Jump to content

Vorsteh på vildsvin?

Recommended Posts

KungCocos

Är det nån här som provat med Vorsteh på vildsvin?

Jag ska ner till Storuman den 19 Juli till den trevlige Ingvar Johansson vid Björkås gård (bjorkasgard.se), för främs stadgeträning i voljär. Men även övrig jaktträning, medan de andra hundarna är i voljären. Denne man har allt från pärlhöns till vildsvin, så jag har blivit erbjuden att prova släppa min Vorsteh på grisen om han är nog "skarp". Skulle vara sjukt kul att få se vad han gör & om han har "skärpan" i sig! :rolleyes:

Carl Corro

Jo jag vet en i skåne som använder dom på gris. Men jag skulle nog se mig för lite. Ska du testa i hägn så använd munkort på hunden i alla fall.

Calle

orjant

Min polares Vorsteh var en gud på vildsvin, funkade hur bra som helst. Den var inte för skarp utan fick igång grisarna bra. Tyvärr lever den hunden inte längre (inte pga av vildsvinen utan pga cancer i ryggen). :rolleyes::mellow:

tjt hunter

Jag använder min gamle vorsteh på gris vi har skjutit mängder grisar på ståndskall får henne och även på drev. många av mina kompisar som har vorsteh använder dom på gris. Varför skulle du ha munkorg?

• 2 weeks later...
KungCocos
Jag använder min gamle vorsteh på gris vi har skjutit mängder grisar på ståndskall får henne och även på drev. många av mina kompisar som har vorsteh använder dom på gris. Varför skulle du ha munkorg?

När man inte vet hur hunden beteér sig så kan det vara bra. Är hunden för skarp & börjar tugga grisen i ena örat eller i knorren, så ökar skaderisken på både hund & gris avsevärt! <_<

KungCocos

Nu är det bokat! Ska på lördag förmiddag se om min kille är skarp nog för vildsvin.

Börjar med ett spår som guiden drar ut kvällen innan, detta kommer att leda oss upp till hägnet han har, har han betett sig som sig bör så kommer han att släppas in hos en ensammen sugga som visst är väldigt tolerant. Jag som hundförare kommer att följa in med för att kunna styra hunden lite.

Ser fram emot detta som fasen! :D

KungCocos

Nu har vi kört detta roliga!

Spåret på 200m tog han som ingenting, en vinkel med störning (älgspår).

Synd bara att han genomskådade arrangemanget ganska fort då suggan nästintill är tam. efter ca 5-7 min slutade han nästan skalla...

Nästa steg blir nog att prova på lite skarpare vildsvin, kanske fler än ett med, för dom är ju inte så ofta ensamma i naturligt tillstånd.

lsjonsson
Nu har vi kört detta roliga!

Spåret på 200m tog han som ingenting, en vinkel med störning (älgspår).

Synd bara att han genomskådade arrangemanget ganska fort då suggan nästintill är tam. efter ca 5-7 min slutade han nästan skalla...

Nästa steg blir nog att prova på lite skarpare vildsvin, kanske fler än ett med, för dom är ju inte så ofta ensamma i naturligt tillstånd.

Härliga filmsnuttar! :D Har Du det här svinet inhägnat eftersom det är så tamt och springer runt fötterna på Dig <_<:rolleyes::)

KungCocos
Härliga filmsnuttar! :D Har Du det här svinet inhägnat eftersom det är så tamt och springer runt fötterna på Dig ;);):P

Det du kallar svin är min fru på filmen! Nej, skämt åsido... Vet ej hur dom lyckats få henne till vad hon är, kanke snäll av naturen?

Det är vad jag kan tro i ett relativt stort hägn.

lsjonsson
Det du kallar svin är min fru på filmen! Nej, skämt åsido... Vet ej hur dom lyckats få henne till vad hon är, kanke snäll av naturen?

Det är vad jag kan tro i ett relativt stort hägn.

Haha! ;) Dom måste nästan ha tagit henne som kulting för att få henne så tam. ;)

Matte Holst
Troligen är hon uppväxt där... Hade små kultingar nu.

Passa dig bara, nu var du själv inne på att testa med riktiga vildsvin, eller rättare sagt mer vilda är detta tamsvin.

Du kan få stora problem om du låter hunden träffa fler svin som är utav denna karaktär. Hunden lär sig rätt snabbt att detta inte är något speciellt farligt och nästa gång du träffar på en sursugga alt. en större galt i skogen så blir det paket av hunden.

Jag vet att Björkviks säteri har vildsvinshägn, dels för avel men även för hundträning, dessa hägngrisar byts ut emellanåt enbart för att det inte får förekomma ngr tamegenskaper hos dem.

Mvh

• 6 months later...
Som jag skrev så skulle jag i sånna fall skicka hos mindre tama svin....

Har en hane efter en klövviltsvorsteh som jag själv använder till allt. Just grisar tycker han är väldigt kul och driver kort med fullt skall och ställer med gott avstånd (5-10 m) om han får stopp på dem. Skall bli kul i framtiden - nu är han bara på sin första säsong. Skulle grisarna dra så hänger han inte i så länge, vilket är bra om det skulle vara smått med dem. Men munkorg? Aldrig i livet. Fågel går också fint, men skogsfågel i älgmarker funkar inte alltid - då kan det blir både och, men det jobbar vi på med "lukt-modellen" där han skall lära sig att skilja olika arter åt genom att man före jakten visar upp det man har tänkt sig jaga. Får se hur det går, men jag tror att det funkar!

Inga fler grisvorstrar där ute?

• 8 months later...

Jag har en kh vorsteh hane på 7 år som jag jagar allt med. har skjutit några grisar på stött drivande och stånd. han hade nog funkat bättre om man hade jagat vildsvin oftare. men tillgång till marker är ju som de är.

iallfall jag började tidigt med han med vildsvinsklövar skinn. linbane gris lite såna grejer, sen har jag låtit han träffa gris från och till vid ett hägn gå utanför lukta osv skälla lite om dem är vid stängslet. tror han var 19 månader eller så när jag släppte han första gången på gris i hägn. gick ju bra skällde men visste inte riktigt vad han skullle göra så de vart lite hämta pinne såna grejer.

jag tycker han funkar på gris men ingen värsting på de. han är bra på att spränga flockar o jävlas med dem. så de blir alltid fart i såten när han rör om. men i fjol så fick han rejält med stryk av två små galtar. dem tryckte under gamla granar vid en stenhög, han stog så nära så han bara stog stirra rätt på dem. sen gick de loss dem kom rätt på han han flög som en liten vanten fick några snitt stackarn.

i år så har jag släppt han två gånger på elak hägn gris. var lite försiktigt men sen dundrade på som aldrig förr. ska bli kul se hur de går i år på gris ;)

ska leta fram lite filmer som jag har filmat när han skäller gris

Har en vorsteh som jag jagar allt med han står för gris men passar sig noga för dom stora. Han betér sig likadant på stor gris som med björn lite avvaktande och "trög i avvancen" men mindre grisar driver han med skall.