Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flex på 200m o 300m

Featured Replies

Publicerat

För skoj skull så tog jag med stor bettan till banan när jag skulle träna med lill bettan så jag ladda baraupp 4st Nosler B-TIP Varmin o testa för skoj skull meningen att jag skulle köra med dom när Speer TNT var slut men som sagt jag fick mer smak sköt helt ok inom en snusdosa på 200m o det är klart god tjänt för min jakt höll i högra hörnet ner till :rolleyes:

DSC00882.jpg

DSC00883.jpg

Sen pröva jag Speer TNT på 300m jag kommer aldrig o skjuta mot not vilt på det av ståndet mitt max är 200m sen på bana kan man ju pröva sin kapacitet riktig skit gick det i alla fall.

DSC00885.jpg

Mvh.

Publicerat

Härliga bilder Flex hur hur ska det då gå på +300 i höst :rolleyes:

Publicerat

Måste vara laddningen som är fel Flex inte skytten, :rolleyes:

Publicerat
För skoj skull så tog jag med stor bettan till banan när jag skulle träna med lill bettan så jag ladda baraupp 4st Nosler B-TIP Varmin o testa för skoj skull meningen att jag skulle köra med dom när Speer TNT var slut men som sagt jag fick mer smak sköt helt ok inom en snusdosa på 200m o det är klart god tjänt för min jakt höll i högra hörnet ner till ;)

Sen pröva jag Speer TNT på 300m jag kommer aldrig o skjuta mot not vilt på det av ståndet mitt max är 200m sen på bana kan man ju pröva sin kapacitet riktig skit gick det i alla fall.

Mvh.

Bra skjutet upp till 200 m men sedan såg det värre ut. :rolleyes: Du måste ta och ladda lite olika kulor och prova och olika laddningar det kan vara det som är felet.

Publicerat

300 m på vilt är oförsvarligt Sund tanke Flex :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
300 m på vilt är oförsvarligt Sund tanke Flex :D

Tack amakulu :angry:

Ja det kan gå så mycket fel ändå på kortare håll det har jag sett på nära håll o det vill jag inte uppleva igen.

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Härliga bilder Flex hur hur ska det då gå på +300 i höst :angry:

He he längere än 200m blir det inte :D då släpper jag hellre :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Måste vara laddningen som är fel Flex inte skytten, :angry:

He he nä inga bort förklaringar här inte var en mycket stor skillnad o skjuta på 200m - 300m det var sån där mirage eller va det heter bara bölja över backen så det var lite knepigt o se annars hadde dom setat tätt :D :D :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Bra skjutet upp till 200 m men sedan såg det värre ut. :angry: Du måste ta och ladda lite olika kulor och prova och olika laddningar det kan vara det som är felet.

När jag får den andra bössan så ska jag satsa på långhålls skytte på bana den är mer lämpad för det :D

Mvh.

Publicerat
300 m på vilt är oförsvarligt Sund tanke Flex :angry:

Amakulu,

det vore intressant att höra dig utveckla ditt resonemang kring det uttalandet, vad baserar du det på?

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Henrik , jag baserar det uttalandet på 40 års erfarenhet av jakt och alla olika faktorer som kan äventyra skott mot levande varelser på det hållet. att skjuta på tavla/mål som är döda har jag provat på 500 m opch det är inga problem för mig. Dock , vilda djur lever och är oberäkneliga. Jag står dessutom för det.

Publicerat
När jag får den andra bössan så ska jag satsa på långhålls skytte på bana den är mer lämpad för det :angry:

Mvh.

Jaha, och vad blir det för en bysse och kaliber? Väntar med spänning. :D

Publicerat

Bössan och laddningen verkar inte vara direkt kompis med varandra, är den liten i pipan? min 308 hade sådana träffbilder på slutet av sin karriär, man skämdes att skjuta på 300m, byte av bössa så ;) var man kung igen :P

Publicerat
Bössan och laddningen verkar inte vara direkt kompis med varandra, är den liten i pipan? min 308 hade sådana träffbilder på slutet av sin karriär, man skämdes att skjuta på 300m, byte av bössa så :D var man kung igen ;)

En sliten pipa är inte mycket att hurra för och ibland så kan ju laddningen också vara det avgörande för vad det ska bli för träffbild! :P

Publicerat
  • Författare
Bössan och laddningen verkar inte vara direkt kompis med varandra, är den liten i pipan? min 308 hade sådana träffbilder på slutet av sin karriär, man skämdes att skjuta på 300m, byte av bössa så ;) var man kung igen :P

Nä den har gått max 250 smällar sen om jag får skylla i från mig lite så var det en jä...a mirage på 300m så det var lite svårt o se :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare
En sliten pipa är inte mycket att hurra för och ibland så kan ju laddningen också vara det avgörande för vad det ska bli för träffbild! :P

He he när nya bössan kommit så ska jag labba fram riktig långhålls laddning ;)

Mvh.

Publicerat

dedär satans miraget.. ids inte ens skjuta på 300 meter pga det.. man blir bara ledsen i ögat då.. 250 meter max med den kikare jag har nu. Upp till det avståndet är träffbilden 35-50mm. 300 meter far det iväg precis som på dina bilder..

Publicerat

När miragen är så kraftig som jag misstänker att den var idag är det bara att packa ihop alternativt att skjuta på kortare håll.

Miragen gör bland annat att den bild du får av vart målet befinner sig inte stämmer med verkligheten, det kan faktiskt skilja ganska mycket framför allt om kombinationen mirage och lite vind infinner sig. Detta eftersom redan en vind på 1-2 m/s skapar en tydlig rörelse i miragen om vinden inte är konstant kan träffbilderna bli rejält stora.

Jag skulle därför inte dra någon annan slutsats av dagens 300meters övning än att det är väldigt svårt att skjuta i mirage (om du inte redan visste det :P ).

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare
När miragen är så kraftig som jag misstänker att den var idag är det bara att packa ihop alternativt att skjuta på kortare håll.

Miragen gör bland annat att den bild du får av vart målet befinner sig inte stämmer med verkligheten, det kan faktiskt skilja ganska mycket framför allt om kombinationen mirage och lite vind infinner sig. Detta eftersom redan en vind på 1-2 m/s skapar en tydlig rörelse i miragen om vinden inte är konstant kan träffbilderna bli rejält stora.

Jag skulle därför inte dra någon annan slutsats av dagens 300meters övning än att det är väldigt svårt att skjuta i mirage (om du inte redan visste det :P ).

Vänligen,

Henrik

He he nu vet jag det ;)

Mvh.

Publicerat

Tänk vad man lär sig på detta forum, jag som fram tills för ca 3 min sedan trodde att mirage var värmedallringarna från en varm pipa, men så verkar inte vara fallet. :P

Publicerat

Om alla andra träffar då kan man inte skylla på mirage :P har ärligt talat aldrig hört talas om detta symtom.

Nu har jag läst på ;)

Cold air is denser than warm air, and has therefore a greater refractive index. As light passes from colder air to warmer air it bends away from the direction of the temperature gradient (the "normal" in the figure on the left); when it passes from hotter to colder, it bends towards the direction of the gradient. The diagram on the left shows a light ray coming from the sky toward the hot ground. If the air near the ground is warmer than that higher up, the light ray bends in a concave upwards trajectory. Once the ray reaches the viewer’s eye, the eye traces it as the line of sight, which is the line tangent to the path the ray takes at the point it reaches the eye. The result is that an inferior image for the above sky appears on the ground. The viewer may incorrectly interpret this sight as water reflecting the sky. In the case where the air near the ground is cooler than that higher up, the light rays will of course curve downwards, producing a superior image.

The 'rest' state of the Earth's atmosphere is with a vertical gradient of about -1 degree Celsius per 100 metres height. (The value is negative because it gets colder when you go higher.) For an actual mirage to happen, the temperature gradient has to be much greater. According to Minnaert[1] the magnitude of the gradient should be at least 2°C per meter, and the mirage will not get strong until the magnitude reaches 4 or 5°C per meter. These conditions can occur when there is strong heating at ground level, for example when the sun is shining on sand or asphalt.

Publicerat

Skurebo,

definitionsmässigt är mirage varm luft som stiger från en uppvärmd yta. Det kan vara en bösspipa eller moder jord. Det vi egentligen ser är att luft av olika temperatur och därmed olika densitet bryter ljus på olika sätt.

Alltså kan man säga att det blir en form av brytningsfel B)

Tydligast blir detta om man använder höga förstoringar när man skjuter. Är man rutinerad kan man då använda miragen till att bedöma den effektiva vinden men det får sägas vara överkurs (med råge)...

Henrik

Publicerat

Jag har skjutit summa en bänkskyttetävling på 500 meter, en julidag i Sävar. Med fast Leupold 36x var miraget ganska extremt (men det går säkert att få betydligt värre än så): tavlan såg ut som den var målad på en stor flagga som böljade i vinden, med skillnaden att hela flaggan åkte iväg i sidled. Det var svårt att se var tavlan var "egentligen". Där hade man definitivt haft nytta av antingen lägre förstoringsgrad alternativt rutin på skytte i mirage.

Publicerat
Skurebo,

definitionsmässigt är mirage varm luft som stiger från en uppvärmd yta. Det kan vara en bösspipa eller moder jord. Det vi egentligen ser är att luft av olika temperatur och därmed olika densitet bryter ljus på olika sätt.

Alltså kan man säga att det blir en form av brytningsfel ;)

Tydligast blir detta om man använder höga förstoringar när man skjuter. Är man rutinerad kan man då använda miragen till att bedöma den effektiva vinden men det får sägas vara överkurs (med råge)...

Henrik

Då hade jag ju rätt åxå B);)B)

Visste dock inte att det uppträdde så tydligt genom ett kikarsikte utan att ha en stekhet pipa under.

Klart är ju att man ovfta ser det över varm asfalt och liknande.

Vad det inte så att just detta fenomen är uppkomsten av hägeringar....