Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inventering av kronvilt!

Featured Replies

Publicerat

Som sagt, hur inventerar ni kronhjort? Antar att det finns drivna jägare här som inventerar kronhjort på ett seriöst sätt.

Alltså det jag behöver veta är: var i sverige ni inventerar, vilken metod och vilken tid på året ni utför den samt om ni kombinerar olika metoder.

Bakgrunden är att jag utsetts till inventeringsamordnare i vårt kronviltskötselområde och behöver lite mer kött på benen, har en liten plan redan men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Publicerat

Kronvilt är inte helt enkelt att inventera. Egentligen är inga vilt enkla att inventera om man ska ha ett säkert resultat. Flyginventering är mkt dyrt och funkar inte lika bra som på älg. En metod som åtminstone ger en miniminivå och kan fånga stammens utveckling över tiden är att bara åka ut och räkna de djur man ser. På våren i norra sverige (i ac-län april/maj) efter snösmältningen är hjortarna ute mycket på fälten och äter. Om man då samlar ett gäng som under samma kväll/morgon kan kikarspana och räkna djur på alla öppna ytor inom skötselområdet får man en bild av vad som finns. Det är stora områden som ska inventeras (20 000-50 000 ha). Helst bör man göra detta flera kvällar/mornar. Naturligtvis missar man många djur men det ger iallafall en indikation på miniminivå samt ålders-och könssammansättning.

Jag antar att det är i hudiksvallstrakten ni har ert område och där borde det vara samma förutsättningar som i södra västerbottens kustland.

Publicerat

Är nog det vilt som är svårast att taxera. Hindarna har sina kalvningsområden och senare samlas dom på brunstplatserna och sedan vinterbetes områden. Hjortarna har sina sommarvisten , brunstplatser o vintervisten. kan skilja många mil mellan dessa platser. Hur ska man kunna inventera en sådan föränderlig viltart ?? Där jag nu kan åka o titta på en stor mängd vuxna handjur finns inte ett enda när jakten börjar tex. Skulle tro att det är näst intill omöjligt att få ett grepp om stammens storlek.