Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kärvande hylsor vid repetering

Featured Replies

Publicerat

Var på skjutbanan häromdan, prövade bland annat att skjuta några skott med en ny uppsättning Lapua Mega, handladdade av en jaktkamrat till mig (som laddat åt mig i alla år).

Efter första skottet kärvade slutstycket rätt rejält vid repetering, noterade detta men sköt ändå ett skott till. Samma problem efter skott nr2. Inspekterade hylsorna och såg då konstiga "märken" i bakkant på båda hylsorna (se bild).

Några förklaringar/teorier runt detta ?

Är det min kamrat som klantat sig vid laddning ("ska" vara samma laddning och krut som tidigare år) eller kan de förklaras av något annat (hylsor, vapen).

Nämnas bör att jag sköt ett antal serier med annan ammo utan problem vid repetering.

post-2262-1214170810_thumb.jpg

Publicerat
Var på skjutbanan häromdan, prövade bland annat att skjuta några skott med en ny uppsättning Lapua Mega, handladdade av en jaktkamrat till mig (som laddat åt mig i alla år).

Efter första skottet kärvade slutstycket rätt rejält vid repetering, noterade detta men sköt ändå ett skott till. Samma problem efter skott nr2. Inspekterade hylsorna och såg då konstiga "märken" i bakkant på båda hylsorna (se bild).

Några förklaringar/teorier runt detta ?

Är det min kamrat som klantat sig vid laddning ("ska" vara samma laddning och krut som tidigare år) eller kan de förklaras av något annat (hylsor, vapen).

Nämnas bör att jag sköt ett antal serier med annan ammo utan problem vid repetering.

Hej

Du får gå till din kompis och reklamera för han har INTE använt samma krut/laddning som tidigare :rolleyes:

De bilderna du visar säger att det är ett REJÄLT övertryck när mässingen har utstående stämpelmärken efter

utdragar-urfräsningen i slutstycket .

Har du en aning om viket krut det är och laddvikten och totala patronlängden ?

Publicerat

Tveklöst för högt gastryck!

Samma laddning och hylsor men hur är det med kulvikten? Ligger man nära max med en kula och det fungerar så kan man inte per automatik bara byta kula med bibehållen kulvikt, risken är att man då testar en kula som går tyngre igenom pipan så får man för högt tryck. Om laddaren hävdar att det är samma recept rakt över dvs samma krut, tändhattar, hylsor samt kulor så måste han ha förväxlat recept på något sätt.

Även om pipan är något grönjävligt skitig så ska det inte resultera i detta..tror jag.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tack för svar,

samma kula som tidgare är det, Mega 185gr. Hylsorna var nått vi förberedde tidigare så de ska oxå vara från samma omgång.

Borde/ska vara, Norma202, 41,5gr, patronlängden är 68mm (längd är samma som en patron från tidigare laddning).

Börjar väl kännas som att de är krutsort eller mängd som de skett ett misstag med.

Finns det något att anmärka på laddningen enligt ovan ?

Om vi nu inte kan komma fram till vad som är fel så antar jag att man prövar sig fram med laddningar med mindre krut, isf hur mycket bör man "backa" ?

För en novis, som börjar bli lite nyfiken på detta,

att krut och kula spelar stor roll är inte så svårt att förstå. Men hur och i vilken omfattning kan hylsor och tändhattar påverka ?

Publicerat

ja hylsor har ju olika volym beroende på fabrikat. där har du en sak också.. använt samma hylsor som tidigare?

tändhattarna får någon annan uttala sig om men nog spelar dom in dom också allt..

Publicerat

JESUS!!! :angry:

Jag har laddat några tusen patroner i olika kalibrar senaste åren, och har aldrig sett en hylsa som visat tryck ens i närheten av detta! Vid ett par tillfällen har jag varit för frikostig med krutet och då har det varit ett motstånd innan jag fått ut tomhylsan, men jag har aldrig fått deformerade hylsbottnar.

Ta ett allvarligt snack med din kompis.