Publicerat Juli 5, 200817 yr Ja håller på och bli knäpp tror ja... Går inte att klippa klorna på framtassarna, går nästan inte att ta idom heller, bak var det inga problem! Fattar inte varför, det är första gången ja ska klippa också hon är bara 4 månader. Hon ser då inte ut att ha ont heller. Hon springer då som en galning, tänkte testa med att få hon att somna i knät och sen klippa men att få en tjt-valp att somna det är nåt som kräver tålamod... Så har nån nåt bra tips så kom igen , att söva ner hunden kommer inte att ske!!
Publicerat Juli 5, 200817 yr Ha hunden ståendes på alla 4 ben på ett bord och ta upp ett ben i taget och klipp klorna. Bråkar hon, så "kläm fast" henne mellan arm och kropp och fortsätt klipp klorna färdigt, för lär hon sig nu att hon kommer undan för att hon bråkar/piper/ etc. så får du ett helsike sedan när hon blivit större.
Publicerat Juli 5, 200817 yr tålamod, vänta ut henne, övertalning, milt våld, tala lugnande. Är det riktigt besvärligt får frun hålla i. Men oftast lägger jag mina på rygg och håller fast dem mellan mina ben då jag klipper. Då är det också lättare att se pulpan än att klippa uppifrån. /Micke
Publicerat Juli 6, 200817 yr Författare ok ok tusen tack för tipsen ska prova det här med att lägga henne på rygg de kan nog funka!!!
Publicerat Juli 6, 200817 yr Jag går ut på trappen och säger tass till min Wachtel, gjort på 2 minuter. Men resan dit har varit en del gnöl förstås. Var konsekvent även om valpen gnäller, ge ordentligt med beröm efteråt. Tänk på att detta är ett bestyr som följer med hela livet varför det är viktigt att det blir en naturlig del av hanteringen från början. Klipp hellre lite och ofta till och börja med. Lycka till
Publicerat Juli 6, 200817 yr Både flex o krut har jag klemat på överallt så fort dom anlänt hem när dom var små o har dom klagat på min beröring eller klämmande så har jag visat mitt miss nöje vilket resulterat i trevliga klo klippnings stunder med mycket beröm o lite godis då vet dom att när det är klart så väntas godis o beröm så då vill man ju va skötsam o det har resulterat i lugna besök hos veterinären Mvh.
Publicerat Juli 6, 200817 yr Författare tusen tack för all hjälp!! Det får en ju att verka som om de var min första hund, dock inte. Det är nr 8 + en till väntas i veckan... Men de här var ju nåt alldeles eget verka det som, har aldrig haft nått problem så på en valp liksom, men det funka med att lägga henne på rygg och va lite bestämd. Så tusen tusen tack!
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Ha hunden ståendes på alla 4 ben på ett bord och ta upp ett ben i taget och klipp klorna.Bråkar hon, så "kläm fast" henne mellan arm och kropp och fortsätt klipp klorna färdigt, för lär hon sig nu att hon kommer undan för att hon bråkar/piper/ etc. så får du ett helsike sedan när hon blivit större. "kläm fast henne mellan arm och kropp"....Jämta har nog aldrig försökt hålla fast en tyskterrier... I början fick jag lägga min på rygg och sitta på henne med ett ben på var sida när jag skulle klippa klorna på henne. Inte alltid jag lyckades hålla henne kvar så heller.... verkade helt enkelt som att uppfödaren gjort henne riktigt illa ngn gång vid kloklippning. Nåja ,numer går det galant att bara lägga henne på sidan så ligger hon där tills jag är klar,lätt som en plätt...
Publicerat Augusti 14, 200817 yr "kläm fast henne mellan arm och kropp"....Jämta har nog aldrig försökt hålla fast en tyskterrier... Jämta är ju hundvårdare och hundtrimmare och har klämt fast (på ett eller annat vis) allt från dv.pudel till riesen under kloklippning
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Testade hålla fast metoden med jämten. Gick åt pipan, det blev bara panik av det hela. Istället.... Så gav jag honom kommandot sitt, la en godbit framför, sedan tog jag tag i tassen och klippte. Han fick sedan kommandot "varsågod" och beröm. Detta upprepades och vipps så var det klippt. Mvh,
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Omkull på rygg, inga krusiduller, vara lugn men bestämd, inte säga ett ord förrän det är klart. (man behöver inte ta alla fyra tassarna utan kan börja med en enda klo och sedan öka för varje tillfälle) Efteråt beröm eller godbit, inga överdrifter utan lugnt och stilla. Viktigast av allt - inte ömka! Ha dock viss förståelse för att man inte kan hålla fast en vild TJT själv.