Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktresor med inriktning på bergsjakt?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag har rannsakat mig själv en del angående min drömjakt, eller åtminstone vilken typ av jakt jag helst skulle vilja åka på. Många talar om drevjakt på vildsvin, men jag vill upp och svettas i bergen. Efter att i höstas ha sett en jaktfilm där man jagade ibex i Spanien så tände jag på alla 12, kan man lugnt säga (Buhls videoproduktion vet hur de ska locka lättlurade individer). Nu skar dock motorn ganska snabbt då jag fick se troféavgifterna, men det tog för den sakens skull inte död på lusten.

Bergsjakt överhuvud taget verkar hemskt spännande, och att man får bekänna färg rent konditionsmässigt ser jag bara som en fördel. Lägg fantastiska vyer till detta plus utmanande jakt på vilt med superb syn, och succén är måhända ett faktum.

Andra tankar på samma tema är gems i Österrike

chamois_1.jpg

Kronhjort i Skottland (kanske inte så mycket berg men ändå rejäla ekvidistansskillnader)

deer303w400h.jpg

Nordamerika erbjuder fina upplevelser men då pratar vi ett annat pris, inte minst med tanke på att flygresan i sig blir en ganska stor del av totalsumman.

Dall-Sheep-in-Alaska.jpg

Även Asien har mycket att erbjuda,

Walia-Ibex---Semien-Mountai_jpg.jpg

men... det borde rimligen gå att hålla sig i Europa och vara nöjd med det som erbjuds här.

Någon som varit på en resa med sån här jakt? Tips, idéer, tankar?

/ Have 270 - will travel...

Publicerat
  • Författare

Amakulu - var håller du hus? ;)

Publicerat

Jag är här

Publicerat
  • Författare

Jajo :rolleyes:

Har du varit på och/eller anordnat bergsjakt?

Publicerat

Njet på båda frågorna. Har en kontakt i Spanien men hans priser är förskräckliga. träffade honom första gången på Villmarksmessen i Oslo för några år sedan. 3 jaktdagar inkl 1 Ibex men exkl. resa till Barcelona 4 500 Euro.

Han vill att jag ska bli hans kontaktman i sverige men jag sa till honom lite så där snyggt att ; Jag kan inte sälja resor dit jag inte varit själv. Han svarade ; No problems you and your wife come for free and we go hunting for a week. Har inte vågat prata med honom sen. dumt kanske att inte utnyttja erbjudandet.

Skottland skulle gå att ordna. Ligger på ca 20 000 kr inkl 2 hjortar och boende på b&b exkl resa till Skottland.

Österrike skulle vara fantastiskt att jaga i. Är dock vad jag erfarit ett mkt dyrt jaktland. När det gäller Gems så kostar 4 dagar ca 9 000 Dkr och med fällavgift mellan 1 100 - 4 000 Euro för en gems

Slovenien skulle kanske vara ett alternativ när det gäller gems jakt.

Jag ska skicka ett mail till Spanien och höra om han har ett "specialpris" för sin första svenske jägare. Får se vad han svarar. kan ju även passa på o gratta till Spaniens vinst i EM. Killen är stort Barcelona fan.

Publicerat

Jag har skrivit om bergsjakt och klättring tidigare i någon tråd här.

Your dreams are my dreams.

Snöget och Dall Sheep i canada ligger högst på listan,skottland är ett mycket gott alternativ upplevelsemässigt dock har jag sett några jaktfilmer där GUIDEN bär vapnet fram till skottögonblicket då det lämnas över till kunden.....det minsta jag kräver är att få bära mitt eget vapen! annars kan jag stanna hemma ;)

En annan svåremotståelig dröm är annars grönland....fick reklammail från Diana jaktresor i våras att nu gick det bra att jaga vildren där igen efter några års uppehåll........en ren till det facila priset av 28 000:-

Kan säga att det var inte många milimetrar från ett banklån.

Så många drömmar-så lite pengar :D

/Micke

Publicerat
  • Författare

Efter att ha plöjt igenom "O'Connor's Lost Classics" så är det uppenbart att bergsgetter mm. erbjuder en mycket större jaktlig utmaning än att skjuta betande rådjur (duh!), och då tänker jag givetvis på synen vilken är i en helt annan klass. Detta förklarar rimligen också varför skotthållen blir längre vid jakt på dessa arter.

Jag jobbade i Nuuk på Grönland under 1,5 veckor på hösten/vintern -99 och det är verkligen ett fantastiskt ställe. Killen jag jobbade med hade varit ute på fjället och skjutit en ren, vilken han sen helt sonika bar hem till lägenheten och slaktade i badrummet (detta är helt normalt förfarande där). Det var inga speciella kostnader involverade utan det räcker med nån form av statligt jaktkort för ett par hundralappar per år (så var det vid det tillfället åtminstone). Bild jag tog av "stan" med fjällen i bakgrunden:

greenland3.JPG

Vad gäller ibex så såg jag på Buhls sida att priset beror på vilken underart man är ute efter:

- Rhonda och Sierra Nevada har fastpris (facila DKK 40.885 för 3 dagars jakt och 1 vilt, jaktföring 1:1)

- Beceites kan kosta upp till EUR 9700 om man skjuter en riktigt stor

- En silverbagge av arten Gredos kostar EUR 10.500. En guldbagge kostar "efter bedömning".

Både Beceites och Gredos kostar DKK 10.300 per jägare i grundavgift exkl. ovanstående troféavgifter.

Så det är väl "lustigt" att den jakten jag är mest intresserad av också tycks vara den dyraste... :angry:

Publicerat

Först till Micke. Att guiden har vapnet är av rent säkerhetsmässiga skäl. Skulle du själv vilja ha en totalt okänd man/kvinna kravlande bakom dig i knähög ljung med skarpladdat vapen ? Nähä trodde väl det.

Exabit , klart som fan att det man vill mest kostar mest. Vad jag kan komma ihåg så hade spanjoren inga prisskillnader på vilken underart det var. Jag ska kolla med honom. Blev lite sugen på o prova hans erbjudande :angry: nu när du tog upp ämnet.

Vilka dovhjortar han visade bilder på. Jag dreglar fortfarande

Publicerat
Först till Micke. Att guiden har vapnet är av rent säkerhetsmässiga skäl. Skulle du själv vilja ha en totalt okänd man/kvinna kravlande bakom dig i knähög ljung med skarpladdat vapen ? Nähä trodde väl det.

:angry:

Hur svårt kan det vara att krypa omkring med ett oladdat vapen och smyga in en patron när man kommit i läge??

Det är ju inte direkt korta håll man skjuter på så tid att ladda finns alltid.

Att betala för att bli idiotförklarad?

Nej Tack!

Exabit.

Vad jobbade du med där?

/Micke

Publicerat
  • Författare
Exabit.

Vad jobbade du med där?

Jag jobbade för Ericsson (gör jag fortfarande) och hjälpte Tele Grönland med lite pryttlar.

Faktum är att det var sysadmin:en Knud som väckte mitt jaktintresse till liv. Strax efter att jag kom hem från Grönland skaffade jag mitt första egna jaktvapen, en Brno sida-sida vilken den vintern bragde livet av en räv och en get.

Amakulu: boka upp mig på ibexjakt och ge mig ett bra pris :angry:

Publicerat
  • Författare

Borde starta ett jaktresekonto och börja pumpa in så mycket pengar det bara går :angry:

Publicerat

Behövs nog lite till mans av oss här på jaktsnack. Jag ska kolla med Senor Rossi vad han kan släppa en Ibex för. I promise :angry:

Publicerat
  • Författare
Jag ska kolla med Senor Rossi vad han kan släppa en Ibex för. I promise :D

Tack! :angry:

Publicerat
Borde starta ett jaktresekonto och börja pumpa in så mycket pengar det bara går :P

Jag har gjort detsamma sedan 5 år, en slant i månaden tills jag fyller 40. Räknar med att ha runt 100 papp tills dess, skall väl i alla fall räcka till nån skaplig björn nånstans där det är vackert och jävligt remote är det tänkt ;)

Drömmar skall levas

Publicerat

MKJ skit i bergen och ta Afrika istället. Med den budgeten får du en sjuhelvetes upplevelse i Afrika . Jag lovar. Varför nöja sig med 1 vilt när man kan få 10 ???????? :P

Publicerat
MKJ skit i bergen och ta Afrika istället. Med den budgeten får du en sjuhelvetes upplevelse i Afrika . Jag lovar. Varför nöja sig med 1 vilt när man kan få 10 ???????? :huh:

Har ju en bit kvar både till 40 och 100' på jaktkontot, men vem vet :)

Publicerat
Har ju en bit kvar både till 40 och 100' på jaktkontot, men vem vet :)

Känns som att jag skulle behöva högre lön om det skall funka då.....,

Använde räknaren lite, o klart ska jag ha ihop 100,000 tills jag är 40 får jag spara 2700 i månaden... :huh:;);)

Publicerat
  • Författare

Ja, men nu ska vi inte spara 100 tovor utan det var en bergsjakt som var på tapeten, till ett förhoppningsvis betydligt lägre pris än så :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag känner en Österrikare som vill byta gemsjakt (inklusive ev hjortjakt) i trakten av Innsbruk mot bra älgjakt för 2 personer nästa år . De är svensktalande.

Intressant?

Säg till så förmedlar jag kontakten. :)