Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

AimPoint till halvauto?

Featured Replies

Publicerat

Vart anv man vanligtvis AimPoint till för jakt med hagel? Jag förstår att man kanske ska ha det vid jakt med slug... Använder man det annars? :D

Publicerat

Man kan ju ha det när man passar på räv vid åteln.

Publicerat

Kan inte för mitt liv begripa varför man förstör en hagelbössa med dylika instrument. Ok om det är en drilling med kassa öppna riktmedel men en hagelbössa?

Lekte en hel del med slug innan med min Comfort och jag sköt bättre folk med megasuperriggade turkautomater med div lampor och sikten på. Allt handlar om att finna en slug som går bra i bössan sen är det bara att tuta och köra tycker jag, skulle inte dra mej för att skjuta löp på gris inom 40 m bara det fanns bra med utrymme.

Mvh!

Publicerat
Kan inte för mitt liv begripa varför man förstör en hagelbössa med dylika instrument. Ok om det är en drilling med kassa öppna riktmedel men en hagelbössa?

Lekte en hel del med slug innan med min Comfort och jag sköt bättre folk med megasuperriggade turkautomater med div lampor och sikten på. Allt handlar om att finna en slug som går bra i bössan sen är det bara att tuta och köra tycker jag, skulle inte dra mej för att skjuta löp på gris inom 40 m bara det fanns bra med utrymme.

Mvh!

inte skjuta människor,,, bara kråkor :lol:;)

Publicerat
  • Författare

Mvh!

Tack Hippen! Det var lite det jag ville höra... Har man rätt anläggning på ett hagelvapen ska man fan kunna peppra saker utan AimPoint med!

Publicerat

skurebo din jävla messerschmitt!

Ang slugen så testa att både skjuta snabbt över ren spång samt även "finskjuta".. Jag "finsköt" tre slug i skallen på en rådjursfigur på 35 meter och de satt verkligen i mössan på rådjursplanchen. Snabbsköt tre slugs i bogen utan några större bekymmer kändes det som. Sen krävs att man är duktigt sams med sin hagelbössa ska jag kanske tillägga, den politiskt korrekta versionen är att man bör ha någon form av specialvapen, slugpipa med riktmedel eller optik för att jaga med slug.

Men det är alltså rekomendationen till gemene söndagsjägare som får för sig att prova tror jag.

Mvh!

Publicerat

-KungCocos, jag antar att det var mig du syftade på under tråden "vad jagar vi med?" när du skapade tråden.

Tanken var från början att använda automaten till jaktstigsskytte. Nu vill fanskapet inte alltid ladda om alla 24-grammare (den gillar inte Gyttorp) så där går den fetbort till dess att jag "fixat" den. Däremot till exempelvis kråkjakt med 28-grammare fungerar den bra. Jag har även skjutit endel slug med den, lerduva på 60 meter går utan större ansträngningar (Selleri & Broccoli gick bäst).

Anledning att jag skriver kråkjakt är att då är vi ofta 2-3 skyttar i samma gömsle som kan "plocka ner" skammad/bommad fågel, således ett bra sätt att lära sig skjuta med vapen/sikte man inte är överens med. JA, det är bra att träna på bana också :lol: .

Publicerat
Vart anv man vanligtvis AimPoint till för jakt med hagel? Jag förstår att man kanske ska ha det vid jakt med slug... Använder man det annars? :huh:

Var det inte så att det var populärt att köra rödpunkt på hagelstigar för ett antal år sedan, kanske fortfarande är det?

Annars tror jag nog på Hipshots teori att det är bättre o skjuta med ett hagelvapen som det är en montera på massa sikten som man ändå inte kan använda sig av vid snabba skott.

När jag tog jägarexamen sa de alltid att man skulle rikta med ett hagel vapen och sikta med ett kulvapen,, kan det ligga något i det :D

Men vad vet jag ,är inte proffs utan lär mig ännu :D

skurebo din jävla messerschmitt!

:D:D:D

Mvh!

Publicerat
  • Författare
-KungCocos, jag antar att det var mig du syftade på under tråden "vad jagar vi med?" när du skapade tråden.

Öööh, nej nu hänger jag inte ens med.... Jag syftade inte på dig eller nått inlägg du skrivit faktist. Men jag hade tanken åt samma håll som Hipshot, det medförde att jag blev nyfiken hur, var & när man kan/bör anv AimPoint... Har själv inte riktigt hajat det, så därför frågade jag... :huh:

Publicerat

Hallåj! Har satt på en rödpunkt i år på Urikan till jaktstigsskytte, med höjning av snittet som följd.

Man ser mer exakt var man ligger när skottet går, ingen tillfällighet att nästan uteslutande alla toppskyttar i jaktstig har rödpunkt.

Däremot tycker jag inte det är nån vinst att ha på en rödpunkt vid jakt, om man inte börjar få sämre syn, jagar med ett par gubbar som har rödpunkt pga synen börjar bli sämre, svårt att fokusera-korn-mål.....

Håller annars fullständigt med= hagelbyssan RIKTAR man med-se till att stocken passar, svårare än så är det inte!!!! (sen kan ju lite träning göra sitt till).

Publicerat

Upptag.. skitsmart! Hade glömt det, sett detta med rödpunkts sikte som handikappverktyg :huh: några gånger och förutsatt att brukaren har hjärna nog att fatta att man måste träna så är det faktiskt en ruskigt god idé! En herre som jag jagade med för många år sen hade i sin ungdom varit en driven skeetskytt. När jag lärde känna honom så trodde jag inte för ett ögonblick på det, han tog öht inte i hagelbössan.. Men så fick jag se honom in action en gång, shit va impad jag blev! Hur som, han skadade sitt högra öga och fick på äldre dar konvertera till att skjuta från fel axel och där och då funkade rödpunktssiktet klockrent verkligen! Han tränade (sköt ngr katter på gården) o sköt väl lite lerduvor efter att jag skjutit in riktmedlet åt honom och det fungerade, han drog faktiskt ikull ngr rådjur utan bekymmer.

Ett annat exempel var mindre lyckat, en gubbe som INTE tränade ett skit utan tyckte det såg bra ut då han svingade sin hagelbössa.. Han orsakade utan konkurrens flest eftersök på den marken. Fördelen med rödpunkten där var att han trots allt träffade alla rådjur så den enda konsekvensen var att mina hundar fick en del eftersöks rutin gratis och jag fick skjuta ngr rådjur i rumpan som gick ur legan.

En annan anekdot ur verkligheten..

En här aktiv signatur var med på tipp för ett antal år sen. Denne rätt sköna man med märkliga idéer hade för dagen snöat in på långhållsskytte medelst Urika apterad med aimpoint samt fullchoke.. Och jo, det fungerade faktiskt över förväntan...då fåglarna landade innan han började skjuta alltså. Minns att han tämligen bestämt mulade en sittande kaja på 53 meter (lasrat och bekräftat) men dessvärre så fick han flest möjligheter på kajorna då de befann sig i luften. Detta resulterade enbart och uteslutande i tre tomhylsor på asfalten och en vettskrämd kaja som flög vidare :D

Alltså så är allsköns rödpunktsprylar mest att betrakta som handikapphjälpmedel :D

Mvh!