Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

smärtar när jag släpper ner..

Featured Replies

Publicerat

Jag får ont som fan i axeln när jag släpper ner bågen utan att skjuta.. Finns det någon teknik för detta? Fler som har samma problem?

För varje gång jag släpper ner bågen så minskar jag mitt skjutande med 10 pilar per gång. så blir jag tvungen att släppa ner bågen 4 ggr så kan jag inte skjuta mer den dagen.. Verkligen sliter sönder musklerna på mig.. Att dra upp bågen är lätt.. det är som sagt bara att släppa tillbaka den som gör ont.. när den kommer till läget där det blir "tungt" igen så snärtar det till och gör ont och jag blir tvungen att släppa ner den snabbt.. det är då jag får ont. Ganska jobbigt detta så jag skulle gärna vilja ha berättat för mig hur jag ska göra? Har märkt också att jag blivit rädd för smärtan.. vilket gör det 10 gånger värre när jag släpper ner..

Publicerat

hej schaman. det är alltid värre å gör mer ont när man släpper ner en spänd båge!... troligen beror det mycket på att ditt muskel minne ej jobbat färdigt.. me andra ord du är lite otränad än!.... de är samma för mej!.. men de gör dock inte så ont som du beskriver... men man känner mycket väl att de känns i musklerna!..

så bot medlet är skjut mer båge!... kanske till å med skruva ner styrkan på bågen till en början!.. :P

Mvh Mamre!..

Publicerat

Vad Thomas menar på ren svenska utan omsvep......

Klenfis

:P:)

Publicerat
Jag får ont som fan i axeln när jag släpper ner bågen utan att skjuta.. Finns det någon teknik för detta? Fler som har samma problem?

För varje gång jag släpper ner bågen så minskar jag mitt skjutande med 10 pilar per gång. så blir jag tvungen att släppa ner bågen 4 ggr så kan jag inte skjuta mer den dagen.. Verkligen sliter sönder musklerna på mig.. Att dra upp bågen är lätt.. det är som sagt bara att släppa tillbaka den som gör ont.. när den kommer till läget där det blir "tungt" igen så snärtar det till och gör ont och jag blir tvungen att släppa ner den snabbt.. det är då jag får ont. Ganska jobbigt detta så jag skulle gärna vilja ha berättat för mig hur jag ska göra? Har märkt också att jag blivit rädd för smärtan.. vilket gör det 10 gånger värre när jag släpper ner..

Hej låter inte kul det där ska försöka hjälpa dig.

Det kan va så att när du börja skjuta med bågen så värmde du inte upp ordentligt så kolla ordentligt att det inte är en muskel bristning du har i axeln innan du prövar det här.Du kanske har några muskel fibrer som ligger i spänt läge hela tiden börja med o stretcha biceps - framsida axeln o lokalisera precis vart det gör ont ta sen en sprint likvärdig med en sån som är i vikt magasinen o tryck den rakt på där det gör ont kör så över det onda stället o se om smärtan går över du kan behöva o köra ett par gånger om dagen jag kanske är ute o cyklar men pröva, om inte annat så stretcha mycket innan du börjar skjuta :P

Mvh.

Publicerat

C-A, som gammal handbollsspelare med trasig axel så hade jag samma/liknande bekymmer när jag började, mitt största

problem var den sista tumen i draget, därför som jag måste använda en kort release tex.

Det du har nu är troligen en kombination av träningsverk samt en inflamerad muskel eller fäste, jag tror du har skjutigt

ganska intensivt ett tag nu, och kan ha skadat ett fäste/muskel vid ett tidigare släpp. åvan nämda stämmer bra, du måste/bör

värma/stretcha både för OCH efter du skjutit, för att inte förvärra en eventuell skada, dvs inte bara träningsverk tycker jag

att du vilar 3-4 dagar. Detta för att se om värken släpper. Kolla med en läkare för säkerhets skull att du inte drar på dig

en kronisk skada, sen kan han ge dig Voltaren som är en antiinflamatorisk medicin.

Andra förebyggande saker du kan göra är att skaffa ett gummiband som man har för rehab av axelskador, träna mycket med det

både drag och släpp.

Titta även på din form, vilken teknik du använder när du drar bågen, skadan kan mycket väl komma i från draget även fas du bara

känner det vid återsläpp. En fråga dock, varför gör du så många återsläpp eller tomma drag ?

Skadan kan förövrigt liknas vid att om du kastar en sten, och sen gör samma kaströrelse med samma kraft UTAN sten kommer

det smälla duktigt i axel o arm och göra ont.

Vila ! får det kollat på slakthuset! innan du får riktiga problem är mitt råd

Publicerat

Hej

Du har trevligt kaliberval (.243) till rådjursjakten så varför inte använda samma logik och dra ner bågen till det behagliga 50 pund.

Då slipper du alla bekymmer med smärta och kan dessutom dra upp bågen blixtsnabbt och även stanna vid "peaken" om djuret tittar plötsligt åt ditt håll när du drar upp. En sydafrikansk yrkesjägare(själv bågjägare) sa till mig "Om Du vill imponera på kompisar dra din båge upp till 90 pund, om du däremot vill döda djur dra ner den till 60". Själv började han sin bågjaktskarriär med 90 pund och numera skjuter med 55 pund.

Publicerat
  • Författare

tack för alla bra svar! har haft lite semester denna vecka så jag har så även haft ifrån forumet. tror jag är borta resten av veckan också. tänkte bara kika in lite idag.

ristop. min båge är så långsam i dom pundsen.. 230fps..

Har haft den uppskruvad i över 70 punds i ett par dagar nu men skruvade ner den idag igen till just över 60 tror jag. men grym hastighet hade jag ett tag iallafall men vissa skjutställningar blev lite obekväma så jag struntade i det.

ska bli att stretcha mycket i forts. och köra extra mycket axel o ryggpass i gymet. ;)

Publicerat

det är lemmen som är för styv!!!! :blink::D sorry kunde inte låta bli

mvh, samme

Publicerat
  • Författare
:)
Publicerat
det är lemmen som är för styv!!!! :P:) sorry kunde inte låta bli

mvh, samme

:P:DB)

Publicerat

Är det axeln som du drar med så kan det vara så att du släpper ner armbågen under axel höjd när du släpper ner bågen, gör du lägger du all belastning inne i axel leden istället för i muskelaturen.

Under både upp och nerdrag SKALL armbågen vara över axeln under hela draget.

Tyvär är det ett problem som kommer från att folk skjuter compbågar som första båge, men en tradbåge gör man inte det felet.

En lösning på ditt problem är gör inte så skjut pilen istället,