Publicerat Augusti 13, 200520 yr Hejsan gänget Har sett ut den bocken som jag ska skjuta i höst och den räcker för mig sedan lägger jag nog ner bockjakten tills i september om jag lyckas lura honom ;D Det är en medalj bock stor som ett hus är han både i kropp och i horn han har hållt till på marken i 5 år typ : så han börjar bli gammal nog att skjutas nu men om jag lyckas lura den ståtliga skapelse så tänkte jag absolut göra bogmontage på den... någon som har instruktioner på hur man lägger snitten vid urtagningen? MVH/Jocke
Publicerat Augusti 13, 200520 yr Halloj. Konservatorn brukar vilja ha mycket skinn så gör så här. Skottplacering bakom femettan (till att börja med )vid passning öppna inte halsen och bär sen ut bocken ur skogen,lägg flåsnittet i nacken längs med ryggraden ner till en linje rakt ovanförframbenen,skär av atlaskotan och flå av hela bogpartiet ända ner till där frambenen börjar,använd kniv med största försiktighet,lägg på några kilo grovsalt och skicka som ilpaket alt lämna till konservatorn. /Micke
Publicerat Augusti 13, 200520 yr tackar mr.mauser går det frysa in det? ska man i så fall ta på saltet innan man fryser det? är nämligen inte säker på att jag hinner åka och lämna det om jag skjuter den på morgonen :- MVH/Jocke
Publicerat Augusti 13, 200520 yr Hejsan gänget Har sett ut den bocken som jag ska skjuta i höst och den räcker för mig sedan lägger jag nog ner bockjakten tills i september om jag lyckas lura honom ;D Det är en medalj bock stor som ett hus är han både i kropp och i horn han har hållt till på marken i 5 år typ : så han börjar bli gammal nog att skjutas nu men om jag lyckas lura den ståtliga skapelse så tänkte jag absolut göra bogmontage på den... någon som har instruktioner på hur man lägger snitten vid urtagningen? MVH/Jocke Rin och hör med någon konservator så att Du inte gör fel och så att det inte blir några missförstånd. Fanns ju några st. med i Sv. jakt sista nr.
Publicerat Augusti 13, 200520 yr tackar....jag ringer till några här inärheten och hör... tack för hjälpen alla... MVH/Jocke
Publicerat Augusti 30, 200520 yr Gör som MrMauser sa men skit i saltet, frys in det direkt istället så slipper du krångla.