak på PTS att man delar ut det här mad radiovågor, jag har inte hört någon laglig användare av frekvensen klaga och det säger ju en del.

Jag skulle inte tveka att använda pejlen vid behov.

Publicerat
  • Författare
Hm... en personlig gissning är att det nog inte är helt ok att göra. Grundar detta på att du faktiskt kan genomföra eftersöket utan att använda pejlen alternativt en konventionell pejl samt att det är svårt att påvisa att du kan direkt förkorta lidandet genom att använda Astron. Är du med på hur jag resonerar?

Jepp!

Kan givet lösa det med tex annan pejl.

Men den kan ju hastigt gått sönder.. alternativ saknas osv.

Utan pejl vet jag inte vart hunden stuckit med viltet.

Tar längre tid att leta upp jycke o vilt osv.

Borde gå att få igenom om man har nåt vettigt att typ..åberopa om man åker dit..

Men som Pertan påpekar så behöver jag nog inte va speciellt orolig så sett.

Skulle va roligt o veta hur många Astro som hitills passerat in över gränsen..

Publicerat
Jepp!

Kan givet lösa det med tex annan pejl.

Men den kan ju hastigt gått sönder.. alternativ saknas osv.

Utan pejl vet jag inte vart hunden stuckit med viltet.

Tar längre tid att leta upp jycke o vilt osv.

Borde gå att få igenom om man har nåt vettigt att typ..åberopa om man åker dit..

Min spontana spekulation är att om man, mot förmodan skulle hamna i klammeri med länsman om detta så är det nog en fråga om att kunna styrka behovet. Sen är ju iofs frågan om länsmans ens skulle veta vad det är hunden har på sig om än mindre begripa att den inte är laglig att använda. ;)

Publicerat
Jepp!

Hörde en siffra på runt 6000 hur den är uppmätt vet jag inte.

Publicerat
Min spontana spekulation är att om man, mot förmodan skulle hamna i klammeri med länsman om detta så är det nog en fråga om att kunna styrka behovet. Sen är ju iofs frågan om länsmans ens skulle veta vad det är hunden har på sig om än mindre begripa att den inte är laglig att använda. ;)

Frågan är om länsman ens är på plats och jag kan inte minnas att någon börjat kolla licenser och utrustning när man är utringd, inte för att man ska strunta i det utan en ren erfarenhet.

Publicerat
Frågan är om länsman ens är på plats och jag kan inte minnas att någon börjat kolla licenser och utrustning när man är utringd, inte för att man ska strunta i det utan en ren erfarenhet.

Om det nu beror på att jag har en hoper leksakspoliser, dvs småpoliser under utbildnig, i min direkta närhet så har det faktiskt hänt mig. Vid två tilfällen till och med. Men det var tämligen nya porslinsklockstaplar och jag tror nog de mest ville se få kika på min pangare.. ;)

Publicerat
Om det nu beror på att jag har en hoper leksakspoliser, dvs småpoliser under utbildnig, i min direkta närhet så har det faktiskt hänt mig. Vid två tilfällen till och med. Men det var tämligen nya porslinsklockstaplar och jag tror nog de mest ville se få kika på min pangare.. :D

Kan ju vara att de vill se på vapen licensen men inte faan har dom väl frågat vilken typ av pejl du använder... :P

Publicerat

Svårt att svara påjust den saken med pejlen, men om du kör för fort på väg till ett eftersök så bryter du ju mot andra lagar en de som har med själva eftersöket o göra.

Så även om du i ett försök att förkorta lidandet hos ett djur, och helt i enlighet med lagen som ju säger att du får använda i stort sett vilka medel du kan,så har du ju kört för fort, så får du ju inte någonsin överträda hastighetsbegränsningar som vanlig jägare eller eftersöks jägare,,,,

Oj vad rörigt det blev...

Så om man vänder det så så tror jag att du kommer att få smisk på fingrarna om du försöker att använda en förbjuden pejl i detta läge.

Publicerat
Kan ju vara att de vill se på vapen licensen men inte faan har dom väl frågat vilken typ av pejl du använder... :P

Precis som jag skrev ovan; jag tror större delen av landets poliser inte ens vet vad en hundpejl är och vilka som är tillåtna eller inte.. :D

Publicerat

ser inte riktigt problemet!..... vem ska hitta er mitt ute i skogen???... å då oxå veta att det är just en Astro220 som används!.. personligen så bryr jag mej inte alls om de!.. min hund e viktigare än något annat!..

MVh Mamre!..

Publicerat
ser inte riktigt problemet!..... vem ska hitta er mitt ute i skogen???... å då oxå veta att det är just en Astro220 som används!.. personligen så bryr jag mej inte alls om de!.. min hund e viktigare än något annat!..

MVh Mamre!..

Nu var det ju ett teoretiskt resonemang med det faktum att man använder sig utav olaglig utrustning. Och precis som skrivits tidigare, så är kanske risken att någon skulle komma med invändningar tämligen liten, men för det stora flertalet så är tanken att hålla sig inom lagens ramar något man kanske ska sträva efter.