Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälja jakt

Featured Replies

Publicerat

Har lite funderingar på att sälja lite jakttillfällen i ett av mina andvatten i höst. Har ingen avsikt att tjäna några stora pengar utan bara få in lite så det täcker foderkostnaden mm.

Upplägget är enkelt. Det handlar om kvällssträck på vilda änder. På en kväll bör det kunna skljutas mellan 10-30 änder beroende på väder och skyttarna.

Hur mycket är det rimligt att ta betalt? Har tänkt mig en 300 kr/ skytt. Räknar med att kunna ha 5-6 skyttar.

Vad tror ni om idén? Finns det någon marknad för denna typ av jakt eller?

Publicerat

Var i Sverige pratar vi om?

Publicerat
  • Författare

I V-götaland, skaraborg närmare bestämt.

Publicerat

Hej,

Jag är ingen stor andjägare men har haft förmånen via jobben att deltaga på en del säljjakter. En anka kostar väl idag 50-75 spänn att plocka ner på de större ställena sedan spannmålspriserna gick upp med 100-150%.

Tror inte du ockrar i alla fall, förutsatt att du kan lova mer än 10 änder per skytt och tillfälle. Skulle nästan kunna resa till skaraborg för det upplägget :angry:

Funderar själv på ett annat upplägg, nämligen att arrendera ut hela and/gåsjakten mot att arrendatorn bjuder in oss i laget på lite jakter. Andjakten är alldelses för bra egentligen för att bara låta vara. ;) Men det får kanske bli till nästa år.

Ursäkta sax för att jag snor tråden lite, är det någon som erfarenhet av sådana upplägg?

MVH

Publicerat
  • Författare

Du får sno tråden så mycket du vill. Tror mycket på ditt upplägg och hade jag bott i dina trakter så hade jag erbjudit mig att ta arrendet omedelbart. ;)

Dina priser låter för övrigt väldigt låga. Jag apporterar på ett ställe där man tar 250:-/and, men då är det utsatt fågel.

Själv så kan jag inte lova några stora mängder fågel. 10st/ skytt är nog möjligt en bra kväll men inget jag vågar lova. 5st/skytt om man kan hantera bössan är nog mer realistiskt.

Publicerat

Är det så jäkligt :angry: Ja du har säkert mer koll även om det låter horribelt, = 4 ankor och 1000 spänn = 40 ankor en jaktresa till andra sidan världen. ;)

Nyckeln är förstås att hitta rätt folk för ett upplägg som jag tänkt mig. Nån med måttfull erfarenhet hyfsat när som kan sköta utfodring själv. Har annars en schysst jaktstuga som du kan få boa i unde augusti-september :D

Publicerat
  • Författare

Jo visst låter det dyrt, men om man räknar med ett inköpspris på en 40-50:- /styck plus moms och lägger på kostnader för foder, arbetstid och ammunition så är det egentligen inget orimligt pris.

Nog för det låter frestande att flytta ut till en jaktstuga och ägna sig åt jakt/viltvård i två månader så är det ju på intet sätt ekonomiskt försvarbart för mig så du får nog hitta nån annan tyvärr ;)

Utfodringen kan du ju sköta själv om du investerar i några foderautomater. Änjder är ju förhållandevis lätta att fodra in och hålla kvar på marken.

Publicerat
Har lite funderingar på att sälja lite jakttillfällen i ett av mina andvatten i höst. Har ingen avsikt att tjäna några stora pengar utan bara få in lite så det täcker foderkostnaden mm.

Upplägget är enkelt. Det handlar om kvällssträck på vilda änder. På en kväll bör det kunna skljutas mellan 10-30 änder beroende på väder och skyttarna.

Hur mycket är det rimligt att ta betalt? Har tänkt mig en 300 kr/ skytt. Räknar med att kunna ha 5-6 skyttar.

Vad tror ni om idén? Finns det någon marknad för denna typ av jakt eller?

Skicka ett PM när du har bestämt dig... Tror inte att det skulle vara så svårt att få ihop 5 man som är intresserde av ditt upplägg.

Ung. hur långt från Götet? / J

Publicerat
  • Författare

Jag har ca 15 mil till Göteborg.

Grejen är ju att det kvällssträcket inte håller på så länge så frågan är om det är lönt att åka så långt för kanske bara nån timmes jakt.

Publicerat

Det är upp till kunden Sax :o

Rimligen borde man kunna förlänga kvällssträcket något med foderautomat som pytsar ut foder i flera givor med början en timme innan det blir mörkt. Får de lära sig detta så borde de rimligen börja flyga något tidigare?

Mvh!