Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgolycka ikväll 080701

Featured Replies

Publicerat

Är rätt förbannad nu…

Fick påringning vid 19.45 vuxen älg och polisen hade samtidigt kontakt med föraren när de pratade med mig.

Älgen hade lämnat platsen enl första infon.

Jag var på jobbet men tog emot det jag kunde och lyckades få tag på rätt markägare trodde jag..

Kon låg död i diket visade det sig, 15 meter fel.. älgen hade följt med bilen 30 m liggandes på taket på bilen.

Det kollades ljuver och det var mjölk i dem.

Alltså finns där någon eller några kalvar som är utan kossa.

Har setts en ko med dubbelkalv i området.

Ett försök har gjorts ikväll att leta reda på kalvarna med en jycke.

Misslyckades men kalvslag hittades i alla fall.

Troligen är kalvarna på typ fel mark..

Det som komplicerar det hela är att det är rejält med gammalt groll mellan de jaktlag där olyckan skett.

Kon låg på grannens och där fick de bara tag på en äldre man o en till som kom och drog iväg kon med traktor och jag tror tyvärr att den grävdes ner ganska omgående.

Ska försöka ta reda på vad som hände i när jag får tag på rätt gubbe…

Alltså ett mycket hett tips som fungerat för oss förut är att hänga skinnet efter kon på en sten eller liknande.

Vi gjorde så en gång o morgonen efter låg ena kalven vid skinnet och den andra kom direkt när vi lockade.

Detta var iofs i augusti men tror inte en moderslös kalv gör annorlunda vid denna tiden.

Skulle nu kon ändå grävas ner så hade det varit skitlätt att lägga den så man kommit åt kalvarna när de letat upp kon.

Jag har fått ett godkännande av vakthavande att fälla eventuella kalvar.

Vilket iofs inte behövs men man ska se till o ha ryggen fri om det går.

Ja det är givet inte ett personligt tillstånd, kalvarna ska fällas hur som.

Vilket jag informerade det laget jag först hade kontakt med.

Den infon fördes vidare till de andra gubbarna som hämtade älgen men de verkade inte ta någon notis om det överhuvud taget.

Även kontaktat en annan hundförare i NVR organisationen som brukar hjälpa det laget med hundgörat.

Jag ska försöka göra en insats i morgon, även några ur första jaktlaget ska åka ut.

Spåra tror jag är utsiktslöst, ingen vet ju var rätt spår går även om klavslag hittats så är det ju ingen garanti på att det är rätt.

Dessutom har redan hund och förare lullat runt i 4 timmar..

Finns en del stora öppna hyggen o annat som lätt går att spana av från bil.

Även där kon kördes på är det rätt öppet.

Finns ju en liten chans att någon ser kalvarna då bör det gå att skjuta dem.

Faen att allt ska va så komplicerat…

Gamla gubbar som inget begriper eller vill förstå, näste snubbe stod förmodligen sist i kön när gud delade ut hjärnor o är dessutom politiker…

Älgolyckan var förresten 500 m från där det hände förra veckan...

Tro det är fjärde älgolyckan i samma jävla kurva detta året...

Publicerat
  • Författare

Varit ute o "spanat" nu på morgonen.

Satt en person i tornet där olyckan skedde.

Men det va tomt förövrigt.. alltså i resten av tornen kring olyckan.

Tolkar det som man iallafall försöker få livet av kalv/kalvarna.

Shit! va trött jag är nu... ska nog sova tills ungarna sätter på TV iallafal... :rolleyes:

Publicerat

Förstår att du är trött! Gammalt groll o sömnbrist är ingen skön kombination....

Kom förbi platsen en stund efteråt med ett flyttlass (någon halvmil hemifrån). Stannade o bytte några ord med killen som stod i diket. Han nämnde just detta med "fel mark"...

Jag frågade dock om allt var under kontroll och om de behövde någon hjälp. Han svarade: "Det är lungt. NS har varit här". :rolleyes:

Testa o locka på kalvarna. Fungerar iaf bra på moderlösa kalvar i hägn.

//K9

Publicerat
  • Författare

Hmm.. jag har inte fysiskt varit på plats?

Förren i morse dårå..

Men nu är jag lite gladare.

Massiv insats görs från bägge lagen.

Ska gås med hund i lina igenom de täta områderna.

Ko skinnet är utlagt.

Duktiga lockare ska oxå försöka.

Undrar hur länge en moderslös kalv/kalvar klarar sig vid den här tiden?

Kalvarna borde finnas i närheten.

Publicerat

Förren i morse dårå..

Hmm, mannen, myten, legenden? :rolleyes:;)

/K9

Publicerat

Förren i morse dårå..

Men nu är jag lite gladare.

Massiv insats görs från bägge lagen.

Ska gås med hund i lina igenom de täta områderna.

Ko skinnet är utlagt.

Duktiga lockare ska oxå försöka.

Undrar hur länge en moderslös kalv/kalvar klarar sig vid den här tiden?

Kalvarna borde finnas i närheten.

Vi hadde samma trista viltolycka för ett par år sedan, en kalv var det bara då, men det är lika illa det.

En billist tillika jägare såg kalven efter olyckan , gämförde den med en schäfer (vad nu det är för något :angry: ) i storlek.

Vi gick med hund och spårade i ca 4-5 timmar efter olyckan, satt och lockade på kvällen o en bit in på natten så även nästföljande morgon inga spår efter den lilla krabaten.

Jag hadde då inte hört någon opm att man kunde lägga ut skinnet på kossan för att dra dit kalvarna men nu vet jag.

Vi gav tillslut upp inte ett spår efter den.

i slutet på augusti hittade vi en död kalv liggandes ca 800-1000m från olycksplatsen, vet ju inte om det var den men skulle tro det, då var den bra mycket större en en schäfer men det säger ju inte att det inte var samnma.

Hoppas det slutar bättre hos er.

Publicerat
  • Författare

Uppdaterar.

Koskinnet har tydligen kommit på plats redan vid 02.00 inatt.

Men vid skinnet finns inga kalvspår.

Möjligt att vi helt enkelt hade en jävla tur när det lyckades för oss när det begav sig, då var det iofs i augusti.

Kanske det är så att kalven/arna ligger o trycker precis som ett rådjurskid brukar göra när geten tillfälligt lämnar dem.

Kan ju skilja på beteende beroende på ålder på kalven.

Sen har det nog inte varit lungt mer några timmar frammåt morgonen kring olycksplatsen.

För mycket folk o rörelse kan säkert skrämma kalv till att trycka ännu hådare eller dra därifrån.

Mycket mark har gåtts igenom med ett par hundar i koppel.

Väldigt mycket älgspår av vuxna o kalvar i området.

Ytterligare en ko med kalv har setts idag när de gick "drevkedja".

Ikväll sitter det folk och passar på alla tänkbara ställen.

De små bör va hungriga nu o jag tycker de borde röra på sig lite iallafall..

Publicerat

Kan bara hålla tummarna o hoppas att de lyckas. Dock så tror jag inte chanserna för kalvarna är särskilt stora. Vid det här laget borde de vara på väg mot uttorkning vilket snart, tyvärr, leder mot en plågsam död. Föda och dryck är ju vid den här tiden samma - mjölk. Växtintaget torde vara marginellt, lite beroende på när de är födda och intaget av vätska från något annat än ett juver vet de nog inget om....

Tror att det kanske varit lite för mkt liv i området för att de ska vara lätta att få syn på. Återigen beroende på ålder så trycker de alt. följer kon vilket säkerligen påverkar deras beteende även nu då kon är död. Att spåra med hundar på annat än helt färska slag är förmodligen inte heller lätt då vittringen från kalvarna torde vara minimal. Lock borde vara effektivt men förutsätter nog relativt ostörda kalvar. Är de födda tidigt så är möjlighterna stora att de rört sig en avsevärd sträcka om de stötts upprepade gånger. Är de däremot sent födda borde de sökt lega inte alltför långt från platsen där de skiljdes från kon. Vid detta laget så borde hungern och törsten vara rejält stor så möjligheten finns ju att de röjer sig.

Som sagt: Håller tummarna!!

//K9

Publicerat
  • Författare

Jo jag är nog inne på den linjen oxå att det har varit för mycket liv o rörelse därikring.

Självklart av välvilja från inblandade.

Om jag nu fattat rätt så, tyvärr samordnas inte insatserna mellan lagen.

Vilket nog gör att det inte blivit några längre stunder med lung o ro någonstans.

Ska köra en runda o "spana" från bilen när jag slutar jobbet idag.

Har inte hört något om att de fått fatt i kalv än.

Eller sett något.

Inatt bör det iallafall varit lungt.

Skulle tro att de ger upp idag.

Skinnet surnar ganska snabbt i denna värmen oxå antar jag.

Funderat en del på skinnförsöket.

Tror att det lyckades för oss då i augusti för kalvarna var större o kanske mer mobila.

Kan även va så att skinnet då hammnade i "rätt" vind för kalvarna.

Tur inblandat alltså.

Försökte slå en signal till dig K9 igår, lite nyfiken på vilken kåk du ska förpesta :D

Eller, tänkte lite på ev uppdrag o kapacitet o så.

Men nummret jag fått av MaxW va de inget svar på?

Kasta på ett PM med rätt nummer så blir jag glad!

Publicerat

Tjena!

Tja, misstänker att numret nog var helt ok ( du får snart ett pm just in case)... Enligt Telia så bor vi på en "vit fläck" vilket ställt till en del problem då vi kört allt mobilt ett tag. :angry:

Enligt "djungeltelegrafen" så sågs kalvarna utan skottchans igår - sanningshalten i detta kan jag dock inte garantera.....

//K9

Publicerat
  • Författare

hmm.. det lät mysko ang skottchans, om man nu missat skotttchans så vet man ju var de är å då bör de inte va så svårt o fortsätta?

Ko med kalv har setts igår va jag hört.

Publicerat
hmm.. det lät mysko ang skottchans, om man nu missat skotttchans så vet man ju var de är å då bör de inte va så svårt o fortsätta?

Ko med kalv har setts igår va jag hört.

Precis vad jag tänkte.....

Skulle nog tro att det du hört stämmer och att sanningshalten i "djungeltrummans" budskap som alltid går att ifrågasätta....... :angry:

//k9