Publicerat Juli 14, 200818 yr Var inne och tassade i en annan Hillman tråd - ursäkta! Köpte en 3D poncho på jaktmarken.com och har i helgen testat. Färgen är som på bilden på hemsidan, mera gråtoner än grönt, passade kanske inte perfekt till sommargrönskan men framåt höstkanten när det illgröna lagt sej blir nog färgen bättre mot omgivningen. Tyget är ett tunt polyestertyg, känns som materialet i en tunn vindtygsjacka eller i idrottskortbrallor. Inte särskilt prasslig eller gnisslig som en nylonjacka, men inte helt dödstyst. 3D löven står ut rätt bra från tyget och ger hygglig 3D effekt. Tyget skall enligt jaktmarken ha ett membran men jag lyckades inte få nåt regn på mej i helgen så jag vet inte om den e regntät. Man kan i alla fall blåsa med munnen tvärs igenom tyget, så lufttätt e det inte i alla fall. Storleken (one size) e STOR. Gott om svängrum, jag e 185cm/100 kg. Huvan e stor med gott om plats för mössa och hörselskydd. Ansiktsmask följer med och sitter med kardborre framför nyllet. Ärmarna e väldigt vida-inga problem med att dra ovanpå andra kläder. Tunn och lätt, kunde knöla ner hela härligheten i benfickan på M-90 brallorna. Tyget e delat och har tryckknappar efter hela sidorna nedifrån och ut i ärmarna, det går alltså att knäppa upp knapparna och vips har du istället ett 3D kammotyg på kanske 1X3 meter till gömsle. Provade cammo effekten genom att smyga på två rådjur på ett gärde, gick sakta i fältkanten med buskar som bakgrund. Buskarna var tyvärr rätt ljusgröna, kom ändå in på kanske 35 meter från rådjuren innan de blev lite oroliga. Jag började då gå i promenadtakt och det tålde dom inte. Men dom blev inte vettskrämda utan drog sig snabbt undan en bit. Provade sedan på grågäss och kom in på 50 meter innan dom började sträcka halsarna och till slut lyfte. Om man skulle vara stilla känns det som om viltet skulle kunna komma hur nära som helst. 3D effekten funkar bättre än väntat, det verkar inte ha så jättestor betydelse om färgen inte e helt perfekt mot bakgrunden, att radera ut konturen/formen är riktigt effektivt. Ponchon är rymlig och funktionell me bra 3D effekt. Det finns säkert mer högkvalitativa och tystare 3D kläder, men jag tycker nog att den e helt OK för 700 kr. Snabb leverans från jaktmarken, hos mej dan efter beställning.