Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bröllop

Featured Replies

Publicerat

Ganska nervös nu! Håller på att gå igenom utrustningen för morgondagen. Jag ska vara fotograf på en kompis bröllop imorgon. Har bytt batterier i kameran även det lilla interna batteriet, kontrollerat optik och formatterat minneskorten. Tyvärr har jag bara en kamera då jag inte är proffesionell utan bara en sketen automationstekniker till yrket. Jag föreslog att han skulle ta bröllopsfotona hos en riktig fotograf men han avböjde och tyckte att jag var nog duktig. Smickrande men jag känner mig inte alldeles trygg inför uppgiften. Hoppas bara att jag har klargjort nog bra att jag inte vill eller kan ta ett fullt ansvar och att han förstår det. Går kameran sönder har jag byxorna nere och skulle korten skita sig fullständigt får han vara utan dom bilderna och förlita sig på dom övriga gästerna. Han ville heller inte ha några studiobilder och det har jag ju ingen möjlighet att fota heller. Kyrkan är mörk med bara fönster och ljus som enda belysning, måste använda blixt men hur ställer sig prästen till det och hur gör jag för att inte vara i vägen? Var dit tidigare i veckan och tog en rad bilder för att kontrollera histogram och ljus. Fördelen är ett vitmålat tak som jag kan låta blixtljuset studsa mot. Risken är en mörk balk mitt i som kan skärma av ljuset och fönster med sol som kan bränna ut bilden i dom ljusa partierna. Hoppas jag hinner fråga prästen om det är ok med blixt för annars kan jag nog glömma bilder inifrån. Om någon här har erfarenheter är jag tacksam får några snabba inlägg som kan hjälpa mig. Alla försök till avrådan är redan försent och dom har jag stått för själv. Ska bråka med slips h-vetet och gå igenom kameramanualen en gång till innan jag somnar. Kostym och slips är inte mina favoritplagg direkt. Är mest van porjusfracken (Helly hanssen) med gröna byxor och nokiastövlarna för att underlätta snabba oplanerade utflykter i terränglådan. Tyvärr måste man ibland gå klädd som en vanlig människa med asfalt under skorna.

Publicerat

He he.. trodde du menade att du skulle lova evig trohet inför gud och hela världen själv :D:D

Kul uppdrag! Hade gärna gjort ngt liknande, fotat en del "proffesionellt" och jag är på intet sätt proffs själv men har en JÄVLIGT bra kamera som aldrig svikit mej. Med dessa förutsättningar så är det inga problem att åta sig fotojobb. Har du bara bra kamera och lite fantasi så är det inga problem!

Rocka på, regisera de två rejält! Visst, klassiska bilder frammifrån och i profil, hånglandes eller ej men sen måste ni ha lite kul med! Jag och hustrun tog ngr bilder med våra hagelbössor brutna i armvecket samt våra labbar med.

Några bilder där vi höll hand med våra ringar väl synliga.. Hustrun snodde min pipa som jag precis tänt och puffade lite osv osv osv bara fantasin sätter gränser! Plåta mycket, många bilder är bara att slänga. Tror vi fick en cd med 250 bilder efter att kompisen plåtat oss både vid kyrkan och vid en sjö i närheten.. Vi var tom runt och hittade platser som var fina innan så vi visste vart vi skulle fara efter cermonin samt innan middagen.

Har du som sagt bara en bra kamera som du litar på så är det bara att köra, har du fler objektiv så var inte rädd att byta och testa lite olika. Vårat 80-200 objektiv ger tex förbannat bra bilder så jag skulle använt båda men varierat avståndet.

Kör hårt!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jag har en eos350d och tre objektiv varav ett canon 80 -200 2,8 L som tar mycket bra bilder. Har köpt ett tamron 24-75 2,8 för det här uppdraget. Investerade i en blixt också speedlite 430 ex. Sedan har jag kitobjektivet men jag vet inte om det får följa med. Stativ och trådutlösare har jag skaffat sedan tidigare.

Publicerat

Låter bra!

Ha nu klart för dej att jag egentligen inte har en susning om vad jag talar om men stativ? Ok de här porträttliknande bilderna så fine, då kan det vara ok men annars???

Äsch, jag vet fan inte, har inte plåtat speciellt mycket alls så du har nog bättre koll på det fototekniska än vad jag har. Glöm bara inte att improvicera och regisera!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Bröllopet är i gällivare gamla kyrka = el Glöm det! Stearinljus och det ljus som kommer genom fönstren är det enda som finns om man inte vill lysa upp tillvaron själv med blixt. Varför göra det enkelt för sig när man kan göra det svårt. Väggarna är brunt timmer och det enda målade är taket. Stativet kommer att behövas inne i kyrkan det är jag övertygad om. Kan motivet hålla sig stilla de tiondelar det tar att exponera så vill inte jag att det ska hänga på om jag har en mygga som sticker mig i ögonlocket.

Publicerat

Bara ett tips!

ska du ta bilderna utomhus, kolla vart du har solen, lätt att missa när man är nervös =)

har själv fotograferat ett gäng bröllop samt dop, och jag tror man är lika nervös som själva brudparet.

hög stark sol och från sidan ger ganska skarpa skuggor och har man framför sig så kan kamerans automatik få frispel

Lycka till

//Andreas

Publicerat
Bara ett tips!

ska du ta bilderna utomhus, kolla vart du har solen, lätt att missa när man är nervös =)

har själv fotograferat ett gäng bröllop samt dop, och jag tror man är lika nervös som själva brudparet.

hög stark sol och från sidan ger ganska skarpa skuggor och har man framför sig så kan kamerans automatik få frispel

Lycka till

//Andreas

Tvivlar att det är lika nervöst att fota som att gifta sig, men vem vet. Själv var jag så nervös att jag trodde jag skulle tuppa av och då är jag ändå en person som sälla hetsar upp sig och blir nervös. Jag var riktigt förvånad på hur jag reagerade. Nåväl lycka till med fotojobbet.

Publicerat

Prylarna du har är mycket bra. Du kan gott plåta på största bländare om det skulle behövas. Samtidigt behöver du inte blända ner mer än till f4.

Kör på Av-läge och bestäm bländaren så får du kortast möjliga exponeringstid för att motverka skakningsoskärpa.

Blixt i kyrkan under vigseln? Fråga prästen han är på plats minst en halvtimme innan vigseln. Om ok fortsätt med Av läge för att mixa befintligt ljus och blixtljus. Blir exponeringstiderna längre än 1/15-dels sekund gå över till Manuellt läge och sätt 1/30 dels sekund och bländare 2,8. Detta kan du hålla still på frihand. Om kyrkan är mörk skruva upp ISo till 800 eller 1000. Kameran är tillräckligt bra för att leverera bilder som håller A4-utskrifter i dessa ISO-tal. Att slå blixten i taket är bra tänkt om det inte är för högt till tak. Balken behöver du inte bekymra dig om. Kan du köra på Av-läge är det bättre att slå blixten rakt på. Bäst är om du kan använda befintligt ljus.

Innan vigseln kan du ta bilder på anländande gäster. Alltid lika kul att fånga förvirringen i gästernas letande av sittplats. Fånga prästens/kantorns/kyrkvärdars förberedelser.

Förhoppningsvis kan du sitta/stå i närheten av altaret under vigseln. Var inte rädd för att röra dig i kyrkan under vigseln. Se bara till att ha ett par skor med mjuk sula. Viktiga bilder är prästens välsignelse av ringen, brudparets kyss, håll även koll på uttråkade brudnäbbar som kan ge suveräna bilder i sammanhanget ev solister som sjunger/spelar kan oxå fotograferas från denna position. När brudparet går in ska du finnas fram i kyrkan. När brudparet går ut ska du finnas bak i kyrkan. Återigen se till att sportprogrammet står inställt när du fotograferar brudparet i rörelse.

Ska du ta bilder innan/efter vigseln försök få brudpatret med kyrka i bakgrunden- Brukar bli bra tack-kort. Försök undvika gravstenar i bilden. 80-200 gluggen är bra att isolera motivet med. Låt brudparet gå någon gång/väg med mycket grönska omkring. Ställ kameran på sportprogram då följer kameran motivet med skärpan. Låt brudparet prata och gå avslappnat ta många bilder. Under gratulationerna efter vigseln plåta med upplättningsblixt med synk på bakre ridå och exponeringstid på 1/30-dels sekund för att få effekter vid riskastning. Håll koll på omgivningen och uppmärksamma gästernas agerande och far/morföräldrars känslor.

Ska du ta bilder inne i kyrkan före vigseln så se till att ljus som finns i bilden är tända oavsett var de står. Detta brukar kyrkvärdar etc ha åsikter om men förklara bara att du tar ansvar för dem och släcker innan du går så brukar det vara ok. Poseringar för brudpar kan du hitta på nätet i det oändliga. Sno ett fåtal och genomför dem. 3-4 olika uppställningar med hel/halv och kvartsbilder ger ett bra underlag. Fånga brudparets spontana poseringar. Kameraisntällningar enligt ovan. Stativ njae. Begränser mer än det hjälper. Möjligtvis vid 80-200 gluggen.

Tja det var några tips i alla fall. Har ett plåtat några tiotal bröllop genom åren så nåt kan du säkert ha nytta av. Din nervositet smittar av sig på brudparet och då blir det gärna lite stelt så slappna av och lycka till.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen! Tyvärr så hann jag inte att läsa alla. Hann med ca 300 bilder enligt metoden "Spray and pray". Hamnade helt snett i kyrkan då jag hamnade bakom brudgummen. Fick med när hon trädde på ringen och helt skarpt dessutom. Tror någon annan höll i kameran just då. Mycket av bilderna blev skit inne i kyrkan tyvärr. Körde på iso 400 för att inte få allt för brusiga bilder. Försökte att hålla reda på histogrammen och missade därför ett par bilder när jag tittade upp som grämer mig lite. Några kort på riskastningen blev bra men det var inte lätt då solen sken från klar himmel och björkar gav skuggor. Försökte med upplättningsblixt men brände ut flera bilder istället trots minusexponering som jag inte riktigt hann få till. Har räddat några bilder i photoshop också men ett 30 tal bilder skulle även en proffesionell fotograf kunna använda. Det var ju inga studiobilder utan spontana kort med lite tid för micklande och kamerans autoinställningar gick inte att använda på grund av ljuset. Fick alternera mellan - och + exponering hela tiden plus att jag fick mickla med blixten då jag körde med indirekt ljus och lät den studsa mot taket. Här är en bild. Hoppas inte att brudparet misstycker.

post-59-1214748555_thumb.jpg