Publicerat Juni 22, 200817 yr Nu vill jag har mycket och bra debatt kring detta ämne. Var hamnar vildsvinen är de ett högvilt eller är det småvilt? Om man kollar på topiken här på forumet så är ju upplägget som att vildsvinen är högvilt ,men enligt länsstyrelsen och jägarförbundet i länet så har de inte riktigt klart för sig var svinen hamnar.. Vad tycker ni och varför, Högvilt = licens, klass ett vapen Småvilt = inte licens, klass 2 vapen (slätborrat klass 2 vapen) Kom med ideér..
Publicerat Juni 22, 200817 yr Det är väl klass 1-vilt eftersom det ska jagas med klass 1-vapen och patron därefter som motsvarar klass 1 och då måste det väl räknas till högvilt. Jag vet inget annat.
Publicerat Juni 22, 200817 yr Självklart ett högvilt! För att få jaga med sluggs så behöver man jägarexamen högvilt.
Publicerat Juni 22, 200817 yr Självklart ett högvilt!För att få jaga med sluggs så behöver man jägarexamen högvilt. Ok! Det var det också!
Publicerat Juni 22, 200817 yr Högvilt = licens, klass ett vapenSmåvilt = inte licens, klass 2 vapen (slätborrat klass 2 vapen) Kom med ideér.. Grisen är ett HÖGVILT såsom älg, björn, kron-dov etc. Licens på högvilt är tvetydligt, dov-vilt kräver inte det. Möjligen att man ska ha en viss storlek (lagstadgad) på marken för att skjuta gris. Sen att endel betraktar grisen som skadedjur är något vi i jägarkåren måste ändra synen på.
Publicerat Juni 22, 200817 yr Grisen är ett HÖGVILT såsom älg, björn, kron-dov etc.Licens på högvilt är tvetydligt, dov-vilt kräver inte det. Möjligen att man ska ha en viss storlek (lagstadgad) på marken för att skjuta gris. Sen att endel betraktar grisen som skadedjur är något vi i jägarkåren måste ändra synen på. Alla vilt är väl skadedjur ur ett subjektivt synsett. Grisen kommer alltid vara ett skadedjur så länge den fortsätter äta och böka i någons levbröd. Det vi kan göra handlar inte om att försöka öka allmänhetens allmäna acceptans, utan sonika att få grisen att dinera på andra ställen än där den typiskt pekas ut som skadegörare.
Publicerat Juni 22, 200817 yr Författare Det står ju faktiskt på jägarförbundets hemsida så här.. Vildsvinet räknas till högviltarterna , vilket innebär att om kulvapen används vid jakten måste det vara av klass 1. Torde ju vara ett högvilt då. Jag kan dock inte se något som definierar ett högvilt resp ett småvilt, mer en kanske just klass 1 vapen då. Kul att se att alla är eniga så här långt, vore intresant att höra argument för småvilt.
Publicerat Juni 22, 200817 yr Grisen är ett högvild för att man måste ha skjutit högviltsprovet för att få jag gris så som älg,kron,dov björnen är småvilt men man måste ha klass 1 vapen till björn
Publicerat Juni 22, 200817 yr Författare Grisen är ett högvild för att man måste ha skjutit högviltsprovet för att få jag gris så som älg,kron,dovbjörnen är småvilt men man måste ha klass 1 vapen till björn Var hittar du den klassningen att björn är ett småvilt och inte ett högvilt? Vad definierar ett högvilt? Alla med rätt att jaga storvilt inom ett område med björntilldelning har rätt att skjuta björn om inte markägaren bestämmer annorlunda. Så står det på jägarförbundes hemsida... Så kom nästa fråga,,, vad är storvilt,,,,?
Publicerat Juni 22, 200817 yr jag vet att vi fick inte skjuta björn om vi inte löste småviltskortet (holmen) men det kan ha ändrats
Publicerat Juni 22, 200817 yr man löser ju småviltskort för att jaga björn.. men om man jagar älg och det kommer en björn och man har det kvar på licensen så får man ju skjuta den om inte markägaren/ jaktlledaren säger nått annat
Publicerat Juni 22, 200817 yr Författare Så här står det om man söker på högvilt på wikipedia Högvilt Från Wikipedia Högvilt är beteckning på ett antal djurarter som i äldre tider endast fick jagas av regenten och senare även ridderskapet och adeln. Numera avses med högvilt de arter som enligt lag får fällas endast med klass 1-ammunition. Vissa av dessa arter är fridlysta där skyddsjakt kan förekomma medan andra hålls i vilthägn. Lista över högviltet: [redigera] Björn / brunbjörn Dovhjort / dovvilt Gråsäl Knubbsäl Kronhjort / kronvilt Mufflon Myskoxe Sikahjort / sikavilt Vikare / vikarsäl Vildsvin Wapiti Varg Visent Vitsvanshjort / vitsvansvilt Älg Känns som en ganska bra förklaring,,, och både björn och vildsvin finns med,, Då är det kanske bara klass2 vapen med slug, som kommer av sig,, skytten måste ju ha jägarexamen för högvilt.. så kanske är det så enkelt..
Publicerat Juni 22, 200817 yr Författare man löser ju småviltskort för att jaga björn.. men om man jagar älg och det kommer en björn och man har det kvar på licensen så får man ju skjuta den om inte markägaren/ jaktlledaren säger nått annat Känns lite luddigt det senariot,,, kasnke bara är jag som inte är insatt,,
Publicerat Juni 26, 200817 yr Författare Små grisar - småviltjakt Stora grisar - högviltjakt Klockren
Publicerat Juni 26, 200817 yr Författare Hög eller små.... Matvilt, det är vad grisar är..! Vi borde starta något ordlekar program här inne..