Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipkylare

Featured Replies

Publicerat

Vad får man om man blandar en 12 volts datorfläkt, en plasttratt, en bit masonit, en bit 20 mm slang, en slangklämma, en potentiometer, ett 8xAA batteripack, 70 cm borrmaskinstvinnad tråd á la Orange County Choppers, samt en forist som är trött på att sitta och vänta på en svalnande pipa? Jo, en pipkylare (här i full fart från kvällens skjutpass):

barrel_cooler.JPG

Givetvis suger den luft från patronläget till mynningen - dels pga att jag tror att biten strax framför patronläget är viktigast att kyla och därför ska ha den kallaste luften, och dels för att slippa att tratten suger in stora mängder insekter som trycks genom pipan.

Nu är luft inte världens bästa kylmedia, utan en vätskebaserad kylare skulle nog vara att föredra, men detta är något jag tänkt på länge och jag var bara tvungen att realisera min idé. Potentiometern (ratten syns på vänster sida av tratten) är förstås överkurs men vad vore en pipkylare utan att kunna justera motorvarvtalet..?

Publicerat
Vad får man om man blandar en 12 volts datorfläkt, en plasttratt, en bit masonit, en bit 20 mm slang, en slangklämma, en potentiometer, ett 8xAA batteripack, 70 cm borrmaskinstvinnad tråd á la Orange County Choppers, samt en forist som är trött på att sitta och vänta på en svalnande pipa? Jo, en pipkylare (här i full fart från kvällens skjutpass):

barrel_cooler.JPG

Givetvis suger den luft från patronläget till mynningen - dels pga att jag tror att biten strax framför patronläget är viktigast att kyla och därför ska ha den kallaste luften, och dels för att slippa att tratten suger in stora mängder insekter som trycks genom pipan.

Nu är luft inte världens bästa kylmedia, utan en vätskebaserad kylare skulle nog vara att föredra, men detta är något jag tänkt på länge och jag var bara tvungen att realisera min idé. Potentiometern (ratten syns på vänster sida av tratten) är förstås överkurs men vad vore en pipkylare utan att kunna justera motorvarvtalet..?

Hehehe! :rolleyes: F*n vilken bra uppfinning exabit! ;)

• 1 month later...
Publicerat

Sicken Mulle Meck.

Fränt i vilket fall!

Publicerat

Hur mycket snabbare svalnar pipan? Och för övrigt - du har alldeles för mycket fritid :angry:

Publicerat
  • Författare

Jag har inte jämfört, och det är väl lite grann det som är problemet.

De narrades nog med Thomas Alva Edison oxå... :angry:

Publicerat

Du är en sjuk sjuk man :)

Helt underbart :)

Publicerat

Jag får ta steget vidare då med vätskekylning. har ju byggt en del till datorer =) Frågan är bara hur varm pipan får blir och hur snabbt man kan kyla den utan att materialet förändras. Jag har inte en aning om hur känslig en gevärspipa är för hastig nedkylning =)

Publicerat

Jag brukar bygga frigolit lådor som kyls ner med hjälp ev kolsyresläckare för nerkylning av axlar som skall pressas i olka lager, en enkel men effektiv lösning dock inte att rekomendera på pipor. :)

• 5 months later...
Publicerat

Hmm.. inte dumt.

Funderade på att köpa en såndär el pomp man kan blåa upp luftmadrasser med etc. De blåser en väldans massa luft samt att det redan är en "pip" på den. Men jag har varit lite orolig att den skall kyla för mycket för fort och att man på så sätt riskerar att "härda" pipan. men denna med lite mindre luft är inte alls fel.. Måsre ut och rota bland alla gammla fläktar..

Publicerat
  • Författare
Funderade på att köpa en såndär el pomp man kan blåa upp luftmadrasser med etc. De blåser en väldans massa luft samt att det redan är en "pip" på den. Men jag har varit lite orolig att den skall kyla för mycket för fort och att man på så sätt riskerar att "härda" pipan. men denna med lite mindre luft är inte alls fel.. Måsre ut och rota bland alla gammla fläktar..

Skaffa en sån! Mycket bättre än min, skulle jag tro. Såg i en amerikansk tidning att nån använde just en sån vid en större patrontest. Du lär KNAPPAST skada härdningar med lite luftblås...