Publicerat Juni 18, 200818 yr Funderar på nytt jaktställ inför höstens aktiviteter och har fastnat för "Norröna" eller "Bergans". Är det någon som har erfarenhet av deras jaktställ? Fördelar och nackdelar?!
Publicerat Juni 18, 200818 yr Funderar på nytt jaktställ inför höstens aktiviteter och har fastnat för "Norröna" eller "Bergans". Är det någon som har erfarenhet av deras jaktställ? Fördelar och nackdelar?! Jag har ingen erfarenhet av dessa märken. Men jag tror att du ska välja Bergans framför Norröna.
Publicerat Juni 18, 200818 yr Jag har ingen erfarenhet av dessa märken. Men jag tror att du ska välja Bergans framför Norröna. Varför då om man får fråga? Om jag inte tar fel så syr Norröna sina kläder av Gore-tex. Det är ju ett membram som är väl beprövat och fungerar. Bergans använder ett membram som heter Dermizax, fungerar säkert. Men är absolut inte lika beprövat som Gore-tex.
Publicerat Juni 19, 200818 yr Jag har slutat med goretex i byxorna. Det räcker inte med att ha gylfen öppen för att hindra infanterield mellan skinkorna. Känns ju som att man har knytt en plastpåse runt ändan istället för kallingar. Använder lövhögen (m90) byxor och byxholkar om det regnar. Jackan däremot får gärna vara goretex.
Publicerat Juni 19, 200818 yr Jag har slutat med goretex i byxorna. Det räcker inte med att ha gylfen öppen för att hindra infanterield mellan skinkorna. Känns ju som att man har knytt en plastpåse runt ändan istället för kallingar. Använder lövhögen (m90) byxor och byxholkar om det regnar. Jackan däremot får gärna vara goretex.
Publicerat Juni 19, 200818 yr Det är nog hugget... Båda dessa är välkända tillverkare av friluftsutr. Kanske handlar mer om att hitta en modell som du gillar än att på förhand välja bort ett märke. Har inte använt Norrönas kläder men flera av deras ryggsäckar. Allt från 30L till 135L. Toppkvalitet är vad jag säga om dom. En av polarna har dock ett Recon-ställ som han är nöjd med. Jag är själv sugen på en Forelhogna Paclite-jacka. Skitsnygg!! /Må
Publicerat Juni 19, 200818 yr Till vilken typ av jakt har du tänkt använda stället ??? själv kan jag inte använda membran under rörlig jakt...
Publicerat Juni 19, 200818 yr Har ingen erfarenhet av bergans men norröna säljer jag just nu och deras sortiment är riktig toppkvalitet. Dom har 2 typer av gore tex membran, den ena är den vanliga typen som är fast klistrad på innerfodret men den andra typen är gjord för att vara så tyst som möjligt och sitter ihop med yttertyget och har inget innerfoder. Så välj nog vilken dress du tar efter vilken typ av jakt du kommer att bedriva mest. Sen producerar ju norröna lite "special" kläder och ryggsäckar åt norska armen så över lag har dom grym kvalite. Mvh Daniel
Publicerat Juni 20, 200818 yr Till vilken typ av jakt har du tänkt använda stället ??? själv kan jag inte använda membran under rörlig jakt... Det blir mest skogsjakt för stående hund i norrbottens skogar. Hade kanske tänkt mig norrönas "Finnskogen" byxa och "Forelhogna" paclite jackan. Hur känsliga är sådana här kläder för glöd från eld och dyl? Om man gämför med vanliga fjällrävenbyxor med G1000-väven.
Publicerat Juni 21, 200818 yr Hur känsliga är sådana här kläder för glöd från eld och dyl? Om man gämför med vanliga fjällrävenbyxor med G1000-väven. Mycket. Skulle inte sitta nära en eld med GTX-kläder. I varje fall inte en gran-brasa... Gå in på utsidan.se och sök i forumet om du hittar något ang eld och goretex.. /Må
Publicerat Juni 27, 200818 yr Har lovat mig själv att aldrig mer köpa Gore-tex. Har aldrig fungerat för mig! Har haft fyra dyra jackor av olika fabrikat under de senaste 10 åren. Ingen är regntät. Har reklamerat och reklamerat - nu ger jag upp. Garanteed to make you dry - my ass Köpte ett ställ på Swedol förra veckan i äkta PVC för 150 spänn. Andas inte - bra! Sen har jag Jahtijakts camoställ som inte släppt in en regndroppe på en hel jaktsäsong