Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Andjakt

Featured Replies

Publicerat

Ja det närmar sig till årets andpremiär.

Hur många av er ska ut och gömma sig i vassen den 20,e eller 21,a eller 25,e denna månad beroende på var i landet ni  jagar.

Själv har jag smygpremiärer nu på lördag den 20,e kl 11,00 i Kukkola utmed Torneälven.

Sedan blir det också i vanlig ordning här hemma i Svartskatan den 25,e.

Premiären i Torneälven är en trevlig tillställning som bjuder på mycke fågel och ganska många skottchanser.

Att det varje år är kusligt tyst till ca 3 minuter i elva, då de första förlösande skotten ljuder, minuterna efter flyger det änder överallt och det låter som på tolvslaget under nyårsnatten.

Finnarna verkar gilla denna jakt då dom är betydligt fler jägare ute än vi på svenska sidan och att finnarna får ha opluggade automater hörs väl :D

Kvällsjakten i älven brukar också vara givande, då fågeln återvänder från hav och sjö där det tagit sin tillflykt under dagen.

Våran egen premiär som startar den 25,e brukar vara betydligt stillsammare.

Vid 03.30 brukar det börja smälla och änderna sätts på vingar och sträcker runt i havsvikarna.

Det brukar bli ett tiotal änder för mig och kompisen varje år.

Huga vad jag börjar längta, för snart är det dags....... ;D

Publicerat

Jo minsan...jag vet hur det brukar gå till i eran havsvik... >:(

Publicerat
  • Författare
Jo minsan...jag vet hur det brukar gå till i eran havsvik... >:(

Jo förut när alla fick köpa jaktkort där var det rena vilda västern här nere.

Då var det fylla, bråk, stölder, folk sköt tranor,svanar ja allt som flög blev beskjutet på vilka avstånd som helst >:(

Numera är vi mellan 7-10 jägare och 4-5 hundar i hela viken på premiärmorgon och där alla sköter sig bra.

Jabbe här på forumet har stenkoll på detta, eller hur Jabbe :D;)

Publicerat

Tänkte testa lite andjakt i år om vi får tag i en båt  8)

Publicerat

För mig blir det nog en hel del andjakt nu när jag har egen apportör :)

Har tränat en hel del apport med münstervalpen och han är riktigt duktig faktisk, speciellt i vatten.

Publicerat

Självklart ska man ut den 25:e...tror fan att man tar ledigt... Vet dock ej vart jag ska än...blir antingen en vik vid piteälven eller en sjö här i Hortlax..beror lite på hur vattenståndet i älven är...är det lågvatten blir det sjön...för då e det ingen fågel i viken, och blir det normal eller högvatten så blir det viken... förhoppningsvis blir det väll nån and till vovven att apportera ;)

Publicerat
Jabbe här på forumet har stenkoll på detta, eller hur Jabbe

Sälvklart!

Jag är av någon anledning inplanerad på jobb både den 20 och 25:e... Länge sedan jag fick uppleva en fågelpremiär med bössan i näven, håll er till reglementet gubbar för man vet aldrig när och var jag dyker upp längs kusten  ;) ;D.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur gick det för er på premiären?...

Själv fick man inviga ny benellin med en gräsand och en mås på morgonen och en kricka och två knipor på kvällen. :)

Publicerat
  • Författare

Har varit ute två kvällar i rad nu (inte denna) och väntat på kvällsträcket.

Båda kvällarna har varit värdelösa då änderna lyst med sin frånvaro :(

Det brukar vara lite halvdåligt efter premiären här, men när flyttfåglarna från norr kommer och mellanlandar är det full fart i andviken igen :D

Glädjande är grågåsens ökning här hos oss, igår kom de tre sträck på något hundratal fåglar :)

Tyvärr står man alltid fel, då de varje kväll flyger på olika ställen.

Orkar jag så forkar jag ut med kanoten vid 3 tiden inatt och inväntar gässen under morgontimmarna.

• 3 weeks later...
Publicerat

Huu man börjar nästan bli mätt på änderna nu, men bara nästan  ;D

Apporterar på några ställen och då får man åka och busjaga tidvis. Förra svängen vi var i ena sjön där änderna skulle störas maximalt för att fås att flyga till andra vatten så sköt vi 45 änder och ngr krickor! Gruvligt skoj, änderna tryckte rätt hårt i vassen och vi omringade den så gott det gick och petade sedan in jyckar. Inte till 100% överens med kolven på nya bössan så det gick nästa dubbelsmäll på varje and dessvärre men jag fick nog ned ett tio-tal kanske. Sen vart ett drygt arbete att försöka minnas vart alla trillade och peta in hundar där men det gick tillslut. Bökigt då det rätt som det var reste nya änder som man sköt på vilket fick jyckarna att simma efter de sist skjutna.

Var tillbaka i samma sjö idag och jag tror vi fick 32 änder men inga krickor denna gång. De har flyttat tydligen och det var på inga vägar lika många änder kvar i sjön som sist. Ser fram emot slyngeljakten nästa torsdag, då ska det på allvar bankas änder!

Nästa jakt på tisdag därefter sista jakten på ena stället torsdag, efterapportering och busjakt fredag :-)

Testat att göra en egen variant på Andskav förövrigt! Löjligt gott, gräddfil, enbär samt mesost i stora mängder samt matlagningsgrädde.. yammmi!

Mvh!

Publicerat

::)  32st! ........så många beräknar jag skjuta under min livstid...:P  hehe här i hortlax har det väl inte gått så lysande....det råder väl mer eller mindre brist på änder....så några stora antal änder har det inte blivit under hösten trots många timmar vid vattnen...//markus

Publicerat

Markus.. Då skulle du varit med på första kvälls sträcket på ena stället.. vi såg uppskattningsvis 4-5 TUSEN änder som for in i området som det jagades i. Dock, mycket av detta var utsatt fågel, men iaf, rätt imponerande syn utan tvekan.

Mvh!

Publicerat

var ute i kväll....tog med en polare, tyvvär så kom vi ut lite sent, samt att jag hade glömt örselskydden.....sköt 1, men hade flera fina lägen, det verkar som att änderna börjat sträcka nu,,,,,:P

• 2 months later...
Publicerat

Det är bara genuina Ersnäs bor som duger till att jaga änder eller hur Gabbe ;)

Publicerat
Det är bara genuina Ersnäs bor som duger till att jaga änder eller hur Gabbe ;)

men det är bara dom äkta jägarna som kalarar av att jaga skogsfågel eller hur daniel  ;D

Publicerat

jo ta mig fan det vet jag, jag e ju en av dem... Men jag trivs bäst på sjön.

Publicerat
jo ta mig fan det vet jag, jag e ju en av dem... Men jag trivs bäst på sjön.

men endå har så har du alldrig skjutit en skogsfågel...konstigt att du kan vara en äkta jägare då  ???

Publicerat

jaja men jag jagar ju bara i Ersnäs och här finns det ju gott om skogsfågel......

Publicerat
jaja men jag jagar ju bara i Ersnäs och här finns det ju gott om skogsfågel......

jo men fan i dag när jag och pappa var ut så såg vi en kulle med orrar ca 5-7 st

Publicerat

jaha så det finns en gnutta hopp ;D

Publicerat

som fan ;D