Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Berger 175grs VLD - 308Win

Featured Replies

Publicerat

Letar efter en vinnarladdning med ovanstående kula samt Vv N140, Rem 9 1/2LR knall.

Mvh. Robban

Publicerat

Ska du gå på så tunga kulor så hade jag nog valt N150 eller N-203b :lol:

Publicerat

44,0 grains N-203B skjuter runda fina femskottsträffbilder i min .308 mellan 10-17mm hittils(fem st träffbilder).

Dock är det med Bergers 168 grains VLD.

För att jag ska få patronerna att fungera i magasinet så är jag dock tvungen att ladda med 6,3mm friflykt i min bössa,men det kanske inte är ett krav för dig.

/Micke

Publicerat

Hej Robban!

Om jag fattar det hela rätt så är syftet med denna laddning långhållskytte? Ofta använder man i o f s N 140 för precisionsladdningarna men problemet kommer förmodligen att bli de låga utgångshastigheterna, jag tippar att du inte kommer särskilt mycket över 760-770 m/s. För långhållskyttet är det såklart en fördel med lite högre utgångshastigheter, även om den inte skall överdrivas.

Om du istället väljer t ex 550 krutet så kommer du att kunna nå hastigheter på över 800 m/s.

Ett annat alternativ är såklart att byta till en lättare kula som t ex 155 grains Scenar, den kulan får du nog upp i minst 850 m/s med ditt N140 krut :rolleyes:

En annan aspekt att fundera på är att VLD kulorna ofta skjuter bättre ju mindre friflykt de har, det är inte ovanligt att man skjuter dem med 0 friflykt eller till och med kulan i kontakt med bommarna men det visste du säkert redan. Jag vet ju inte hur ni har funderat kring hur ni utformat patronläget med avseende på friflykt och övergångskona. Med standardpatronlägen kan det vara lite marigt att få ned patronerna i magasinet samtidigt som friflykten blir optimal. Micke har i och för sig lyckats över all förväntan med sina laddningar "trots" en väldigt lång friflykt men som regel kräver VLD kulor en kort friflykt.

En annan kula som det inte pratas så mycket om men som ha en väldigt fin ballistik med en oftast bra precision är Lapuas 170 grains Lockbase som enligt Vihtavouri skall kunna ges en utgångshastighet på 880 m/s med hjälp av N550 krut :) . Den finns fabriksladdad i en laddning som heter Lapua HPS och denna gör faktiskt de utlovade 860 metrarna även i verkligheten och den används en del inom det militära långhållsskyttet, bland annat eftersom den är en av de få helmantelkulorna som skjuter riktigt bra på långa håll.

Nu vet jag inte hur du tänker när det gäller bössans användningsområde men om du skall ha en laddning både till jakt och långhållskytte är såklart Bergers VLD kulor ett bra alternativ.

Jag vet inte om detta varit till någon hjälp?

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare
Ska du gå på så tunga kulor så hade jag nog valt N150 eller N-203b ;)

Too late buddy....Har redan knökat i pulver och puttekulor, men detta vet du ju redan. :D

44,0 grains N-203B skjuter runda fina femskottsträffbilder i min .308 mellan 10-17mm hittils(fem st träffbilder).

Dock är det med Bergers 168 grains VLD.

För att jag ska få patronerna att fungera i magasinet så är jag dock tvungen att ladda med 6,3mm friflykt i min bössa,men det kanske inte är ett krav för dig.

/Micke

Har en laddat en stege med Sierra MK 168grs med N140, laddvikter 41,5 - 42,0 - 42,5 & 43,0grs. Kulan är satt mot bommarna men det finns gott om plats kvar i mitt mag. :D

Har även påbörjat en laddstege med Bergers 175grs VLD och även här använt N140, börjat med 41,5grs och sista serien blir med 43,5. Här är kulan också satt mot bommarna men med mera bomkontakt.

Henrik! Nästa steg blir som du skrev, att införskaffa N150 & N550 för att testa ytterligare. Detta fenomen med VLD kulorna har jag redan diskuterat med en herre på robsoft som sa precis vad du skrev ang. 0-friflykt & bomkontakt.

Kan också förtälja för herrarna att jag påbörjade break-in idag, han med ett helt skott... :D Jag stog i 3 timmar och rengjorde men det kom fortfarande blå gucka ur pipan.... Som tur är var Exabit & Magnum med och kunde roa mig med sina skämt, ty hade dom inte det hade jag nog begravt bösskrället på plats. :angry:

Är det vanligt att första skotten tar 3 timmar eller mer för att få rent??

Mvh. Robban som surt gnor vidare men tackar för dom ovanstående tipsen. :D

Publicerat
Är det vanligt att första skotten tar 3 timmar eller mer för att få rent??

Nej! det lät lite väl häftigt men ger säkert biffiga överkropp inför beach 2008 :o Hur ett skott ska kunna mantla så det tar 3timmar att få rent verkar lite skumt det är inte så att det kommer från stången eller jaggen?

Nu har jag väl inte tålamod att göra "riktiga" break-in men den senaste halvhjärtade jag försökte göra gick plättlätt det var en LW. pipa och jag lyckades knappt få några blå lappar så efter 3st skott var jag nöjd och pipan mantlar fortfarande inget och skjuter bra så jag är nöjd. Personligen tycker jag det blivit lite hysteriskt med break-in så jag kör min gamla vanliga modell att jag är lite extra noga när pipan är det räcker för mig.

Publicerat
  • Författare

Ja du Lars, min (vid det här laget) vältränade överkropp ser i det närmsta ut som Rambos. :blink::rolleyes:

Tror att det vart skit från jaggen för jag körde i två omgångar med Sweets när jag kom hem och det blev soprent. :P

Sen tog jag mig i kragen och beställde en riktig stång från Dewey samt en boreguide för att slippa småfippla bort guckan i mekanismen.

Mvh. Robban

• 4 weeks later...
Publicerat

Har du funnit nån vinnarladdning än? :angry:

Publicerat
  • Författare
Har du funnit nån vinnarladdning än? :rolleyes:

NÄ! <_< Har inte fått hem "rätt" krut ännu men det skall innom kort lösas som du vet. :)

Mvh. Robban