Publicerat Augusti 12, 200520 yr Har en gammal 22:a av det udda märket Cooey som jag helt plötsligt börjar få fason på. Träffbilderna har helt plötsligt börjat flyta ihop och vem vet, kanske går det bättre med nytt sikte? Som glugg sitter en Weaver 4X, ståltub och kanske 20mm tub (nån som vet exakt?). Problemet är att det sitter i ett sidofäste (heter det så) och att ringarna alltså är extremt små. Finns det kikare med högre förstoring än 4x som samtidigt är så pass smala som 20 mm? Sidofäste har jag förstått kan göra att det är svårt att få allting skottfast, men det verkar som om det problemet är undanröjt. Söker alltså efter ett sikte med kanske 6 el. 8 ggr förstoring... Nån som kan hjälpa mig i denna dimmiga fråga...? Mvh Pär
Publicerat Augusti 12, 200520 yr Det är högst sannolikt en 22 mm kikare, möjligen 19. Jag känner inte till kikare med större forstoring än 4X så du får nog hitta ett nytt fäste. MVH Håkan
Publicerat Augusti 13, 200520 yr Tack Håkan för ett snabbt svar. Menar du att hitta ett nytt sidofäste eller helt enkelt försöka fästa med vanliga baser typ weaver??? Mvh Pär
Publicerat Augusti 13, 200520 yr Jag vet inte hur bössan ser ut så om ett vanligt fäste funkar vet jag inte. Men att komma ifrån sidofästet hade ju underlättat, att hitta ett likadant för större kikare är nog inte lätt då det nog är nått gammalt som inte tillverkats på många år. MVH Håkan
Publicerat Augusti 13, 200520 yr Spinner vidare... En sista fråga, sen ska du slippa mig.... Vad rekommenderar du för glugg till en 22:a?? Vill som sagt gärna ha något större förstoring än 4x. 2-7 el. varför inte 3-9. Till saken hör ju att jag inte är gjord av pengar OCH JAG VET, man får vad man betalar för. Har sett att du inte rekommenderar siktet som Hawke eller Oxo, men vad kan man tänka sig skulle funka i de lägre prisnivåerna? Mvh Pär
Publicerat Augusti 13, 200520 yr Köp du något billigt begagnat skräpsikte som fontaine eller något till du har råd med ordentliga prylar. Jag anser ju högre förstoring desto bättre, i synnerhet på en .22:a som används till små mål. MVH Håkan
Publicerat Augusti 13, 200520 yr kompisen har en bushnell rimfire 3-9x32 och det kan jag inte tänka mig är så dyrt. glömde tilläga att det funkar kanon på hans brno 452 22LR..fullt dugligt till plinking och träning på bana..smidigt och lätt är det också, bra för ripjakten...
Publicerat Augusti 14, 200520 yr kompisen har en bushnell rimfire 3-9x32 och det kan jag inte tänka mig är så dyrt.glömde tilläga att det funkar kanon på hans brno 452 22LR..fullt dugligt till plinking och träning på bana..smidigt och lätt är det också, bra för ripjakten... Tackar för tipset. Var inne på några amerikanska sidor och som sagt, det kostar inte så mycket... Hmmm, får ta mig en funderare. Låter ju som ett hyggligt val nu när pengar inte finns att slå på stort. Mvh Pär