Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundfoder.

Featured Replies

Publicerat

Sitter och jämför lite priser och innehåll på hundfoder. Naturligtvis upp kommer det några frågor :D. Vad är det igentligen som fodret bör innehålla? Och vad skall det ej innehålla?

Då jag idag sitter med 4st hundar och betalar 550kr för 20kg så börjar det kännas i plånboken och funderingar kring att byta foder uppstår. Men man vill ju ej ha något som är sämmre därav mina frågor.

Mvh

Publicerat

Jag ger mina så mycket slaktavfall/slims som möjligt året om, men kompletterar med torrfoder och sedan ca 1 år tillbaka kör jag på Tasty energi, vilket fungerar ypperligt för mina hundar. Kostnad/15 kg´s säck 250:-

Även Doggys energiserie är bra och prisvärd.

Det viktigaste enligt mig är inte att titta på vilket märke fodret kommer från, utan att titta på hur hundarna mår av fodret.

Har de bra hull? Är de friska och fina i pälsen? Mår magen bra på det foder man ger? Är skiten normalt fast och mörk? etc.

Om svaret är ja på ovanstående, så är det ett bra foder för just den/de hundarna :D

Vissa hundar är känsliga för vete och kan då reagera negativt på ett foder som innehåller vete, medan en annan hund mår toppenbra på ett foder med vete i, så mitt tips är att när man byter foder, ge det någon månad, titta på allmäntillståndet hos hundarna och är det bra, så är fodret bra för dem.

Publicerat

Ibland får man vad man betalar för, när det gäller hundmat så kostar reklam pengar och den reklamen måste någon betala.

Det jag tittar på när det gäller foder är vad fodret är tillverkat av, och att det innehåller en bra balans, är det spannmål i fodret så är det inte för hundens skull utan för att dryga ut tillverknings kostnaden, spannmål är sämre men billigare än ris det och du är tvungen att utfodra mera. är fodret uppbyggt på slaktrester så är det inte som när vi själva slaktar utan det är brosk, ben och hud, det innehåller ett sisst näringsvärde men inget hunden tar åt sig av.

Det kommer göras en blindstudie på foder i höst/vinter jag kommer återkomma med delar ur den när det är klart, 4 hundar kostar en del att mätta, stirra er inte bara blind på kg/pris utan jämför ni så kolla utfodrings /pris.

Beställer man storpack så brukar man kunna hålla ner priset en hel del.

Publicerat

I min värld är det en bara kött och fett som gäller till hundarna och kommer att forsätta så torrfoder köper jag inte!

Nu har jag bara 2st finnspetsar så jag orkar inte jaga priser utan köper köttkross av märket Prima för 12spänn kilot. Vet inte hur det är nu men förr kunde man köpa slaktavfall på block på slakterier det var bra hund mat efter lite jobb med yxan för en billig slant. Precis som Pertan säger är det inte kilopriset som är intressant utan räkna på vad det kosta per dag

Publicerat

Vi sparar och fryser som sagt in allt slaktavfall från både älg, nöt, lamm och får som vi kan + att hundarna får en hel del färskt vid jakt/slakt, men att frysa in årsförråd till 10 hundar + 2-3 valpkullar/år är inte praktiskt genomförbart för oss i dagsläget, så vi kompletterar med torrfoder och har genom åren testa en hel del olika fodersorter och just detta tasty energi fungerar utmärkt som komplement.

Vet de som har det som fullfoder och även de hundarna fungerar bra och mår ypperligt på det fodret.

Publicerat
Jag ger mina så mycket slaktavfall/slims som möjligt året om, men kompletterar med torrfoder och sedan ca 1 år tillbaka kör jag på Tasty energi, vilket fungerar ypperligt för mina hundar. Kostnad/15 kg´s säck 250:-

Det var inga småmängder man skulle utfodra sin hund med, jämförde mot det jag ger idag och 50% mer foder/dygn.

Publicerat

Vi har 7 hunddjur hemma och köper foder pallvis och givet detta så är priset givetvis klart intressant. Frågar oss kort och gott om jyckarna mår bra på det foder vi kör nu och det gör de, vi har kört Mästers Jakt från Spannfood nu i typ 2-3 år och det fungerar. Tror vi betalar runt 170 kronor per 20 kg säckar.

Mvh!

Publicerat
Vi har 7 hunddjur hemma och köper foder pallvis och givet detta så är priset givetvis klart intressant. Frågar oss kort och gott om jyckarna mår bra på det foder vi kör nu och det gör de, vi har kört Mästers Jakt från Spannfood nu i typ 2-3 år och det fungerar. Tror vi betalar runt 170 kronor per 20 kg säckar.

Mvh!

Du har inte funderat på en katt åxå ;):D

Publicerat
Det var inga småmängder man skulle utfodra sin hund med, jämförde mot det jag ger idag och 50% mer foder/dygn.

Som sagt, så använder jag det som komplement och inte som fullfoder, så mina äter inte speciellt mycket/dag.

Publicerat
  • Författare

Ok tack för alla svar. Men det måste väl ända finnas saker man skal kika efter i fodret typ fett, protein mm eller är jag ute och cyklar?

Publicerat
Ok tack för alla svar. Men det måste väl ända finnas saker man skal kika efter i fodret typ fett, protein mm eller är jag ute och cyklar?

Ett bra foder som är baserat på Ris och kyckling, ger bra tillbaka på hunden och har en bra balans i kalcium och fosfor.

Råprotein 30%

Råfett (Linolsyra 2.6%) 20%

N.F.E (Kolhydrater) 33.5%

Växttråd 1.5%

Vatten 8%

Aska (mineralämnen) 7%

Varav:

Kalcium 1.4%

Fosfor 1.1%

Natrium 0.4%

Koppar (som kopparsulfat) 10 mg

Selen (som selenjäst) 0.5 mg

Vitamin A 15 000 IE

Vitamin D3 1 500 IE

Vitamin E 300 mg

Vitamin C 300 mg

Vitamin B1 13 mg

Vitamin B2 9 mg

Vitamin B6 9 mg

Vitamin B12 0.13 mg

Niacin 94 mg

Pantotensyra 47 mg

Folin 0.75 mg

Biotin 0.38 mg

Vitamin K 3 mg

Kolin 3 000 mg

Publicerat
  • Författare
Ett bra foder som är baserat på Ris och kyckling, ger bra tillbaka på hunden och har en bra balans i kalcium och fosfor.

Råprotein 30%

Råfett (Linolsyra 2.6%) 20%

N.F.E (Kolhydrater) 33.5%

Växttråd 1.5%

Vatten 8%

Aska (mineralämnen) 7%

Varav:

Kalcium 1.4%

Fosfor 1.1%

Natrium 0.4%

Vitamin A 15 000 IE

Vitamin D3 1 500 IE

Vitamin E 300 mg

Vitamin C 300 mg

Vitamin B1 13 mg

Vitamin B2 9 mg

Vitamin B6 9 mg

Vitamin B12 0.13 mg

Niacin 94 mg

Pantotensyra 47 mg

Folin 0.75 mg

Biotin 0.38 mg

Vitamin K 3 mg

Kolin 3 000 mg

Så även detta foder borde då vara bra eller ?

Råprotein 30%

Råfett (Linolsyra 2.6%) 22%

N.F.E (Kolhydrater) 30.5%

Växttråd 1.5%

Vatten 8%

Aska (mineralämnen) 8%

Varav:

Kalcium 1.5%

Fosfor 1.2%

Natrium 0.4%

Vitamin A 15 000 IE

Vitamin D3 1 500 IE

Vitamin E 300 mg

Vitamin C 300 mg

Vitamin B1 13 mg

Vitamin B2 9 mg

Vitamin B6 9 mg

Vitamin B12 0.13 mg

Niacin 94 mg

Pantotensyra 47 mg

Folin 0.75 mg

Biotin 0.38 mg

Vitamin K 3 mg

Kolin 3 000 mg

Publicerat

Ja vad är det för ingredienser, hunden måste kunna tillgodo göra sig proteiner och näringsämnen, så de bajsar ur sig allt.

Publicerat

Och absolut inte nå vete i hundmaten det äter kossor, ger nu high energy competition chicken /rice 30/20 från svenska hundfoder å är då kanon nöjd (hundarna oxå)

Publicerat

Runt 300 g/dygn på de vuxna jämtarna skulle det gå om jag enbart gav det fodret. Inte vad jag betecknar som jättemängder foder/dag.

150 g/dag för en vuxen hund av medelstorlek tycker jag låter lite däremot.

Publicerat
Runt 300 g/dygn på de vuxna jämtarna skulle det gå om jag enbart gav det fodret. Inte vad jag betecknar som jättemängder foder/dag.

150 g/dag för en vuxen hund av medelstorlek tycker jag låter lite däremot.

50% mer är inte samma sak som 50% mindre, för att halvera en mängd blir det 50% mindre men för att dubbla en mängd blir det 100% mer :mellow: