Publicerat Juni 25, 200818 yr När vi ändå diskuterat Zeiss värsting i tråden "Diavari v.Varipoint" kan vi diskutera hur Zeiss värsting står sig i konkurrensen mot Swarovskis värsting. Vilka fördelar nackdelar finns egentligen? Swarren har ju 6x zoom dock är den betydligt dyrare och väger något mer. Är optiken i sig jämförbar? /Henke
Publicerat Juni 25, 200818 yr När vi ändå diskuterat Zeiss värsting i tråden "Diavari v.Varipoint" kan vi diskutera hur Zeiss värsting står sig i konkurrensen mot Swarovskis värsting.Vilka fördelar nackdelar finns egentligen? Swarren har ju 6x zoom dock är den betydligt dyrare och väger något mer. Är optiken i sig jämförbar? /Henke Vet ej för jag har inte testat dem brevid varandra ännu men jag har köpt en Z6 1-6 och den ser jävligt bra ut, har en Swarre 3-12*50 innan och det är skillnad kan man säga
Publicerat Juni 25, 200818 yr Vet ej för jag har inte testat dem brevid varandra ännu men jag har köpt en Z6 1-6 och den ser jävligt bra ut, har en Swarre 3-12*50 innan och det är skillnad kan man säga
Publicerat Juni 25, 200818 yr Kanske det är mer "korrekt" att jämföra Z Victory-serien med Swa PV-I-serien. Z6:an har ju egenskaper som inte finns hos Zeissen (6x zoom) och det borde vara ett tungt argument att just välja Z6-serien. Z6:an har sämre ljustransmission än andra Swarovski-modeller enligt spec. Så ska man ha en Swarre med bästa möjliga ljus, så ska man ju inte välja Z6:an. /Må
Publicerat Juni 25, 200818 yr Jag kollade i en 1-XX gr Z6i och det breda synfältet var helt fantastiskt på den lägsta förstoringen men när man vred upp lite tycker inte jag att den skiljde sig alls från Zeiss. Skulle priset vara det samma som en Varipoint skulle det kanske vara interessant men prislappen ligger på tok för högt tycker jag. Hade det inte varit smart av Swarovski att lägga sig lite närmare Zeiss för att på detta sätt vinna marknadsanledar ??? Om det varit samma pris på dem hade jag nog kunna tänkt mig testa en Swarre men EJ med denna prisskillnad. Givetvis är det ändå lockande att ha en variabel kikare som passar sig utmärkt för snabba skott vid drevjakt OCH även som pyrsh och vakkikare...