Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första skottet

Featured Replies

Publicerat

Första skottet efter en noga rengöring skiljer sig träfflägesmässigt än resterande skott. Precisionen på övriga skotten i serien är det då inget fel på utan samlar sig ganska fint. Vad gör man åt detta? Kan man göra något, eller jagar man alltid med skitig pipa och börjar varje skyttesejour med ett "smuts-skott"?

/Mr Bängelsson

Publicerat

blir alltid ett läskskott efter rengöring. hur mycket det far iväg är väldigt olika på bössor. jag behöver inte bry mig direkt.. far iväg max 3 cm åt nåt håll och det gör mig inget. varit med om 20cm stänk med en annan gammal halvauto efter rengöring. då behöver man skjuta ur den efter rengöring. :D

Men det är som du säger bara första skottet. så gå ut o dra ett skott i backen efter rengöring så har du bössan i skick igen :lol:

Publicerat
  • Författare

Ålrajt, får bli att dra ett skott innan jakt då. Första skottet dra inte iväg så där jättemycket ca 4 cm uppåt, men tillräckligt för att det ska störa....

/Mr Bängelsson

Publicerat

absolut störande! + att man vet ju aldrig vartåt det far. nån gång kanske det far mer o nån gång mindre. men jag har rengjort 243an ett 100-tal gånger nu så jag har blivit ganska säker på att det inte far iväg särskilt mycket. men bäst är det att ha den urskjuten med ett skott. då är den som "renast" och bäst fit for fight så att säga.

Publicerat

Alla pipor är individuella och det är svårt att komma med 100%iga sanningar men ett faktum är att det kan krävas ett (eller flera) läskskott innan precisionen infinner sig. Värst är det utan tvekan om du skjuter Molybehandlade skott då dessa kan behöva ett tvåsiffrigt antal läskskott efter rengöring innan precision och träffläge gått tillbaka till det normala.

Rent generellt tror jag att många intresserade skyttar rengör sina pipor alldeles för ofta. En pipa skall rengöras när precisionen börjar avta, hur lång tid det tar varierar från pipa till pipa men jag har varit med om pipor som presterade 15mm träffbilder på 100m efter över 800 skott sedan senaste rengöringen.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
Rent generellt tror jag att många intresserade skyttar rengör sina pipor alldeles för ofta. En pipa skall rengöras när precisionen börjar avta, hur lång tid det tar varierar från pipa till pipa men jag har varit med om pipor som presterade 15mm träffbilder på 100m efter över 800 skott sedan senaste rengöringen.

Great Scott! ;)

Jag rengör mina pipor 100%-igt efter varje besök på skjutbanan. Som Kari brukar säga: "det finns bara två typer av pipor: rena och skitiga" :D

Publicerat

Gillar man att skjuta läskskott vilket bänkskyttarna gör så skall man så klart göra rent bössan så ofta det bara går.

Här har du en läsvärd länk For the anal gun scrubbers och det är inga blåbär som torgför sina åsikter det kan jag lova dig :D

Själv gör jag nog rent efter 100-200 skott men misstänker att detta är mer till skada än till nytta, jag har inte varit så noggrann i att bokföra när precisionen avtar i mina bössor som jag borde...

Henrik

Publicerat

själv rengör jag också efter varje banbesök :D kanske skillnad på vad man har för kaliber?

Publicerat
Här har du en läsvärd länk For the anal gun scrubbers och det är inga blåbär som torgför sina åsikter det kan jag lova dig ;)

Tackar! :D Med en sån pipa så har man det ju väl förspänt. Detta är icke fallet med min 270 där break-in nog varit ett okänt begrepp för tidigare ägare. Jag får ångestkänslor efter att ha skjutit mer än 5 skott med den bössan. Bara att veta att den är full av gucka och tombak gör att jag maniskt måste rengöra den när jag kommer hem.

6,5x47-pipan däremot verkar ju väldigt lovande och kommer antagligen bli tacksam att ha att göra med ur ett rengöringsperspektiv, om jag sköter mina kort rätt. Men jag bestrider inte att en bössa inte skulle vara fullt duglig trots utebliven vapenvård. Det där är ju upp till var och en att avgöra.

Publicerat

Holy mother of mercy! :D

1000+ through the AWP barrel (and probably a year) since last cleaning when this photo was taken.. sometime last year. Guess what, it hasn't been cleaning yet.

D101_2990_img.jpg

Publicerat
  • Författare
"Värst är det utan tvekan om du skjuter Molybehandlade skott då dessa kan behöva ett tvåsiffrigt antal läskskott efter rengöring innan precision och träffläge gått tillbaka till det normala."

Känns ju kul att höra samma dag som jag för första gången testat molybehandlade kulor - de gick visserligen bra, men......

Mr Bängelsson

Publicerat
Som Kari brukar säga: "det finns bara två typer av pipor: rena och skitiga" :rolleyes:

Hej,

enligt Kari är med andra ord den enda rena pipan en pipa som man inte skjuter med :) . Så fort som du har skjutit ett enda skott är pipan ju skitig, det är dessutom så att det är det första skottet i en rengjord pipa som skitar ned mest.

Problemet är att de första skotten efter en rengöring inte bara är de som smutsar ned mest i pipan utan det är som regel också dessa skotten som varierar mest i träffläge. Det finns inte en militär prickskytt som gör rent sitt vapen utan att ha omedelbar tillgång till en skjutbana för att kunna "skita ned" pipan igen. Inom bänkskyttet är situationen en annan eftersom de skjuter "sighters" och läskskott i parti och minut.

Erfarenhetsmässigt vill jag påstå att alla pipor uppvisar ett ganska konstant beteende var och en för sig, vad jag menar är att olika pipor kan variera otroligt mycket. Det finns pipor som klarar +1000 skott mellan rengörningarna som du har sett Rickard. Sedan finns det andra som kanske bara klarar 40-50 skott innan precisionen försämras markant. Dock beter sig en och samma pipa väldigt förutsägbart, tricket är såklart bara att ta reda på hur det mönstret ser ut.

Dels gäller det att ta reda på hur det första skottet eller skotten . beter sig, om de sitter på samma ställe varje gång eller om de sitter på olika ställen efter varje rengöring. Dessutom bör man ha koll på hur många skott det krävs innan träffarna sitter där de skall.

Nästa steg är att ta reda på hur många skott som pipan klarar innan precisionen avtar.

En annan sak att fundera på är hur man rengör sitt vapen, visst kan man rengöra enligt konstens alla regler så att man får en kliniskt ren pipa med jämna mellanrum. Problemet blir då de som beskrivits ovan med läskskott etc.. En annan möjlighet är att göra en "rengörning light" genom at till exempel använda en boresnake. Sedan måste man givetvis ha koll på var nästa skott sitter även med denna metod men som regel sker det bara en väldigt liten eller ingen förflyttning av träffläget.

Slutsatsen blir den gamla vanliga, FÖR LOGGBOK!

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Min Sako P75 22 Hornet blir fullständigt hopplös efter en grundlig rengöring, det tar flera flera skott innan jag hittar tillbaka i träffbilden.

Och om jag uppfattade saken rätt så hade Maddog samma bekymmer med sin P75 i den kalibern.

Det är endast rengöring Lite som sker på den nu.

Publicerat

Har en Sako vixen 223r som eft rengjöring oxå kastar skotten inte mycket men irriterrand Så under toppfågel säsongen blir den aldrig rengjord.

Publicerat

Min 22Hornet (Sako L46) vill också ha 2-3 skott innan precisionen infinner sig efter en rengöring. Så den får inte se röken av nån solvent under säsongen...

Dock så uppvisar inte min 358NM samma tendens. Den skjuter bra även direkt efter en rengörning.

Kan det vara så att klenare kalibrar är känsligare för detta?

Jag stöder denna teori på:

1. Min 22Hornet behöver 2-3 skott efter rengöring. Det första brukar sitta 6-7 cm högt till vänster. Efter 3 skott sitter dom där dom ska.

2. Min 308'a sätter första skottet efter rengöring 3-4 cm lågt. Därefter OK.

3. Min 358'a sätter första skottet OK, kanske lite (~2 cm) vänster, men det kan även bero på mig... :)

Jag jagar inte med nån av dem utan några läskskott innan.

// gAsToN

Publicerat

Detta är ett oerhört intressant ämne. När jag läser på Sniper's Hide så låter det som att det är fullkomligt idiotiskt att försöka skjuta träffbilder utan 10-40 skott genom pipan. Hur stor vits är det då att testa laddningar i 6,5x47an om den alltid är kliniskt ren när jag börjar? Givetvis skjuter jag läskskott med alla mina bössor efter rengöring, men jag kan inte påstå att jag har örnkoll på om det krävs 1 eller 10 skott innan pipan "stabiliserar sig".

I bänkskyttet gör man pipan kliniskt ren mellan varje serie. Dock har jag aldrig provat att göra annorlunda, utan bara följt med strömmen :)

Vad gäller att skjuta 1000 skott utan rengöring så är jag ändå skeptisk. Det framgår av tråden ifråga att man kan få hemska övertryck om det bildas ansamling av "carbon" framför patronläget, och att det inte räcker med att titta på precisionen för att avgöra när det är dags att rengöra pjäsen.

Jag behöver leta upp material om hur nedskitning av pipan egentligen går till. I min lilla värld har jag föreställt mig att varje kula genom pipan bidrar till att minska "diametern på hålet" med ett väldigt litet värde, och att ju fler skott desto mer skit och trängre pipa. Är det inte så?

Publicerat

Visst är detta ett intressant ämne och som alltid gäller det att ha en viss källkritik. De finns gott om olika uppfattningar, inte minst på internet och det gäller såklart att ta reda på vad som funkar för det egna skyttet.

För egen del så brukar jag alltid köra igenom en boresnake efter skjutpassen för att ta bort krut och skit men beläggningarna får sitta kvar tills pipan gått ett par hundra skott då det är dags för en riktig rengöring. Förmodligen skulle jag utan problem kunna låta det gå dubbelt så många skott mellan rengöringarna.

Exakt hur det går till med nedsmutsning finns det säkert folk som är bättre lämpade än vad jag är att beskriva men det är helt klart så att mantlingen inte är linjär. När pipan är helt ren så mantlar den som mest, de första skotten efter rengörning mantlar förhållandevis mycket men när pipan väl är "inskjuten" igen så mantlar de följande kulorna mycket mindre men trots det mantlar de lite grann.

Att det sedan är stor skillnad mellan olika pipor i hur mycket de mantlar är också solklart, det är inga gjutjärnsrör i de bössorna som pågarna på Snipers Hide skjuter med :)

Precis som Gaston konstaterat så blir mantlingen ett större problem ju mindre kalibern är men det är såklart bara logiskt.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

men är det bara jag som torkar ur pipan med skithuspapper 20 ggr innan jag skjuter efter rengöring? funkar bra det.

o att man efter molybehandlade kulor får skjuta 2-siffriga läskskott EFTER rengöring? ska inte pipan vara ren då ?? rimligen bör det ju vara samma oavsett kultyp om man inte slarvat med rengöringen? eller hur kan det bli så?

Publicerat
o att man efter molybehandlade kulor får skjuta 2-siffriga läskskott EFTER rengöring? ska inte pipan vara ren då ?? rimligen bör det ju vara samma oavsett kultyp om man inte slarvat med rengöringen? eller hur kan det bli så?

Molybehandlade kulor behöver en pipa som är infettad med molycoat för att skjuta bra.

Vapen i 22 lr kan ha samma "symtom", eftersom vissa ammunitions tillverkare använder sig av infettade kulor.

Min Krico i 22 lr behöver ca 50 skott för att hitta tillbaka efter rengöring :P