Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rådjurskid i åkern

Featured Replies

Publicerat

vi gick igenom åkern idag med labradoren då åkern skall slås imorn eller övermorgon, 2 små kid låg däri. tror ni våran närvaro räckte för att geten skall flytta dem, om inte kan man lyfta dem åt sidan med hjälp av handdukar/handskar eller nåt så det inte blir vittring? har för mig att det var nån här på jaktsidan som gjorde så förra året.

Publicerat

är nog bara att bära iväg dom du. om ni inte vill lämna vittring så använd handdukar du, men jag tror inte det spelar så stor roll för geten ändå. Hon återkommer garanterat till killingarna trots att en människa vidrört dom.. Handduken luktar ju inte rosor enligt geten den heller liksom. Var beredd på höga skrik ifrån killingarna också. Lycka till!

mvh c-a

Publicerat

Hej,

Hanteringen av killingen spelar ganska stor roll, man bör inte ta i dom med händerna. I denna tid tror jag iofs att de flesta är så katiga att dom inte trycker längre framför en slåtterbalk utan sticker när maskinen närmar sig. Din strategi att gå med hunden i koppel är nog inte så dum.

Publicerat

men att en get skulle överge killingen efter att en människa rört vid den? icke!

Publicerat
Hej,

Hanteringen av killingen spelar ganska stor roll, man bör inte ta i dom med händerna. I denna tid tror jag iofs att de flesta är så katiga att dom inte trycker längre framför en slåtterbalk utan sticker när maskinen närmar sig. Din strategi att gå med hunden i koppel är nog inte så dum.

Läste någonstans att man i Danmark måste meddela jakträttsinnehavaren innan det ska slås så att jaktlagen kan sätta stolpar med vita vimplar runt ängarna som ska slås. Detta skulle gör att getterna inte går ut och lägger sina killingar där eller hämtar de som redan är där. Vimplarna får dock inte sitta uppe hela tiden eller någon längre tid för tappar då sin avskräckande funktion.

Kanske någon dansk, Olsen71, eller någon annan kan kommentera om detta funkar??

mvh

Dard

Publicerat
men att en get skulle överge killingen efter att en människa rört vid den? icke!

Och det har du förstås studerat så ingående att du kan avskriva det så kategoriskt? En killing som luktar människa blir lämnad längre än en som inte gör det i alla fall, är det 25-30 grader ute kan det räcka för att kidet skall dö av uttorkning alternativt att den blir rävmat. Fös dom framför er ur åkern, fungerar utmärkt i den här tiden. Då ansluter geten omedelbart efter man avlägsnat sig. Det är bara första veckan efter födseln som dom trycker. Vid slåtter efter midsommar är det sällan problem.

/Bonde med minst 25 år i branchen av slåtter och kidaid.

Publicerat

ja men övergiven blir den inte om man rör vid den. och om man nu rör vid den kan man likaväl använda händerna som vad för redskap som helst då det mesta luktar människa som man kan flytta den med..

att den skulle torka ihjäl på en halvtimme denna period oavsett hetta är jag inte heller överens om :) Om man nu inte är väldigt långt norrut kanske? Överlag är dom annars jäkligt stora i år, killingarna.

Men fös på, valla ut dom! Är nog bäst som MKJ säger trots allt.

Publicerat
  • Författare

ja, som sagt det var två stycken killingar och vi drev av åkern i förrgår med labbarna...igår var dom borta ur åkern, men vi tog ändå och föstte av den återigen med hundarna, och idag slog bonden åkern.jag har inte hört nåt än om nåt ihjälkört så de verkar klarat sig....mycke kid i år tycker jag, redan sett 4 getter med 6 olika kiddar....och mer lär väl dyka upp under sommaren och pyrschen...lovar gott inför hösten...

Publicerat

låter kanon de mannen! kul att de börjar bli djur i markerna!

Publicerat

På tal om gott om rådjur så har jag faktiskt sett 2 getter här i krokarna, varav en på egen jaktmark. Båda hade 3 kidd var :D:D Har även sett ovanligt mycket harar som springer omkring, bådar gott.

Publicerat

tummen upp för dig walle! :D