Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur tänker ni?

Featured Replies

Publicerat

Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det men alla är vi människor olika på många sätt, en del är arv en del är fostran och förmågan att tänka själv utifrån ett eget perspektiv, om mänskligheten aldrig hade gjort något nytt, provat på det där konstiga inte bara en gång utan massor av gånger, hur tror ni världen skulle se ut då?

Jag tänkte efter lite innan jag la den här under jakthundar, men jag tycker att det passar ganska bra, det är ibland en ganska konservativ röst som hörs när det dyker upp en ny ras på marknaden, inte hos alla, en del vill prova allt nytt i sitt sökande efter oftast oförklariga anledningar som man har svårt att riktigt sätta fingret på.

Jorden är rund och jakt har vi sysslat med under årtusenden på olika sätt och med olika hjälpmedel, hundar har använts under lång tid och till olika saker, ska jag hård dra det hela så har ingen avlat fram en jakthund för att vara dålig, även om alla försök inte kanske lyckats fullt ut, avelsmaterialet har tunnats ut på grund av en för smal avelsbas, vissa har löst det lite som en fem i tolv rörelse, i vårt land har det med antalet människor som jagat ändå kommit fram i förhållandevis stort antal jakthundsraser som har skänkt oss stor glädje under 1900-talet det har senare dykt upp andra raser och alla kanske inte har varit den bästa representanten för rasen.

Jag tycker att man kan ha åsikter om individer, men ofta så läser jag att man har en åsikt om rasen i sig med en lite halvt fientlig inställning, den som lägger ner möda och själ i en ny ras måste likt våra förfäder få tid att välja ut bra individer och blodslinjer till det fortsatta avelsarbetet, fördelen är att man kan hämta hem fler individer om någon inte håller måttet eller när man måste bredda avelsbasen, det räcker inte med några hanar och nån tik, då är man inom några år på ruta ett igen, man gör olika parningar och alla kommer inte bli bra, det måste man vara beredd på, hur duktiga föräldrar man än har.

Jaktmetoder och etik ändrar sig, världen är inte så stor längre, att prova andras metoder och arbetssätt höjer mänskligheten trots att vi inte gjort så förr, det är inte fel att prova, vi sätter höga krav på att djuret inte ska lida och då måste vi också ha hundar som är ett fantastiskt hjälpmedel till att spåra ifatt, ställa och eventellt kunna avsluta, dessa hundar kan man inte få utan ansträngning.

Träffade en man för några år sen som hade en ras som jag absolut inte förknippat med jakt, den var i hundens ursprung framtagen för att gå i fatt ett vildsvin och hålla det tills husse kom fram, min första tanke var etiken och det höll han med om, vad ska man med en sån till :rolleyes: eftersök på en gris som bara går undan möjligtvis, det går att ta fram mentalt klenare individer som inte går på direkt, är det rätt väg? nej inte som jag ser det, kan man komma åt det naturliga beteendet med dressyr, ja säkert!

Vilka lägger ner mest tid på dressyr av jakthundar, stående fågelhundar tänker jag, där får man brottas lite med beteenden och visst borde det går att göra likadant med många andra raser skulle man sen släppa en hållande hund på ett skadat vilt så tror jag att den löser uppgiften, men inte om vi avlat på svagare individer.

Rom byggdes inte på en dag, men likt förbaksat så leder alla vägar till Rom idag så sägs det åtminstone, jag har själv aldrig varit i Rom vilket är en brist hos mig känner jag ibland. Ingen ras är perfekt för alla, vi har olika mål, olika värderingar och inte minst olika användning av våra hundar det beror på hur jaktmarken ser ut och vad vi jagar.

Jag önskar alla entusiaster av jakthundar ett stort lycka till i er strävan efter ert mål! Allt var inte bättre förr och världen såg inte likadan ut, ni som provar något nytt! det måste bli fel ibland annars har ni inte sträckt ut tillräckligt i er strävan.

Hälsningar Pertan

Jag lyckades att inte nämna en enda ras :rolleyes: