Publicerat Juli 10, 200817 yr Hej! De är grävlingar här vid sommarstugan. De har grävt sig in under uthuset/lekstugans gjutna torpargrund. Tomten är skitstor och inhägnad med 2 m staket mot land men inte mot havet då. Mycket trevligt sommarkollo för hundar o ungar o vuxna med för den delen. Får jag med hänvisning till skyddsjakt ta bort grimbart som sabbar uthuset o gör hål under staketet osv. Faen det måste räknas som skyddsjakt?
Publicerat Juli 10, 200817 yr Om de grävt sig in kunder kåkar o bökat så är det bara att ta väck. Mvh!
Publicerat Juli 10, 200817 yr Författare Nja ingen kåk direkt.. Är ett uthus/förrådsliknande som en gång varit lekstuga tror jag, hur som så har de grävt sig inunder grunden.
Publicerat Juli 10, 200817 yr Författare Hmm.. phu! Har fått klart för mig att det ska va ok med skyddsjakt i detta läget.. Kanske man vågar lägga ut storryn då...
Publicerat Juli 11, 200817 yr Hmm.. phu!Har fått klart för mig att det ska va ok med skyddsjakt i detta läget.. Kanske man vågar lägga ut storryn då... Gör du det, verkar vara ett klockrent fall av skyddsjakt. I alla fall om du frågar mig ,,
Publicerat Juli 11, 200817 yr Tycker nog det är ganska lugnt, har de börjat ställa till det i grunden på någon form av byggnad så finns skäl att ta bort dem. Mvh!
Publicerat Juli 11, 200817 yr Hmm.. phu!Har fått klart för mig att det ska va ok med skyddsjakt i detta läget.. Kanske man vågar lägga ut storryn då... Har man sagt A....
Publicerat Juli 11, 200817 yr Måste passa på att välkomna dig till "vi som har grävlingar under kåken klubben" Har tagit två stycken iår.
Publicerat Juli 11, 200817 yr Författare OK då får jag väl blotta mig o förbereda mig på ev hägning... Kom till stugan o han precis boa in oss inför 3 veckors semester. Tomten som är rejält stor är inhägnad med 2 meter stängsel, vilket blir rena sommarkollot för hundar. Släppte ut jyckarna för kvälls pinket o det blev ett jädrans liv vid uthuset. Tog en ficklampa och lös in genom ventilen i grunden, jo nog va det befogat med skällandet. Satt en liten grävling o blägde i ficklampsskenet. Fattade inte först hur fasen den kommit in, det gamla grävlinghålet var ju igensatt med sten och det var orört. Hundarna var snudd på hysteriska o va faen är terriern nu då? Fick snabbt svar på var hon befann sig när jag lyste in i ventilen igen var inte grimbart ensam.. På baksidan va det tydligen ett nytt hål. Nu gick wachteln på trappan på framsida som en flistugg, han inte stoppa henne i tid så det blir till att spika dit ett par nya brädor… Terrier skrället visade sig på utsidan och jag han precis stoppa tjockisen från o krypa in igen och pluggade hålet med en regel. De andra två hundarna, wachteln o plotten kom som väl var inte in. Grunden är cementad så grimbart måste som sagt gräva sig in under den för att komma dit. Finns ett par små ventiler på 4x10 cm på var gavel. Lös in genom ventilen igen o jo nog satt den kvar där o blängde. Dragit in gräs o bomaterial har den hunnit med också, eller så låg det kvar sen gammalt. Måste räknas som skyddsjakt resonerade jag. Det blir ju grävskador under grunden och även hål under stängslet så jag vill inte ha grimbart permanent boende här på tomten. Har alltid med 22 halvaouto-bössan hit så jag sprang in efter den. Skjuta genom den lilla ventilen med kikarsikte var nästan omöjligt. Fick lägga bössan på sidan men det var för nära för att få någon skärpa i kikaren. Men nu hade grimbart vänt arslet till, men efter att jag hoppat o bankat inne på golvet i stugan så hade jag bättre läge. Fick försöka sikta längs pipan o få till en dödlig träff, tyckte det va bäst att tömma magasinet när jag till slut fick vettigt läge. Grävlingen dog och jag plockade bort stenen i den gamla ingången och skickade in terriern för hon skulle dra ut grimbart vilket hon narturligtvis inte gjorde, hon drog den bara längre in…dum hund.. Fick rafta ut den genom ventilen fram till det gamla hålet som är precis därunder. Plottidioten högg som en kobra o försökte få ut grävlingen genom ventilen. Fick hjälp o få ut grävlingen av Alice o Blakie som båda va våldsamt taggade vid det här laget.. Jaha de gick ju bra o två av mina kids var med också o de var lätt exalterade… Så va det fixat tänkte jag…jojomensan… Morgonen efter så va det givetvis dags för hundar o pinka igen… å, Jo… visst fasen skulle de snabbt bort o kolla stugan igen, Jag hade givetvis inte orkat fylla igen hålen..o de började skälla som besatta på nytt. Äh! va faen är de helt j-vla korkade tänkte jag. Nu hade syrrans terrier på sådär 10 år som aldrig fått jaga nått annat än bollar kommit hit också o den va givet ute på morgon pinket den med. Nu va det ett j-vla liv under huset o syrrans jackrusseln han slinka in också. H-lvete…. In efter bössan o ficklampan igen lös in i ventilen o där satt 2 terriers med en grävling mellan sig, de hade alltså huggit sig fast i den stackaren. Hur fasen skulle jag göra nu, skjuta gick ju inte och att tro att de bägge terrieridioterna skulle släppa o snällt komma ut verkade rätt utsiktslöst … Hur det nu gick till så förflyttades i alla fall kombattanterna mot gaveln och ena hålet, där låg givetvis wachteln o plotten så långt in de nu kunde komma o formligen skrek ut sin iver…. De bägge fick också tag på grävlingen o så åkte allt ut genom hålet i en jädra fart. Nu va det riktigt otäckt, 4 hundar som höll grimart o så jag som försöker få bort hundar för att kunna avliva grävlingen med 22 studsarn. Wachteln är lydig så den kunde jag få till att sätta sig o låta bli grävlingen om än med besvär.. min terrier gick också hålla undan hjälpligt och så syrrans russel under armen o en fot på grävlingen då fick plotten ett bett o blev skitarg, högg fast hårt o ordentligt o skakade våldsamt på grävlingen. Tålde givetvis inte Wachteln o Bordern så bröt allt lös igen.. Lyckades få någorlunda kontroll på situationen igen med bara 2 hundar i grävlingen o en hund under armen o en som satt still… foten på grävlingen och så fick jag ett läge att skjuta med den fria handen. Givet måste man skjuta rakt uppifrån och ner i marken och se till att det inte finns någon sten under skallen på grävlingen. Subsonic verkar perfekt för sånt här. Det hela gick vägen men var riktigt otrevligt. Allt hände iofs j-vligt snabbt. Yngsta dottern och grabben va med också men killen satt mest på altan muren 10 m bort o betraktade galenskapen, tjejen va med hos mig hela tiden o hejade på… Det som kanske va lite trevligt med hela spektaklet är att tösen som var med på nära håll bägge gångerna nu i 2 mornar sagt.. -Du pappa! ska vi inte kolla om det är nån grävling under stugan idag?
Publicerat Juli 11, 200817 yr Låter som du har haft en bra början på semestern. Kan vara svårt att hålla kolla på 4 hundar samt att med en hand skjuta med gevär, låter dock som du löst det på bästa möjliga sätt.
Publicerat Juli 11, 200817 yr Kunde blivit en fin dokumentär film om hur man firar semester,,,,, sunes semester kanske.. Bra skrivet.
Publicerat Juli 11, 200817 yr skitbra story! vilket kaos :S Det är väl det som är tjusningen med grävlingjakt. Det uppstår ofta en lätt känsla av kaos...
Publicerat Juli 11, 200817 yr jaha på vilket vis? för att dom e så arga eller vad? aldrig sett en grävling jag så jag har inte riktigt koll på det var det där med andra ord en helt normal "dag" på grävlingsjakt?
Publicerat Juli 11, 200817 yr jaha på vilket vis? för att dom e så arga eller vad? aldrig sett en grävling jag så jag har inte riktigt koll på det var det där med andra ord en helt normal "dag" på grävlingsjakt? Nä fullt normalt var det väl inte. NS har nog rekordet... Vet inte om grävlingar är så särskilt arga heller. Men visst kan det bli lite dråpliga jakter ibland.
Publicerat Juli 11, 200817 yr Författare Inte för att jag vet om det fungerar men testar o bifoga en liten filmsnutt jag tog med mobilkameran som dock inte kom upp förrän grävlingen var död. tog några bilder o film men de blev ingen vidare kavlitet. Varit lite knepigt o konventera filmerna oxå för att se i datorn, laddade ner ett program men det skitprogrammet konverterar inte mer än några sekunder om man inte registrerar sig o köper skarp vara. Video5.wmv Filmfilerna blir i .3gp va faen de nu är för format? Sitter dessutom med bärbar dator o vanligt gammalt telefonmoden slött som satan tog hela förmiddagen o ladda ner konventeringsprogrammet..
Publicerat Juli 12, 200817 yr Författare Lägger väl upp någon bild oxå. Den andra tumultgrävlingen, russel, plott o wachtel. O så den första, tyvärr ingen blixt i mobilen o med ficklampa så ... skitdålig bild...
Publicerat Juli 12, 200817 yr Inte för att jag vet om det fungerar men testar o bifoga en liten filmsnutt jag tog med mobilkameran som dock inte kom upp förrän grävlingen var död. tog några bilder o film men de blev ingen vidare kavlitet.Varit lite knepigt o konventera filmerna oxå för att se i datorn, laddade ner ett program men det skitprogrammet konverterar inte mer än några sekunder om man inte registrerar sig o köper skarp vara. Video5.wmv Filmfilerna blir i .3gp va faen de nu är för format? Sitter dessutom med bärbar dator o vanligt gammalt telefonmoden slött som satan tog hela förmiddagen o ladda ner konventeringsprogrammet.. Om du lägger upp 3gp-format på youtube så fixar sig ljudet automatiskt. Har själv haft problem med detsamma. För tillfället så har jag problem med en alldeles för lång sekvens grävlingjakt som är filmat med en dvd-kamera och jag är för snål för att skaffa mig ett redigeringsprogram för att klippa ner skiten i hanterbara storlekar/längder.
Publicerat April 10, 201115 yr Hej lånar tråden lite fick just ett samtal av en person som skulle hämta hö i sitt fuse när han fick se en grävling där inne.. grävlingen verkar ha bott där ett bra tag det har blivit grävda gångar under fuset och inne har den sin latringrop.. han ville genast ha bort den så jag undrar om det räknas som skyddsjakt..speciellt nu när den ev har ungar? och om den får jagas får man jaga med terrier? Måste man söka något intyg för skyddsjakt? Är tacksam med snabba svar
Publicerat April 11, 201115 yr Tänk vad enklare det är att skjuta med enhandsvapen när man jagar grävling...