Publicerat Juli 11, 200818 yr Hej, Fick senaste VT idag. Jag tycker mig se en oroväckande trend där antalet tabeller och grafer växer mer och mer för varje nummer. Den här gången har man i alla fall nått ny bottennivå. Jag tänker på: - Stortest: 12 kopparsolventer - Överraskande lösning - Stortest: 7 homogena .308-kulor - Stortest: ljuddämpare del II Vad är detta??? :evil: Bara tabeller, förkortningar, och teoretiska resonemang där man går halva vägen och inte orkar förklara vad man håller på med fullt ut. Vilken publik har man i åtanke när man skriver detta? Några citat från "Stortesten" av 7 homogena .308-kulor: Varje krutladdnings massa bestämdes med en våg med den absolut precisionen +- 0,001 gram - felmarginalen motsvarar massan av högst tre krutkorn Jaha - so what? Patronerna laddade i .300 Winchester Magnum sköts med en Tikka T3 Varmint med mekanism och pipa gjorda av rostfritt stål. Varmintens piplängd är 60 cm och kikarsiktet på bössan är en IOR 2,5-10x56 Men herre Gud: detta är en test av KULOR - vad har mekanismens material eller kikarsiktet med det hela att göra? Ja, man testar förvisso precisionen av kulorna, men man gör det med tre olika bössor och tre olika sikten. Stringens, någon??? De permanenta sårkanalernas dimensioner uppmättes som i .45-70-kuljämförelsen som en funktion av djupet på ett avstånd av 0,5 centimeter från varje katalogs främre yta, i varje katalogs mittpunkt och 0,5 centimeter från den bakre ytan. Därefter uppritades schematiska bilder av kaviteterna vars volymer beräknades med numerisk integrering Nä, nu ger jag upp... Den här nye skribenten Mikko Kivelä får inga toppbetyg av mig. Artiklarna påminner främst om ett par examensarbeten som gick åt pipan. Intentionerna är goda men det blir i slutändan lika lustigt som att se Homer Simpson försöka se seriös och hårt arbetande ut vid kontrollerna på kärnkraftverket. Missförstå mig rätt - jag jobbar dagligen med tekniska specar och allehanda fackuttryck sen 10 år tillbaka, men trots detta kan jag omöjligt förlika mig med Vapentidningens innehåll. Varför? Antagligen därför att efter en stundom tung arbetsvecka vill jag komma hem, slå upp min Vapentidning, och njuta - inte bli fysiskt illamående. Tacka vet jag Sverker Ulving som åtminstone kan skriva underhållande och med känsla. Även Jens Perto har vissa litterära förtjänster men karln har ibland lite väl mycket förkärlek för tabeller och stundom ologiska jämförelser mellan äpplen och vevhuslager. Jag hoppas det var en olycklig slump som gjorde att alla dessa stortester skrivna av mer eller mindre kvalificerade skribenter hamnade i samma nummer, annars hänger den här prenumerationen löst till.
Publicerat Juli 11, 200818 yr ja du fick ju mig upprörd iallafall.. hur går det med 6-06 artiklarna? mvh c-a
Publicerat Juli 11, 200818 yr Författare Bra att du påminde mig! Jag tog precis ett par bilder med digitalkameran, så pm:a mig din mailadress så får du artikeln pronto.
Publicerat Juli 12, 200818 yr Inte för att jag handlat sista numret men jag har inte köpt vapentidiningen på länge, men så köpte jag förra numret för att kolla in .45 kulorna främst. Jag hann då inte många rader in i texten innan jag blev lika besviken som vanligt på tidningen. Artikeln var ju tragiskt dåligt skriven. Det var ju helt ok test i sig med restvikter och bilder tycker jag men att skriva en text där man ska få läsaren att tro att den är något slags vetenskapligt försök man håller på med blir ju bara så fel.
Publicerat Juli 12, 200818 yr Kan väl hålla med om att den var lite trögläst, men om man håller sig till själva testen så verkar de kulor som fått utstå testen verkligen fått bekänna färg, även om det inte blivit några större överraskningar.
Publicerat Juli 13, 200818 yr Är helt med dig här Exabit. Artiklar som dessa blir endast patetiska och visar bara på skribenternas oförmåga att skriva om det som är relevant,troligen beror det delvis på att dom får betalt per tecken och ju mer dom ordbajsar ju mer tjänar dom. Tacka vet jag RifleShooter /Micke
Publicerat Juli 13, 200818 yr Författare Tacka vet jag RifleShooter Prenumererar på den Säga vad man vill om de amerikanska blaskorna, men de förstår iaf att hålla artiklarna lättlästa. Några bilder och nån tabell, samt flytande text. That's all there is to it!
Publicerat Juli 16, 200817 yr hehe,detta nr är det jag kommer köpa. En kompis har gjort en bössa som visas opp,hoppas det är ett trevligt reportage om honom då. Är minimalt intresserad av div tabeller o dyl Mvh
Publicerat Juli 16, 200817 yr Författare En kompis har gjort en bössa som visas opp,hoppas det är ett trevligt reportage om honom då. Aha, dubbelstudsarpipsetet till Aya:n? Hanaeus var inte så impad av varbygeln på den där bössan, och det kan jag har viss förståelse för Fint jobb annars!
Publicerat Juli 16, 200817 yr Aha, dubbelstudsarpipsetet till Aya:n? Hanaeus var inte så impad av varbygeln på den där bössan, och det kan jag har viss förståelse för Fint jobb annars! Yopp rätt kille. Han jobbar lite för purdey i UK också,trevligt med framgång!
Publicerat Juli 16, 200817 yr jag kan bara hålla med om testet med 45-70 som jag väntade på men som sagt mycke tab, MEN INGA BLYKULOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jäv-a skit, nu är jag sur men för att bli på bra humör så är det bara att plocka fram bågen o skjuta lite tavlan kan man ju fantisera att det är vissa personer o då sitter pilarna där samme
Publicerat Juli 18, 200817 yr Kan bara hålla med. Varför inte följa jakttiderna lite och skriva om vapen, sikten och kulor som har med bock , räv ,grävling eller kråkjakt att göra så man blir ännu mer sugen på att byta vapen hej-vilt ? puss å hej.......
Publicerat Juli 20, 200817 yr Suck pust och stön. Nu har jag äntligen lyckats plöja mig i genom alla långrandiga tabbeller i detta nr. Jag bara undrar hur många ljuddämpar test behövs igentligen. Kultestet var inte ens lagom intressant jag somnade ifrån det testet fyra nätter i rad. Och solvent testet var nog bara en utfyllnad. Sten-Åke. Som starkt funderar på att avsluta prenumerationen.
Publicerat Augusti 12, 200817 yr De permanenta sårkanalernas dimensioner uppmättes som i .45-70-kuljämförelsen som en funktion av djupet på ett avstånd av 0,5 centimeter från varje katalogs främre yta, i varje katalogs mittpunkt och 0,5 centimeter från den bakre ytan. Därefter uppritades schematiska bilder av kaviteterna vars volymer beräknades med numerisk integreringDen här nye skribenten Mikko Kivelä får inga toppbetyg av mig. Artiklarna påminner främst om ett par examensarbeten som gick åt pipan. Intentionerna är goda men det blir i slutändan lika lustigt som att se Homer Simpson försöka se seriös och hårt arbetande ut vid kontrollerna på kärnkraftverket. Haha, jag tror du slog huvudet på spiken . Jag studerar till Civ.ingenjör och jag förstår då inte ett dugg vad han pratar om ... Tror knappast jägare/skyttar är så intresserade av numerisk integrering.