Publicerat Augusti 14, 200520 yr Hej! Detta är mitt första inlägg på forumet, men jag har länge tagit del av den utmärkta informationen här. Här följer en kort presentation: Jag är en alldeles nybakt jägare på 19 år uppifrån Pajala, som nu fått det riktiga jaktintresset väckt. Har precis gjort klart alla Jägarexamensprov, och är väldigt ivrig inför kommande jaktsäsong. Jag hoppas att jag kan bidra med någonting till detta forum, även fast det bara blir nybörjarfrågor och ett, förhoppningsvis, glatt humör. Jag kommer att jaga skogsfågel ( järpe, orre och tjäder främst ) och sjöfågel. Jag har tänkt bedriva jakten ensam, och prova att ta med familjens labrador, och en yngre labrador för att agera stötande fågelhundar. Detta uppblandat med turer med mer erfarna jägare på deras marker, för att lyssna och lära av dem. Skogen i mina jaktmarker är ganska tät och där finns mycket löv, så jag har tänkt att jag ska jaga med hagelgevär då hållen lär bli korta och man får vara snabb. Jag har tidigare lånat en gammal Hungarian sida vid sida, men det vapnet är i upplösningstillstånd, främre delen av kolven är sprucken, mekanismen trög och säkringen tveksam. Så jag ska köpa mig ett eget hagelgevär. Jag föredrar bockar framför sida vid sida, mest därför att jag tycker att det är skönare att hålla i den oftast lite grövre förstocken då jag har ganska stora händer. Halvautomater går också bra, har inget emot dem. Jag har en budget för köpet på 5000 kr, och ska använda vapnet till övning och jakt. Jag är medveten om att det främst är hur bössan passar och känns som spelar roll, och det är det som är viktigast för mig också, men jag söker lite allmänna råd om bra modeller och så. En av vapenhandlarna ( Fritid & Vildmarksliv AB i Piteå ) jag tänkt besöka har följande vapen i min prisklass; Samtliga är begagnade och enligt handlaren i gott skick. Beretta 300 4700:- Beretta A 303 för 3300:- Browning 2000 för 1500:- Franchi 255, Light för 3000:- Merkel mod. 8 för 1900:- / 2900:- Remingtion 1100, plaststock med tre choker för 3900:- Sauer&Sohn SvS för 2900:- Skb 200E för 3900:- Valmet 412 för 4800:- Är något av dessa någonting att ha? Har ni andra tips på vapenhandlare/privatpersoner i Norrbotten som säljer hagelgevär i min prisklass? Mycket tacksam för alla svar.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr ett tips kolla på blocket och tidningarnas annonser..har nyss köpt mig en hva 1430 efter en annons i nsd till ett mycket förmånligt pris, dem som jag hade att jämföra med i pris var minst dubbelt så dyra. planerar du att jaga toppfågel?
Publicerat Augusti 14, 200520 yr hej Kolla även in www.vapendepan.se Nu vet jag inte om du e tjej? Hur som helst skulle jag kikat på beretta automaten A303, smidig och bra kvalitet. Även remington är inte dum men den är lite klumpigare å passar kanske bäst vid sjöfågeljakt, kråkjakt mm. Nu e ja lite partisk för jag är itne så förtjust i bockar.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr har en valmet 212 kombi 12/222 med valmet orginalfäste och rödpunktsikte du kan få köpa för 1500:- bara siktet kostar 1000:- och är bara inskjutet... hagelpipsätt går att komma över billigt till denna modell
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Författare Oj, tack för alla snabba svar! Hulken: Jo, jag har kikat på Blocket och NSD/TB efter annonser och så, men inte haft någon större tur. Hade jag haft is i magen så hade jag väntat på något dödsbo eller liknande guldtillfälle, men jag är ju så ivrig att komma ut, och helst hinna öva en hel del innan premiären. Jag planerar att jaga toppfågel, men inte denna säsong. Till den jakten tänkte jag använda en Sako 75 30-06:a. Drtrapper: Jag är en pojkspoling, 185 cm lång och ganska grovt byggd ( 90 kg ). När du säger att Remington är klumpigare, menar du viktmässigt eller på något annat sätt? Linus: Det låter intressant! Vi kan väl höras via privatmeddelande?
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Då skulle jag köpa remingtonen helt klart, en kanonbössa, lite tyngre/råare än beretta men en arbetshäst. Men helst av allt skulle jag kolla på www.torsbohandels.com och köpa en remington hagelpump därifrån. Jag köpte en Remington wingmaster där, en kanonbössa och de har en beggad i nyskick för 4400:-
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Författare Ja, ett krav är ju dock att det är inom rimligt bilavstånd till Pajala, vilket begränsar mig en del. Ska kika i Luleå också när jag ändå är där, på fd. Bälinge, numera Granngården.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Torsbo handels är mycket bra att ha å göra med, speciellt christian, bra service, bra priser och proffsigt bemötande. Hittar du en bössa där så tveka inte, de skickar vapen över hela landet.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Författare Tvivlar jag inte på, men måste kunna prova vapnet också. Hur går det till om man köper från torsbo? ( Jag kan inte ta mig dit ner ) .
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Hej! Nästan alla bössorna Du nämner är bra, utom Merkel som oftast är ren sk*t- undvik den. Köp bössan av handlare i Din hemtrakt, så att Du kan komma tillbaka om det krånglar. Och köp inget som inte känns bra och är välskött. Pete
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Tvivlar jag inte på, men måste kunna prova vapnet också. Hur går det till om man köper från torsbo? ( Jag kan inte ta mig dit ner ) . Inga konstigheter, gör affär med dem, sen skickar de färdig licensansökan till dig å när du fått licens skickar du ner kopian till dem och därefter sänder de vapnet.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Hej AASA jag bara komma med i debattan du listade en Valmet 412 det e en förtäflig böss som det går att köpa olika pipor till både kombi och dubbelstutsare . Min far har en sådan så jag har skjutet en hel del med den .Min första bössa va en SKB Automat som inte blev gammal på grund av att den stängte kruträster och hadde ladnings problem
Publicerat Augusti 14, 200520 yr som du säger att du vil jaga toppfågel först nästa år. om du köper enkombi och kan komma över ett biligt o bra hagelpipset så kan du även jaga iår, tro mig, det är inget man vil dra ut på ;D
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Valmet 412 e samma bössa som Tikka412 , Tikka 512 , Fin Clasik 512 Och Fin512. Så pipsätten passar i Valmet 412.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Författare Flyttar till Australien den 20:de oktober, får väl se hur många tuppar som sätter sig i topp innan dess, fast det kan ju bli ett par så tanken är god hulken. Valmet 412 låter ju alldeles underbar faktiskt, kollat lite bilder och så, ser estetisk och robust ut. Ska definitivt provsvinga litegrann iallafall.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr kolla på Stafans vapen hann säljer Finn512 bland begangnat under kombigevär fins en Tikka 412s med kombi pipa i 12/5,2x56 och en hagelpipa. http://staffansvapen.blawebb.se/#
Publicerat Augusti 14, 200520 yr jasså australien, där kanske det inte finns så många tuppar att jaga ;D