Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinskontakt med bitter eftersmak

Featured Replies

Publicerat

Ikväll vid 21-snåret traskade jag som vanligt, låt vara lite sent, med en säck bröd upp mot min åtelplats. Denna ligger knappt 100 meter från mitt hus och precis på andra sidan ett krön med lite snår på, vilket gör att man kommer ganska nära (30 - 35 m) innan man ser om det är besök på åteln. Ikväll var det så, de var redan där. Jag stannade, sjönk sakta ner, ställde av brödsäcken och reste mig igen. Det visade sig vara 6 årsgrisar, varav 4 fläckiga och 2 (röd)bruna, men var fanns suggan? Jag stod så och tittade på dem en god stund, ca 15-20 min, och någon sugga vare sig kom fram eller hördes inne i skogen. Med all sannolikhet hade alltså dessa smågrisar förlorat sin sugga.

Det är då alldeles för jävla bedrövligt att en del inte kan låta bli att ta det största djuret i förhoppningen om att det nog är "den store". Dessa förbannade kretiner och teflonhjärnor (inget fastnar...) med obefintlig kunskap om vildsvin och inte bara bristande omdöme, de saknar det helt.

Det som alltså kunde varit ett trevligt möte med ett av våra främsta högvilt gav istället en besk eftersmak :( 

Publicerat

Det var fult gjort av den som har tagit bort mamman från kultingarna. Det är väl en köttjägare som tänker på att hålla frysen full med mat ist.

Publicerat
Ikväll vid 21-snåret traskade jag som vanligt, låt vara lite sent, med en säck bröd upp mot min åtelplats. Denna ligger knappt 100 meter från mitt hus och precis på andra sidan ett krön med lite snår på, vilket gör att man kommer ganska nära (30 - 35 m) innan man ser om det är besök på åteln. Ikväll var det så, de var redan där. Jag stannade, sjönk sakta ner, ställde av brödsäcken och reste mig igen. Det visade sig vara 6 årsgrisar, varav 4 fläckiga och 2 (röd)bruna, men var fanns suggan? Jag stod så och tittade på dem en god stund, ca 15-20 min, och någon sugga vare sig kom fram eller hördes inne i skogen. Med all sannolikhet hade alltså dessa smågrisar förlorat sin sugga.

Det är då alldeles för jävla bedrövligt att en del inte kan låta bli att ta det största djuret i förhoppningen om att det nog är "den store". Dessa förbannade kretiner och teflonhjärnor (inget fastnar...) med obefintlig kunskap om vildsvin och inte bara bristande omdöme, de saknar det helt.

Det som alltså kunde varit ett trevligt möte med ett av våra främsta högvilt gav istället en besk eftersmak :( 

en bekant till mig hade samma sak förra hste hemma efter ca 1½ månad så var där bara en gris kvar i livet och den fångades i en grävlings fälla och lever nummera i hägn hur tam som helst...verkligen sorligt när sådant inträffar...minst lika sorligt som när folk inte gör eftersök på skadeskjutet vilt...kan ju tänka sig hur man själv hade känt efter att magen var sprängd eller benet avskjutit...

Publicerat
en bekant till mig hade samma sak förra hste hemma efter ca 1½ månad så var där bara en gris kvar i livet och den fångades i en grävlings fälla och lever nummera i hägn hur tam som helst...verkligen sorligt när sådant inträffar...minst lika sorligt som när folk inte gör eftersök på skadeskjutet vilt...kan ju tänka sig hur man själv hade känt efter att magen var sprängd eller benet avskjutit...

Ett jädrans sätt!

• 4 weeks later...
Publicerat

Kanske man borde skjuta deras mamma eller så har de inte haft en mor eftersom de inte förstår följderna.??

Publicerat

Hallåja!

Innan nu börjar häva ur er div fördömmanden till höger och vänster så kanske man ska pröva andra förklaringar? Trafikdödad månne? De rör sig över väldigt stora områden, större än man tror enl forskning, så den kan alltså ha blivit påkörd.

Dock, håller med givet att suggan verkligen blivit skjuten, råpuckat!

Nästan parodi om det nu skulle vara så att suggan är just skjuten. De flesta jägare vill väl ha gris på marken, att så skjuta en sugga blir ju lite tvärtom. Sen suggorna.. en stor sugga har väl en matchvikt på runt 100 kg kanske, inte lär det väl sitta ngr fina betar i en 100 kg galt? Äsch, det kan det nog kanske göra förresten.. Skit samma, trist iaf!

Kan ju vara så att det är ngn puckad LRF:are som varit framme.. om jag inte minns fel så ville de väl utrota nassarna fullständigt tidigare..

Shit sa sur jag är på detta forum förövrigt! Taskigt med tid, in en snabbis för att se vad som hänt typ, så funkar inte/aldrig länken med "nya meddelanden sedan sista besöket".. Känns som man ruttnar faktiskt..

Mvh!

Publicerat

Jag var inte seriös när jag skrev att man borde skjuta deras mamma men det trodde jag vad uppenbart?? Kan mycket väl vara så att suggan strukit med av andra orsaker än jakt.

Polaren krockade för övrigt med en gris under våren, även om de är så hårda så att bilen mer eller mindre totalkvaddades så tål de inte att bli påkörda hur som helst.

mvh

Björn

Publicerat
Shit sa sur jag är på detta forum förövrigt! Taskigt med tid, in en snabbis för att se vad som hänt typ, så funkar inte/aldrig länken med "nya meddelanden sedan sista besöket".. Känns som man ruttnar faktiskt..

Mvh!

Du kanske skulle ta och ge Mats en liten hint om problemet så att han kan rätta till det.

"pang på're" ;D

Publicerat

HEj !

Man behöver ju inte måla FN på väggen direkt.

Men jag vet att det skjuts fel djur alldeles för många gånger >:(

Kan ju som nämts innan vara en trafikolycka.

Finns även en möjlighet att suggan är i livet.

Vi har haft liknande uppleveslser då sugga saknats men dykt upp några dag senare.

Någon gång har det handlat om större årsgrisar som gått ensamma. Snackade med Tham om detta och fick veta att sugga som föder nästa kull ofta kör undan sistaårskullen under tiden de nya nassarna ligger i boet ca 3 veckor tror jag det var. Alltså går årsgrisar ibland ensamma.

Nu vet jag ju inte hur gamla "dina" nassar är men de bör iallafall vara över 4-5 mån det är väl då de går från randiga till rödbruna har jag för mig.

Eller tror du de är uppåt året?

Sitt gärna och studera dem några nätter. Är de helt ensamma så bör de komma varje natt ett bra tag framöver. De vet förmodligen inte om nått annat matställe. Visar sig ingen sugga på några veckor så är suggan helt klart död.

MvJh

NS 

Publicerat
Du kanske skulle ta och ge Mats en liten hint om problemet så att han kan rätta till det.

"pang på're" ;D

Gjort det, det finns nog en tråd någonstans om problemet  >:(

Mvh!

Publicerat

Veckan efter den beskrivna vildsvinskontakten fick jag veta att jaktlaget norr om mig stolt berättade på byn att de minsann skjutit en riktigt grann sugga...och visst kommer denna kull tillbaka till min åtel. Deras besök har varit lite sporadiska under ett par veckor som följd av skogsröjningar både norr och söder om min fastighet, men sedan en vecka tillbaka är de nu tillbaka varje natt. Denna grupp, från början bestående av 2 suggor och 8 kultingar, har jag kunnat följa sedan kultingarna föddes i början av februari, men nu återstår alltså bara 6 halvårsgamla grisar.

Publicerat

Man kan ju fråga sig vilken stolle som stolt berättar för folk att man mulat en sugga? Pinsamt dumt ju.. Låter nästan som en sån här händelse som får nya dimensioner för varje gång den återberättas.. något som inte är helt ovanligt i byar och jaktlag runt om i landet. Säger inte att det tvärsäkert är på detta sättet men lite fundersam blir man..

Sköt för många år sedan tre kid i ett pass. Jyckarna petade ut get med trippel killingar på ett hygge och jag sköt alla kiddarna med studsaren. Kändes rätt dumt efteråt, vet inte varför, men tja de var skjutbara och allt var ok så why not?

Hur som, efter de två såter som vi jagat där så körde vi till en annan del av marken. På vägen sammaträffar vi med grannlaget och stannar för att säga hej vilket åtminstonde jag tycker är tämligen normalt. Får mej en rejäl utskällning av deras jaktledare för att våra kortdrivare jagade för hårt och för länge! Drevtiden låg i snitt på 3-5 minuter med de hundarna.. Han visste att han ljög så karljävlen såg mej inte i ögonen en enda gång under utskällningen. Berättar iaf innan detta att jag skjutit tre kid och en snubbe ur grannlaget går för att titta på rådjuren som låg i bakluckan på min 245:a.

Nästa gång jag träffade en från grannlaget så fick jag minsann höra att jag skjutit get+dubbelkid den där dagen och inte tre kid! Att jag sedan suttit på ett hygge och haft rejält med tid att avgöra vad det var för djur och även suttit och studerat geten EFTER skotten var inte relevant!

Det kan utan tvekan vara så att det är ett riktigt jättepucko som mulat den är suggan och är dum nog att skryta om det men det kan även vara så att byggden är full av avundsjuka, missundsamma skvallriga gubbjävlar med för de finns utan tvekan!

Mvh!

Publicerat

Har väl hört ett antal jagande bönder som svurit på att skjuta varenda sugga de ser. >:(

Men som tur är så har det väl varit mycket snack och lite verkstad.

• 7 months later...
Publicerat

Jag jagar gris i småland några  gånger om året och där vet jag att några bönder har skjutit / försökt skjuta alpha suggan i hopp om att

grisarna skall skingra sej och försvinna från markerna.

Varför inte sätta ut en annons om gratis jakt istället så att det kan gå humanare (grisigare ;) ) till??

Om man nu inte kan jaga själv!

• 4 weeks later...
Publicerat

Det nya här nere i blekinge är att bönderna gör egna åtlar vid fälten och sedan häller glykol på brödet.

Varför låter de inte någon intresserad jaga gris billigt där i stället?

trident1452

Publicerat
Det nya här nere i blekinge är att bönderna gör egna åtlar vid fälten och sedan häller glykol på brödet.

Varför låter de inte någon intresserad jaga gris billigt där i stället?

trident1452

Är detta bara hörsägen? Eller vet du någon som verkligen gör det? Isåfall ska du omedelbart polisanmäla det. >:(