Publicerat Juli 7, 200817 yr Var ut o skjöt för första gången 3 fåglar med denna eminenta ammo, American Federal Eagle HP, som skjuter supertight i min bysse på bana! HADE HÖGA TANKAR OM DENNA AMMO! MEN , varför dog inte fåglarna på plats? Skjöt först en gråtrut som bara trippa till lite o flög sen iväg som om det var en bom. Avståndet var 70-80m men de var vinstilla, dock rätt mkt löv o skit imellan så jag förmoda att det var en bom. Efter 100-200m i flygriktning ligger fågeln stendöd med ingångshål strax bakom vingknogen o ut i nedkant av hals på motsatt sida (skjöt den på ett tak). I mina ögon ett perfekt skott som borde leda till direkt död Fågel nummer 2 (en korp) såg jag tydligt träffen, mitt i bröstet, då de bara duna till o avståndet var 50m. MEN den flög upp slog ett varv för att kolla va som hände o for sen iväg som om inget hänt. Dock flög den lågt så den verka lite påverkad/matt av skottet. Hittades dock aldrig igen! Fågel nr 3, 30m, en kråka damp ner bak ett par bräder i skottet o duna flög omkring den. MEN den hoppade upp o flög en bit för att vända tillbaks till brädhögen där de var stillsamt ett tag. Klättra upp för att hämta den men då for den iväg hur pigg som helst. Tog hagelbraken o gick efter den 80m där den stack upp huvve o fick nå bulor o skallen o ble still. Efter det ville ja inte skjuta ngr fler pippifåglar! en gång e ingen gång men 2 e 2 för mkt 3 då blir man lite mörkrädd! Nu till frågan! Borde inte fåglarna stendö av en HP kula i Bröstmuskulaturen? Nån som har en förklaring? Har aldrig skjutit ngt annat än ripa med min 22:a förut o då endast med helmantlat. Int ska man väl va tvungen att skjuta huvudskott för att de ska trilla ihop? Vad har ni andra för erfarenhet av denna ammo? Har ni bättre tipps på skräpfågelammo i .22lr där de verkligen dör på skottplatsen? Det var skyddsjakt jag bedrev!!
Publicerat Juli 7, 200817 yr Var ut o skjöt för första gången 3 fåglar med denna eminenta ammo, American Federal Eagle HP, som skjuter supertight i min bysse på bana!HADE HÖGA TANKAR OM DENNA AMMO! MEN , varför dog inte fåglarna på plats? Skjöt först en gråtrut som bara trippa till lite o flög sen iväg som om det var en bom. Avståndet var 70-80m men de var vinstilla, dock rätt mkt löv o skit imellan så jag förmoda att det var en bom. Efter 100-200m i flygriktning ligger fågeln stendöd med ingångshål strax bakom vingknogen o ut i nedkant av hals på motsatt sida (skjöt den på ett tak). I mina ögon ett perfekt skott som borde leda till direkt död Fågel nummer 2 (en korp) såg jag tydligt träffen, mitt i bröstet, då de bara duna till o avståndet var 50m. MEN den flög upp slog ett varv för att kolla va som hände o for sen iväg som om inget hänt. Dock flög den lågt så den verka lite påverkad/matt av skottet. Hittades dock aldrig igen! Fågel nr 3, 30m, en kråka damp ner bak ett par bräder i skottet o duna flög omkring den. MEN den hoppade upp o flög en bit för att vända tillbaks till brädhögen där de var stillsamt ett tag. Klättra upp för att hämta den men då for den iväg hur pigg som helst. Tog hagelbraken o gick efter den 80m där den stack upp huvve o fick nå bulor o skallen o ble still. Efter det ville ja inte skjuta ngr fler pippifåglar! en gång e ingen gång men 2 e 2 för mkt 3 då blir man lite mörkrädd! Nu till frågan! Borde inte fåglarna stendö av en HP kula i Bröstmuskulaturen? Nån som har en förklaring? Har aldrig skjutit ngt annat än ripa med min 22:a förut o då endast med helmantlat. Int ska man väl va tvungen att skjuta huvudskott för att de ska trilla ihop? Vad har ni andra för erfarenhet av denna ammo? Har ni bättre tipps på skräpfågelammo i .22lr där de verkligen dör på skottplatsen? Det var skyddsjakt jag bedrev!! Själv kör jag med CCI Stinger allt som oftast. Har laborerat med lite olika sorter tidigare, men den här ger rejäl fart och bra tryck. Kanon då man lätt missbedömer avståndet på stora öppna ytor. Många säger att de inte har nån precision i Stingern, men i min billiga Brno 452 så går då stingern helt perfekt. CCI stingern slår sönder rätt mycket i fågeln, men lämnar också all sin energi i de fåglarjag skjutit. Till skräpfågel tycker jag den duger. Skulle dock inte använda den till nåt jag ska ta reda på... Men de fåglar jag skjutit med denna ammo har inte varit direkt kapabel att ens ta ett steg frammåt! Tipp i backen direkt! Annars så använder jag ofta CCI mini-mag, både helmantel och hålspets. Men det är bara för att det följde med en massa sådana skott då jag köpte bössan. Har iofs. inte testat på en stor trut. Men kråka är inga problem. Inte heller mås. Till bisam är de lite väl häftiga, men det blir åtminstonde oftast bara ett ingångshål, så skinnet klarar sig.
Publicerat Juli 7, 200817 yr Författare Kör alltid minimag till ripa men ville ha ngt som lämna mer energi i fågeln då ja skjuter kråk o måsfågel. Stinger är inget allternativ då jag inte skulle kunna skjuta på mer än 50m pga spridningen i min bysse. Däremot går Winchesters Laser ganska bra i min bössa. Tror iof inte att farten är det som dödar utan hur kulan stukar ut. Vet att ngn gjort tester om detta men de skulle vara kul att höra från våra skräpfågelfantaster vad de föredrar för ammo. Vill inte springa o jaga det ja skjuter på med hagelpangen efteråt
Publicerat Juli 7, 200817 yr Tror man lurar sig på häftig hastighet och fet hålspets. Jag skjuter uteslutande med subsonic och den tippar ikull fåglarna betydligt bättre än dessa fullspeeds plugg. Träff i bröstmuskulatur dödar inte fågeln, du måste in i maskinrummet. Truten lät som en lungsmäll, hade du träffat marginellt lägre så hade det inte varit ngr problem tror jag. Testa Winchester Subsonic HP, lovar dej att de trillar snällare då. Mvh!
Publicerat Juli 7, 200817 yr Författare Ska genast undersökas. Men de gäller att den håller ihop i min bysse! Hur e de med vanliga blydankar typ Normas jaktmach? Hade en "Subsonic" hemma en gång som var så tyst att jag fick repetera för att se om de va klick eller ej. OffToppic så har jag för mig att den inte höll måttet för jakt, dvs för låg anslagsenergi! Gäller det alla Subsonic?
Publicerat Juli 7, 200817 yr Tror det kan finnas ngn tung lapuapatron som är subsonic men laglig.. Mvh!
Publicerat Juli 7, 200817 yr Författare Kollat nu o de var RWS sub. jag sköt med o den gick finfint i min bysse. Den borde välan kunna förmedla lite död?
Publicerat Juli 7, 200817 yr Jag kör både med rws hv-hp o Remington hv-hp går bra i bössan o ingen fågel flyger vidare sen fins det en ruggig kula com cci har som delar sig i 3 när den träffar mycke fin här är ett utdrag från cci CCI's unique Segmented Hollow-Point (SHP) bullet is now available in 22 Win Mag and a 22 Long Rifle subsonic load. This offering is ideal for bigger targets that require a larger wound area and makes perfect sense in the 22 WMR. The flat-shooting SHP is designed to break up into three sections on impact for even more stopping power. These three segments diverge from the main path for unique terminal performance on game. The subsonic 22 LR offering is great when hunting around a populated area and a quiet, effective round is needed. Mvh.
Publicerat Juli 7, 200817 yr Författare ....sen fins det en ruggig kula com cci har som delar sig i 3 när den träffar.... Det tråkiga är bara att all ammo jag skjutit i de hastigheterna har en viss spridningsförmåga, vilket jag inte tycker om! Men skam den som ger sig
Publicerat Juli 8, 200817 yr Alla de subsonic jag provat i min Brno 452 Varmint, håller en 5 krona i träffbild med 5 skott på 50m, medans HV ammon öpnnar upp träffbilderna rejält. Det är tydligen så att just 452 är kända för att många ex går bäst med lågfartsammo, men det är ju nått man måste prova sig fram till själv. Vad gäller död i ammon, så tycker jag personligen att subsonic gör jobbet med bravur.
Publicerat Juli 8, 200817 yr Författare Ang hastighet o spridning finns de MÅNGA TRÅDAR så jag tänkte försöka hålla mig undan detta! Själv håller jag CCI-minimag högst i min bysse pga av dödandet, snällheten I matfågeln (ripa) samt tätskjutningen. Sen var de Federal eagle HP som skulle bli kråk o måsfåglarnas banneman, TRODDE JAG, pga av hålspets o tätskjutning! Men där hade jag tydligen fel. Är de avgörande för direktdödandet att man skjuter med HP, framförallt på kråk o måsfågel? Har märkt att de e lite segskjuten överlag. Vill ju ha dem död på skottplatsen. Kan en SP kula göra jobbet bättre måntro? Eller e de sak samma om man skjuter fmj, hp eller sp i denna klenkaliber? Har erfarenhet av skytte o precision med .22lr men typ NADA om chock o dödverkan (irl) på mer än ripa.
Publicerat Juli 8, 200817 yr Knepigt detta, kan inte för mitt liv avgöra vilket som dödar snabbast, hålspets eller låg hastighet.. Testa CCI Standard, de går så pass sakta att min dämpare tar väck smällen och de måste då rimligen betraktas som subsonic i någon form. De skjuter bra i min bössa och är billiga men saknar hålspets. Testa dem på kråka så får du se vad låg hastighet och hel blydank gör. Sen tänkte jag på en grej till med anledning av Flex förslag på de här CCI splitterkulorna.. Såvitt jag fattat så ska du hantera viltet efter skott och givet det så kan jag garantera dej att du inte har någon glädje av sönderskjutet vilt. Själv slänger jag allt sånt kladd.. Mvh!
Publicerat Juli 9, 200817 yr Författare ÅÅÅÅHHHH va less man kan bli. Inte nog med att favvo pizzerian har stängt utan nu har vapenhandlarna tagit semester!! HUR kan de ens fundera på OCH än mindre genomföra så bisarra grejor som SEMESTERSTÄNGT på butiker (o framförallt jaktbutiker) Är de inte då folk shoppar loss?? Verkar som om jag får vänta nån vecka med att testa subsonicen.