Publicerat Juli 1, 200818 yr Denna tråd har säkert varit upp tidigare, men jag måste ändå fråga om detta "problem"? Sitter här kallsvettig och upprörd.....får inte korset rakt i förhållande till bössan hur jag än vrider och vänder nu när jag ska montera fast kikaren ! Har ni nå bra tips?? Hur man på bästa sätt ser om siktet är rakt....kanske det t.o.m finns nå´n typ av passmall...vad vet jag? Tacksam för svar!!
Publicerat Juli 1, 200818 yr Vad är det för vapen? vad kräver du av bössan? Är det en bössa avsedd för jaktskytte ut mot 150m så är det bästa att lägga vapnet rakt, montera kikaren löst, göra anlägg, efter justera så att det känns bra och slut dra efter det. Är det en bössa avsedd för jakt och precisionskytte så lägger du vapnet stabilt, kontrollera med vattenpasset att allt är rakt, montera gluggen rakt utifrån det och efterdra, om vapnet skall användas vid lugna skott liggande eller med gott stöd så har man tid att justera anläggningen så att allt är rakt, skall vapnet användas vid snabba skott är det bättre om allt känns rakt istället men det främjar inte precisionen vid långa skotthåll.
Publicerat Juli 1, 200818 yr Denna tråd har säkert varit upp tidigare, men jag måste ändå fråga om detta "problem"? Sitter här kallsvettig och upprörd.....får inte korset rakt i förhållande till bössan hur jag än vrider och vänder nu när jag ska montera fast kikaren ! Har ni nå bra tips?? Hur man på bästa sätt ser om siktet är rakt....kanske det t.o.m finns nå´n typ av passmall...vad vet jag? Tacksam för svar!! sätt fast bössan i ett skruvstäd plocka bort sikten men lämna halva nedre ringen ! lägg ett vattenpass på ringarna på tvärren ! kolla fixa så att den ligger rak! sikten nu ta bort skruvlocket på den övre justeringratten sätt nu vattenpasset på den ! fixa du det här så ligger nu bössan + sikten mkt rakt !
Publicerat Juli 2, 200818 yr pacco gör som jag alltid gjort (iallafall tills jag läste bifogad länk ) http://practicalrifler.6.forumer.com/viewtopic.php?t=73 Ska fundera lite.......men Dan brukar vara vettig. Raggarö