Hoppa till innehåll

Fästinghuvud...


killemall_83

Recommended Posts

Jo idag såg jag några fästingar på hundvalpen som jag plocka bort 2 stycken galant fick med allt med den tredje satt förb--...%¤# hårt lirka och vicka men till slut gick den sönder (den hade inte sugit nåt blod än) så fram med pincett och nya tag fick lös en bit till men det vart ännu kvar en liten liten mini bit klara inte hur än ja ville att få ur den. Så man vart lite orolig man är liksom inte van med fästingar häruppe än har kanske tagit 5-6 som allt.

Det jag undrar är om man måste uppsöka vet., eller kanske det inte är nån fara för inflamation/sjukdom?

Hoppas på fler tips och info om fästingar och dess sjukdomar osv. från erfarna fästingplockare bör kanske tilläggas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo idag såg jag några fästingar på hundvalpen som jag plocka bort 2 stycken galant fick med allt med den tredje satt förb--...%¤# hårt lirka och vicka men till slut gick den sönder (den hade inte sugit nåt blod än) så fram med pincett och nya tag fick lös en bit till men det vart ännu kvar en liten liten mini bit klara inte hur än ja ville att få ur den. Så man vart lite orolig man är liksom inte van med fästingar häruppe än har kanske tagit 5-6 som allt.

Det jag undrar är om man måste uppsöka vet., eller kanske det inte är nån fara för inflamation/sjukdom?

Hoppas på fler tips och info om fästingar och dess sjukdomar osv. från erfarna fästingplockare bör kanske tilläggas.

Kolla apotekets hemsida och sök på "fästingpenna"!!!

Själv tycker jag fästingpennan är överlägsen och jag bor där otroligt med fästingar finns.

Stövar'n smet för ett tag sedan och morgonen därpå satt 44 st fast på henne plus ett gäng som kröp i pälsen.

Har aldrig misslyckats med att få bort fästingar med pennan och anser det klokt att skaffa en.

Fästingmedel då rekomenderar jag EXPOT även om jag vet att många inte håller med. Har provat i princip allt

men det som fungerat bäst är EXPOT. Var rädd om valpen och prova först ett något mildare fästingmedel då ditt område inte är så hårt

drabbat!!!

Mvh grävUppland........... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tjena. hände samma sak för mig förra veckan.. Ta lite antiseptisk och putsa o tvätta så blir de bra ska du se. tyskan lever ännu o är pigg iallafall. Det var rekommendationen jag fick på apoteket iallafall. den bästa fästingplockaren jag har testat så är den senaste jag köpte en fruktansvärt enkel liten grön pinne med bara typ 2 klor.. som baksidan på en hammare. ni vet nog vilka jag menar. fruktansvärt bra grejer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.....den bästa fästingplockaren jag har testat så är den senaste jag köpte en fruktansvärt enkel liten grön pinne med bara typ 2 klor.. som baksidan på en hammare. ni vet nog vilka jag menar. fruktansvärt bra grejer!

Jag har sett en som liknar den du beskriver. Den ska se ut ungefär som en kofot, men den jag såg var i rostfritt. Kan dock inte hitta denna fästingplockare nånstans. Vart hittade du din "lilla gröna pinne"??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tjena . kan hända att den finns i rostfritt också. jag köpte min på apoteket här i mariehamn. det är en stor och liten med i paketet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska oxå inhandla kofots varianten har en fästing penna o den funkar ok men när dom är sådana där rödaktiga as går det inte o plocka dom med den så en dag var jag inne hos kusinen o hon hadde en sån kofots variant o hon plocka gör enkelt en såndär litet as på Flex galant med den <_<

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

o samma med pennan.. domdär riktigt små som man knappt ser.. som alltså är 1/10mm. vet ej om det finns såna i sverige. men dom får man faktiskt också bort med kofoten! hade 10 st såna som kröp omkring på mig igår o idag.. läskigt när dom är så förbannat små så att man känner att dom kryper på en men man ser dom inte! man får fukta en vaddtuss och fånga dom.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy tusan, usch o blä o äckel-päckel för dessa kryp!!! Jo tvätta med koksalt lösning (enda tillgängligt så på stört) så idag verka det faktiskt ganska fint endast en liten kula men inge rött eller så så de verka ju bra...

Såg nåns privatblogg om fästingar och där stod det att om det blir kvar bitar av huvudet så brukar det oftast inte va nån fara.... :D men inte vet jag, inte så kunning inom området.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nä inte jag heller. men det man ska passa sig för är att kväva dom(dom andas ju med arslet) medans dom lever för då spyr dom. förr i tiden satt man ju smör på dom så släppte dom. just för att dom kvävdes. men dom spyr ut massa skit på samma gång då så man blir ju dålig typ.. hm påtal om inget. men intressant fakta för er som kväver fästingarna :D

skulle jag få ett fästinghuvud kvar på MIG skulle jag nog vara nojig som fan över sjukdomar det är ett som är säkert. men på hunden inte lika farligt för dom verkar inte vara lika mottagliga för sjukdomarna.. infektionsrisken finns ju dock.

mycke me de lilla..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jag har sett en som liknar den du beskriver. Den ska se ut ungefär som en kofot, men den jag såg var i rostfritt. Kan dock inte hitta denna fästingplockare nånstans. Vart hittade du din "lilla gröna pinne"??

Den i rostfritt heter iallafall Tick och finns på clas ohlsson bland annat.. riktigt suverän fästing plockare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni inte provat fästinghalsbandet? Har det på mina jyckar, brukar märkas när effekten släpper. Men det funkar klockrent.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jopp. Testade Scalibor. Min hund blev konstig som fan.. matt o underlig. Tog av det en vecka.. hon blev pigg o bra igen.. Satte på det igen.. Samma sak igen.. matt o underlig.. tog av det igen..

Sen satte jag på Frontline i nacken och det pallade hunden med. 2 första veckorna= inte fler än ett par krypande fästingar per dag.. (vanligtvis 10). Efter 2 veckor började det mattas av för att sen verka helt värdelöst. Men nog biter vissa kräk sig fast ändå.. Trots halsband, trots medel. Men mycket färre.

DÅ är min lilla gröna väldigt effektiv :rolleyes:

Märkte även en skillnad på mig själv med medlet.. fick också färre fästingar en period.. ungefär i samma veva sen som hunden började få fler fästingar fick jag också fler.. Kan ju tolkas på det viset förstås att vi började röra oss i fästingtätare områden men jag tror inte det.

babbelbabbel..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör Frontline på bägge mina hundar,funkar helbra,färre, nästintill inga fästingar att plocka och de som sitter är i allmänhet

paralyserade av bettet och kommer inte till sans förrän efter 10-15 min om man lägger dom på bänken...

Tic-plockaren är nämnd förut,bästa jag provat i alla fall inga problem alls ens med tjockt hår på hunden.

Denna finns på Clas i sjön och Skogma vad jag vet.

Nackdelen med Frontline är att hundarna har en del fästingar som bara kryper omkring på dom utan att bita sig fast,och därmed följer med hunden in....och ibland följdaktligen kryper upp på oss andra... :rolleyes:

Vad gäller fastnade fästinghuvuden så brukar det inte vara några problem alls,ramlar ut efter några dagar...om det inte

blir inflamerat efter en massa pillande med orena verktyg...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör Frontline på bägge mina hundar,funkar helbra,färre, nästintill inga fästingar att plocka och de som sitter är i allmänhet

paralyserade av bettet och kommer inte till sans förrän efter 10-15 min om man lägger dom på bänken...

Tic-plockaren är nämnd förut,bästa jag provat i alla fall inga problem alls ens med tjockt hår på hunden.

Denna finns på Clas i sjön och Skogma vad jag vet.

Nackdelen med Frontline är att hundarna har en del fästingar som bara kryper omkring på dom utan att bita sig fast,och därmed följer med hunden in....och ibland följdaktligen kryper upp på oss andra... ;)

Vad gäller fastnade fästinghuvuden så brukar det inte vara några problem alls,ramlar ut efter några dagar...om det inte

blir inflamerat efter en massa pillande med orena verktyg...

Kan inte annat säga än att jag upplever allt du skriver på exakt samma sätt! Det där med fästinghuvudena dock har jag inte så stor erfarenhet av. Dock så sade både veterinären och dom på apoteket att det är ingen fara bara man tvättar lite med desinfektionsmedel som Septidin eller dylikt..

Samt att använder man Frontline så väljer fästingarna inte heller att krypa särskilt länge på människorna i huset heller, utan dom hoppar sonika av allt som har medlet på sig och traskar runt i huset. Inte så mysigt det heller iochförsig. Men bättre det än att ha dom fastsugna i kroppen för det är något jag verkligen inte gillar.

Å andra sidan har jag däremot aldrig varit någon fästingmagnet i mig själv så jag kanske inte ska säga så mycket att det är BÄTTRE för hundägarna att använda Frontline. Hade en förra året och det var surt, för jag trodde jag var icke-fästingvänlig fram tills dess. Inte haft en fästing sen jag var barn då.. (ca 10 år sen sist) Däremot myggorna har en förkärlek till mig, så om man är i sällskap så kan resten av gänget känna sig lugna, det är jag som får ta skiten :D Fast dom stör mig inte heller egentligen, myggbetten kliar inte på mig. Så jag bjuder på det :)

mvh C-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat säga än att jag upplever allt du skriver på exakt samma sätt! Det där med fästinghuvudena dock har jag inte så stor erfarenhet av. Dock så sade både veterinären och dom på apoteket att det är ingen fara bara man tvättar lite med desinfektionsmedel som Septidin eller dylikt..

Samt att använder man Frontline så väljer fästingarna inte heller att krypa särskilt länge på människorna i huset heller, utan dom hoppar sonika av allt som har medlet på sig och traskar runt i huset. Inte så mysigt det heller iochförsig. Men bättre det än att ha dom fastsugna i kroppen för det är något jag verkligen inte gillar.

Å andra sidan har jag däremot aldrig varit någon fästingmagnet i mig själv så jag kanske inte ska säga så mycket att det är BÄTTRE för hundägarna att använda Frontline. Hade en förra året och det var surt, för jag trodde jag var icke-fästingvänlig fram tills dess. Inte haft en fästing sen jag var barn då.. (ca 10 år sen sist) Däremot myggorna har en förkärlek till mig, så om man är i sällskap så kan resten av gänget känna sig lugna, det är jag som får ta skiten ;) Fast dom stör mig inte heller egentligen, myggbetten kliar inte på mig. Så jag bjuder på det :)

mvh C-A

Kanske hänger detta ihop schaman... myggorna älskar mig med (alltid nå't) men jag har aldrig i hela mitt liv haft en fästing... :) peppar,peppar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Kör Ni med fästinghalsband så låt det sitta några dar sen tar Ni av det på natten,, osv,,, Själv kör jag med Frontline och det funkar kanonbra men hundarna får inte bada eller bli tvättade för mycket för då försvinner effekten direkt,, medlet lägger sig som en hinna på huden och löses upp då,, fy för fästingar,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...