Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stormhyggens påverkan på viltet

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Nu börjar många hyggen från stormen Gudrun komma upp. Stormen tog mycket stora arealer och två år senare kom stormen Per. Hur tror ni att detta påverkar viltet i södra Sverige? Vildsvinen sprider sig snabbt i södra delarna av landet och snart finns dom överallt. Kommer detta även att påverka älgen och rådjurstammen? Tillgången på bete ökar markant och möjlgheten till skydd likaså. Tänk er en granplantering på 100 ha med vildsvin i. Jag tror att jaktsituationen kommer att förändras markant för många. Redan nu är det många som inte kan släppa stövaren på hare då hunden även finner intresse för vildsvin och det är det inte alla som uppskattar. För många är vildsvinet ett helt nytt vilt och många vet inte hur de skall hantera det.

För att ge exempel på vildsvinets utbredning så var det en skördarförare som såg 45 grisar på ett hygge. Två år tidigare fanns knappt ett vildsvinsspår.

Hur kommer viltet att påverkas av dessa stora arealer planteringar? Kommer vi att se en ökning av älg och rådjur?

Mvh,

Publicerat

Jag tror nog att det kommer att öka med dom flesta vilt egentligen då mattillgången som du säger är helt hysteriskt bra just nu.. Samt skydd. Det utnyttjas flitigt av dom allra flesta djuren i områdena. Konstigt vore annat, eller hur? :D

mvh C-A

Publicerat
Jag tror nog att det kommer att öka med dom flesta vilt egentligen då mattillgången som du säger är helt hysteriskt bra just nu.. Samt skydd. Det utnyttjas flitigt av dom allra flesta djuren i områdena. Konstigt vore annat, eller hur? :D

mvh C-A

Att det blir en ökning är självklart. Men frågan är hur stor ökning vi kan vänta oss? Kommer rådjurstammen bli lika bra som för 10 år sedan? Kommer älgen att återhämta sig mer än vad den har gjort hittillls?

Publicerat

Tror nog att det kommer att bli en ökning på viltet, mycket mat o mycket skydd,,

Frågan är vad som händer om ca 10 år när det inte längre är jaktbart på dessa hyggen,,

Själv har jag ca 100ha hygge som är planterat och ska planteras, mycket interesant att följa hur utväcklingen är där,

Vi har ingen fris ännu med dom finns runt om våran mark, så när grananra är ett par meter så kommer vi nog att ha planteringarna fulla med gris...

Mycket TJT jakt där inne då kanske :huh:

Publicerat

Jag tror inte på någon större ökning i stormarnas spår. Älgen är för hårt nedtryckt här, och tilldelningarna fortfarande långt över reproduktionen. Det är inte födobrist som begränsat antalet älgar.

Rådjuren på mina hemmamarker har inte heller de "exploderat". De är anpassade till ett liv med ömsom feta, och ömsom magra år. Vad vi kan se är att råviltet visar sig med trillingar lite oftare under de perioder då det finns bättre beten.

Även rådjurens antal i markerna begränsas av hur hårt de jagas mycket mer än tillgången på föda. Rådjursexplosionen på 90-talet var en följd av rävskabben, i kombination med att man faktiskt inte jagade rådjur särskilt mycket innan dess, så stammen hann växa till sig en hel del innan folk började få kläm på hur man skulle jaga dem.

Vad beträffar vildsvinen så tror jag nog att vi skall söka orsakerna till deras karriär i vädret. Jag tror inte så mycket på deras roll som ett "nytt" högvilt. Vänta tills vi haft hårt tjälad mark ett år, en riktig "vargavinter" - och det kommer - så ska vi gå ut och räkna grisar sedan...

Publicerat

hmm.. i områdena kommer det säkerligen att explodera.

Publicerat

Jag tror att blir det någon märkbar ökning av något vilt, så blir det en ökning av en redan starkt frammarcherande rävstam.

Publicerat

Vi gör en rent teoretisk kalkyl:

* Antal födda kiddar, kalvar och kultingar styrs ju till stor del av födotillgången, vilket i alla fall för rådjur och älgar borde resultera i fler födda kalvar/kiddar. Jag räknar här bort effekten av högre medelålder på hondjuren, som i många fall ger oftare födslar med flera än en kalv/kidde.

* Antalet överlevande kiddar bör kunna öka med ökade möjligheter till skydd och predatorers påverkan minskar. (iofs kan en minska tillgång på gnagare motverka denna effekt)

* Antalet skjutna djur bör i teorin minska med tanke på fler stora områden med tätningar och sly.

Sammantaget så gör detta:

- Fler födda avkommor

- Fler som överlever första året

- Fler som överlever jatksäsongen.

Så min slutsats för älg och rådjur är att de, i teorin, bör öka.

Man kan ju även lägga till effekter av ett ökat intresse för rävjakt, en ökad utfodring av vildsvin, som även komemr rådjur till nytta samt milda vintrar.

Ang älgen så verkar det vara en ljusning för stammen. Fler och fler blir restriktiva med avskjutningen av vuxna djur och medelåldern ökar. Även vildsvinens utbredning flyttar fokus lite från älgen som högvilt. på gott och ont.

Vildsvinen däremot tror inte jag påverkas av stormhyggenas utbredning. Möjligen att de ökar på grund av att möjligheterna till skydd ökar och man får en större population utspridda på en större areal. Men rent födomässigt och avskjutningsmässigt så tror inte jag de påverkas.

Publicerat

good one maxW ! Väldigt väl resonerat!

Publicerat

[quote name='BäckaBengtson' date='Jun 18 2008, 13:12 ' post='196626'

Vad beträffar vildsvinen så tror jag nog att vi skall söka orsakerna till deras karriär i vädret. Jag tror inte så mycket på deras roll som ett "nytt" högvilt. Vänta tills vi haft hårt tjälad mark ett år, en riktig "vargavinter" - och det kommer - så ska vi gå ut och räkna grisar sedan...

Även en hård vinter mildras med hjälp av oanade fodersläpp från oss människor.

men visst kommer en riktigt hård vinter att påverka stammen negativt, vildsvin är ju inga älskare av stenfrusen mark o -15 grader,.

Publicerat

Njae.. kyla ser jag inte som något hot eller problem för vildsvinen. Med tanke på hur det matas överallt så är nog den enda effekten att deras etablering i nya områden minskar. Dvs de stananr kvar där maten finns. Möjligen kan en kall och hård vintern resultera i att fler grisar skjuts på åtlar då de är tvugna att söka sig dit för att få mat. Men å andra sidan så kanske de rent av får en högre överlevnads procent, då folk är så bekväma så de inte sitter och vakra då det är kallt? :huh:

Så kyla är nog inte det stora problemet. Däremot kalla och regningar vårar kan ta död på en hel del kultingar.