Publicerat Juli 11, 200817 yr Hej Hur gör man för att hålla uppe koncentrationen på en hund när man går ett konstlat spår! Ser nu att min Wachtel slarvar väldigt när jag går ett konstlat spår lagt med spårskor och lite blod. Detta gjorde han aldrig innan han hade gått ett par riktiga eftersök utan det är precis som han genomskådar att det är fejk. Han ligger inte alls lika hårt på i spårlinan och kollar mycket efter annat hela tiden, måste vara på honom och kommendera spår. Så man kan ju undrar hur de gör som går tävling med sina hundar i spår. Är det bara sällskapshundar som inte används till jakt och riktiga eftersök. Sen kan man ju också undra hur man ska få fram ett prov för eftersökshundar som är naturtroget. Kan tänka mig att riktigt rutinerade hundar helt skiter i ett konstlat spår. Lite semesterfunderingar/mb
Publicerat Juli 11, 200817 yr Det är ju det problemet vi har när vi börjar gå skarpa eftersök. Få hundar jobbar lika bra i spåret efter att fått smaka på äkta vara. Men lite kan vi nog påverka jyckarna, gäller att försöka hitta spårnyckeln eller va man ska kalla det. En del hundar är mycket matfixerade, kan gå att öka på intresset att följa konstlat spår genom att lägga prinskorvar längs med spåret. Annars så kan delar/godbitar av lever, hjärta, benbitar o skinnbitar i spåret öka på motiveringen. Har man tillgång till helt vilt tex trafikdödat så passar det utmärkt att ha de som spårslut. Hade själv ett helt rådjur i frysen o använde som spårslut inför en större tävling för några år sen. Den hunden jag då ställde upp med var 7 år och mycket rutinerad på skarpa uppdrag. Tävlingen gick om man så säger skitbra ändå… Den jycken sket i konstlat men va mycket glad i mat så med en prinskorv i spåret va 10 m o med ett helt rådjur i spårslutet så lyckades jag efter en vår av tragglande få henne att gå konstlat igen. Man kan också lägga en bit lever i blodet över natten så blir det mustigare o intressantare för hunden. Maginnehåll funkar också. Bara fantasin sätter gränser.
Publicerat Juli 11, 200817 yr Författare Det är ju det problemet vi har när vi börjar gå skarpa eftersök. Få hundar jobbar lika bra i spåret efter att fått smaka på äkta vara.Men lite kan vi nog påverka jyckarna, gäller att försöka hitta spårnyckeln eller va man ska kalla det. En del hundar är mycket matfixerade, kan gå att öka på intresset att följa konstlat spår genom att lägga prinskorvar längs med spåret. Annars så kan delar/godbitar av lever, hjärta, benbitar o skinnbitar i spåret öka på motiveringen. Har man tillgång till helt vilt tex trafikdödat så passar det utmärkt att ha de som spårslut. Hade själv ett helt rådjur i frysen o använde som spårslut inför en större tävling för några år sen. Den hunden jag då ställde upp med var 7 år och mycket rutinerad på skarpa uppdrag. Tävlingen gick om man så säger skitbra ändå… Den jycken sket i konstlat men va mycket glad i mat så med en prinskorv i spåret va 10 m o med ett helt rådjur i spårslutet så lyckades jag efter en vår av tragglande få henne att gå konstlat igen. Man kan också lägga en bit lever i blodet över natten så blir det mustigare o intressantare för hunden. Maginnehåll funkar också. Bara fantasin sätter gränser. Många bra tips, sen kan man ju även fundera hur mycket nytta träningen gör. När ändå inte hunden är tillräckligt koncentrerad. mb
Publicerat Juli 12, 200817 yr Många bra tips, sen kan man ju även fundera hur mycket nytta träningen gör. När ändå inte hunden är tillräckligt koncentrerad.mb Rätt intressant det här. Är det kanske onödigt att fortsätta träna en hund på lagda spår om den börjat tappa intresset? Ger det något att träna då?
Publicerat Juli 12, 200817 yr Kan inte svara på sånt... Men vad har vi o välja på? På nått sätt måste vi träna vidare med hundarna, iallafall om jycken inte är färdigtränan på tex nattgamla slag. Då kan vi nog inte säga att jycken är färdig o nu bara ska gå skarpa eftersök. En möjlighet o komma runt problemet är ju att inte gå skarpa ftersök förren hunden klarar det vi vill den ska klara tex nattgamla slag. Ev vänta med skarpa eftersök tills hundén är 2-3 år. ....Jag har alldrig klarat av att låta bli det där sista...
Publicerat Juli 12, 200817 yr Författare Kan inte svara på sånt...Men vad har vi o välja på? På nått sätt måste vi träna vidare med hundarna, iallafall om jycken inte är färdigtränan på tex nattgamla slag. Då kan vi nog inte säga att jycken är färdig o nu bara ska gå skarpa eftersök. En möjlighet o komma runt problemet är ju att inte gå skarpa ftersök förren hunden klarar det vi vill den ska klara tex nattgamla slag. Ev vänta med skarpa eftersök tills hundén är 2-3 år. ....Jag har alldrig klarat av att låta bli det där sista... Kanske inte helt fel att i början bara träna på konstlade spår så hunden lär sig klara vinklar bloduppehåll etc. Åtminstonde så långt att man fixar anlagsprovet. Tror faktiskt att jag inte gick något skarpt spår förren min Wachtel hade klarat just anlagsprovet och då var han ju dryga året gammal. Att det blev så var mest tillfälligheter. mb
Publicerat Juli 12, 200817 yr Har samma problem jag också och alltid haft.. tyskan har nog ivrigheten men hon går oavsett hur jag gör i mina spår när hon söker. Hur ska man göra då?
Publicerat Juli 15, 200817 yr Författare Har samma problem jag också och alltid haft.. tyskan har nog ivrigheten men hon går oavsett hur jag gör i mina spår när hon söker. Hur ska man göra då? Trodde någon med mer erfarenhet skulle svara men jag gör väl ett försök. Enklast är väl om du låter någon annan lägga spåret. Sen ett bra tips är att låta någon annan gå med hunden på spåret och själv gå efter. Man ser och lär sig mycket bättre att tyda sin hund då. mb
Publicerat Juli 15, 200817 yr E inte riktrigt med på hur schaman menar? Går jycken av spåret eller vad? Stirrig för att den är taggad? Eller som den TJT jag en gång hade, när han väl kom underfund med hur kul det var o bli släppt o gå ifatt o ta skammat rådjur så va han stört omöjlig o få till o gå vettigt i spåret, skarpt eller konstlat spelade ingen roll. Kunde va hur lätta eftersök som helst... Han bara j-vlades med husse för att jag skulle tröttna o koppla loss o så det blev roligt på allvar... Konstlat sket han totalt i om jag inte, typ hotade med stryk... Då kunde han plikttroet gå iallfall ett par hundra meter o vara helt ointresserad men följde iallafall spåret. Testa o låt någon annan lägga spåret, som sagt och alltid nyttigt iallafall man tänk gå prov. Längre liggtid kan hjälpa ifall jycken går för fort. Är oxå som mats_bengt säger j-kla nyttigt att gå bakom annan som går med hunden. Såväl som att träna ihop med andra och titta på hur de beter sig under spåret. Skulle va nyttigt o bli filmad oxå, kan jag tänka mig... Många som inte ens tänker på att de tex säger "sök spår" var 5 meter eller så... Även om det påpekas så tar man sällan till sig förren man sett sig själv gå där till allmänt åtlöje Har sett många nu som i spårstart går iväg efter hunden inna den ens hunnit 3 m iväg i spåret. Va ska man då ha 10-15 m spårlina till? Risken finns att man pressar hunden av spåret i starten o får en taskig start. Låt linan löpa ut tills den kanske bara är en m kvar o sen går man efter o försker hela tiden låta hunden ha hela linans längd att joba i.