Publicerat Juni 24, 200817 yr Från miner ostron! Jag har en två-årig pudelhane som är ”speciell” - som de flesta vet antar jag =) Han har alltid velat ha sin egen ordning vid möten, är väldigt signalkänslig/beröringskänslig. Både jag och han har trivts i den ”miljön”. Jag gillar inte framfusiga jyckar =) Han vill inte stanna kvar i möten. Det går ofta lättare att träffa på nya människor om de kör en direktlek med honom. Dessvärre så har jag kommit på att jag (tror jag iaf) har triggat honom till att ta avstånd till att ”vara” kvar i möten eftersom han oftast har fått göra ”som han velat”, jag har inte puschat honom till att tordas/orka vara kvar sas. Vi har tränat på kontakt/möten men inte att han måste acceptera att vara kvar. Nu har den lurviga växt och börjat ta sig ton – pratig har han iof alltid varit men nu tycker jag att det går till överdrift och jag vill få så många infallsvinklar på detta beteende som han nu lagt till •tandvisning – morrar/visar tänder/gläffsar. Har (haft) honom ännu under kontroll. Ikväll på kubben vid tandvisningsträningen så fick instruktören dra in handen. Löptik hade varit på plan och så här triggad till att morra/gläffsa och vara tjurig har han aldrig varit. Han själv tog direkt ögonkontakt med instruktören och hon testade två gånger med att köra tävlingsmässigt. Andra gången blev det värre. Sen klappa på honom bla över revbenen och blev supertriggad. Hon testade med att hålla fast i halsbandet och stryka men han ville inte vara med så vi avslutade för det inte skulle bli en kamp. Han går även igång rejält när husse/matte klappar honom över revbenen. Tidigare på tandvisningsträningen har han morrat till/backat men ändå varit kvar i visningen. Han är krypt. •Beröring – på kroppen sviktar han undan där händer når honom. Klapp över revben – triggar igång till för mycket lek alt morrningar. •Om barn kommer fram och stryker/klappar (kontrollerade former då jag vill se hans beteende) så morrar han till men står kvar och tittar bort. Räcker då med att jag säger åt honom. Det kan vara åt barn han känner och som han inte känner. Jag själv känner att detta är en individ som har sina perioder med det mesta =) Jag vet inte vad mer jag ska skriva nu och jag ska ta kontakt med priv.tränare men till dess – synvinklar från alla de håll =)
Publicerat Juni 24, 200817 yr Svårt att komma med något när man inte ser hela hunden om du förstår vad jag menar, eftersom du bor i Piteå så ta kontakt med Staffan eller Anna-Karin på Kargalandets kennel och hoppas att du får tid för lite råd och stöd. http://web.telia.com/~u91125932/
Publicerat Juni 25, 200817 yr Författare Svårt att komma med något när man inte ser hela hunden om du förstår vad jag menar, eftersom du bor i Piteå så ta kontakt med Staffan eller Anna-Karin på Kargalandets kennel och hoppas att du får tid för lite råd och stöd.http://web.telia.com/~u91125932/ Jag förstår hur du menar det är sånt jag också brukar skriva (samt gärna se ägaren - ofta är det väl där det falerar) men en och annan vinkel brukar ändå vara bra att få =) Har iaf kollat av Kargalandet och har en dejt med Herren i huset imorrnkväll! Himla bra att jag fick tag på honom (om han nu är nåt att ha =) ) för han ska iväg imorrn och vara borta i 2 veckor. // skrivet av "ostronet"
Publicerat Juni 27, 200817 yr Har du tagit han till veterinären och kollat så han inte har ont nånstans?
Publicerat Juni 27, 200817 yr Ring Åke Nalisvaara i Sävast... Han är en hyves kille & brinner för det han gör & kan... Han kan du säkert prata med i telefonen ett par timmar & inte debiteras mer än teleräkningen! Jag var till honom med en omplacerings hund jag hade en gång... Vi kom hem med en helt ny hund efter ca 2 timmar. Men det som gjorde det, var inte att hunden fått veta hur man ska beté sig, utan hur vi människor skulle beté oss. Telefon: 0921-69023
Publicerat Juni 29, 200817 yr Författare Efter mötet med Herr Kargaland =)Först och främst - kasta bort godis i uppfostringsträningen. Eller minimalt med godis. Godis har man till cirkuskonster. Hans uppfattning av Wiggen. Följsam hund Mjuk men med osäkerhet. Dock inte så osäker som han hade tänkt sig. Skulle han ha varit jätteosäker så skulle Wiggen inte ha gått med på hans "behandling". Han skulle ha suttit fast i armen eller krälat kring marken men detta hände alltså inte och Wiggen följde glatt med honom (med viss mattelängtan såklart) när han skulle visa hur jag ska bete mig. Men man får inte glömma att osäkerheten finns där och lurar. Tål att visas tillrätta Glad och trevlig Clown Människomöten: Wiggen ska göra mötet - ingen ska tvinga sig på honom. Räcker med ett bra och ev en klapp om Wiggen själv är i mötet. Om godis används så ges den intill människokroppen, inte sträcka ut handen mot Wiggen. och/eller Sätta honom vid sidan/bakom och själv hälsa. Vid varsågod får Wiggen hälsa. Inte ge honom uppmärksamhet. Hundmöten: Låsning mot hund/tappar fokus på mig - tvärvänd och låt kopplet bli obehaget. Du själv ska vara positiv/stödjande och berömma vid rätt beteende. Sittande hundmöte - om Wiggen låser sig/mufflar/piper mm ryck INTE i kopplet. Lyft honom i halsbandet alt så mycket tills han avbryter sitt beteende - upprepa kommandot och beröm vid rätt beteende. Inga våldsamheter, aggressioner ect utan lugnt och stilla med förtroende. Tandvisningen: Vi kan köra på som tidigare om vi bara med all säkerhet vet med oss att den som utför tandvisningen INTE backar! Jag har hållt in/dragit tillbaka Wiggen när han velat nosa på "domaren" - fel! Ger signaler på att "domaren" är mysko. Låt Wiggen nosa, kommendera honom FOT. Lyder han inte kommandot - kommendera igen backar han ändå så korrigera med NEJ och lyft upp honom - sätt lugnt ner honom och beröm vid rätt beteende. Om jag inte är säker här så låter jag bli - backar i träningen och låter "domaren" enbart ställa sig vid Wiggens sida och sedan successivt tar träningen framåt. Jag ska inte tänka - Morra inte, bit inte osv utan jag ska istället tänka - Gör gärna fel för då kan jag visa dig rätt. Det blir mindre stressigt när man tänker tvärtom att han får göra fel så att man får chans att visa rätt. Hoppas ni förstår. Hemmvid: Ta bort all vakt! Punkt. Denna träning som vi startat och slutat hur många gånger som helst men nu gäller det att hålla sig konsekvent. Se till att han har en trygg plats dit han kan gå när det kommer folk - i början kan han få "hålla på" i platsen men sedan ställer man större krav. Kan använda godis I platsen så att den blir trygg och lugn. Alla som kommer ska ignorerar Wiggen och han får gå ifrån platsen på "varsågod". Barnmöten: Ingen förhandling! Lektioner till barnen hur de ska agera mot Wiggen. Det vill säga - låt honom vara! Ingen uppmärksamhet - ska de vara omkring Wiggen så kan de gärna köra trix med honom. Gäller även vuxna Angående kastrering och hans beteende. Detta är inget som hör ihop – han beter sig inte såhär på grund av höga testosteronhalter. Och om man ska kastrera för att slippa löptikstokig hanhund så ska det ske innan könsmognaden. Bättre spara pengar till annat Vi tränade nu med en löptik och det var inget konstig i det tyckte Wiggen. Han kan dock ha högre testosteronhalt på grund av sin kryptorkichism. Efter ca två veckor ska vi köra en träff på klubben - hundmöte och tandvisning. Vill jag en till dejt får jag det, gratis!
Publicerat Juni 29, 200817 yr Verkar som det gick bra Kungcocos: Åke och Staffan är kollegor och jobbar på ett roligt sätt med hund, har nöjet att vara vän med båda.
Publicerat Juni 29, 200817 yr Verkar som det gick bra Kungcocos: Åke och Staffan är kollegor och jobbar på ett roligt sätt med hund, har nöjet att vara vän med båda. Det är nog inte så dumt att vara vän med dessa 2 herrar när man har hund!
Publicerat Juni 29, 200817 yr Det är nog inte så dumt att vara vän med dessa 2 herrar när man har hund! Vi har samma jobb och samma syn på saken i mångt och mycket.