Publicerat Juli 15, 200817 yr Grabbar o tjejer!!! I morgon kl 18,00(kan vara 18,30 eller 19,00 med ) är det vildsvinskväll hos bengtssons cykel i korsberga. Det kommer folk från lrf och jägarförbundet, och även skånejakt. Missa inte detta,,, kan bli intresant
Publicerat Juli 15, 200817 yr Grabbar o tjejer!!!I morgon kl 18,00(kan vara 18,30 eller 19,00 med ) är det vildsvinskväll hos bengtssons cykel i korsberga. Det kommer folk från lrf och jägarförbundet, och även skånejakt. Missa inte detta,,, kan bli intresant Hehe.. är ganska sugen på att ta mig dit faktiskt. Om inte annat kan det bli en intressant disskusion. Just nu är ju vildsvinen ett hyggligt nytt vilt för många och vissa skriker ju rakt ut. Hoppas och tror att flertalet kan vara lite förutseende och få ordning på det hela i ett tidigt läge. vi vet ju mer om både vildsvinen och dess förvaltning än vad vi gjorde bara för 10 år sedan.
Publicerat Juli 15, 200817 yr Grabbar o tjejer!!!I morgon kl 18,00(kan vara 18,30 eller 19,00 med ) är det vildsvinskväll hos bengtssons cykel i korsberga. Det kommer folk från lrf och jägarförbundet, och även skånejakt. Missa inte detta,,, kan bli intresant Ska äta tårta imonkväll annars hade jag kommit!
Publicerat Juli 15, 200817 yr Var på ett sånt möte i Åseda. Gav väl inte mig så mycket. Blev väl mest en påminnelse om hur märkligt en del resonerar.
Publicerat Juli 15, 200817 yr Var på ett sånt möte i Åseda. Gav väl inte mig så mycket. Blev väl mest en påminnelse om hur märkligt en del resonerar. He he som tältmöte ungefär
Publicerat Juli 15, 200817 yr Författare Var på ett sånt möte i Åseda. Gav väl inte mig så mycket. Blev väl mest en påminnelse om hur märkligt en del resonerar. Det är ju bland annat därför jag åker dit
Publicerat Juli 15, 200817 yr Författare Hehe.. är ganska sugen på att ta mig dit faktiskt. Om inte annat kan det bli en intressant disskusion. Just nu är ju vildsvinen ett hyggligt nytt vilt för många och vissa skriker ju rakt ut. Hoppas och tror att flertalet kan vara lite förutseende och få ordning på det hela i ett tidigt läge. vi vet ju mer om både vildsvinen och dess förvaltning än vad vi gjorde bara för 10 år sedan. Klart du ska komma,, vi måste ju träffas live med
Publicerat Juli 15, 200817 yr Författare Ska äta tårta imonkväll annars hade jag kommit! vadan detta anar vi en födelsedag?
Publicerat Juli 15, 200817 yr He he som tältmöte ungefär Menar Du väckelsemöte och när dom ligger på knäna och be till herren???
Publicerat Juli 16, 200817 yr Menar Du väckelsemöte och när dom ligger på knäna och be till herren??? Skurebo, dags för fullständig redovisning nu!
Publicerat Juli 16, 200817 yr Författare Skurebo, dags för fullständig redovisning nu! Nu Har du sett mig skriva någon gång?
Publicerat Juli 16, 200817 yr Författare OK here goes! Kvällen började med lite stök då pga av Herr Bengtsson inta hade räknat med så mycket folk, det bars in extra bänkar att sitta på , vissa av dom gick söner så även en båt fram på kvällen som inte tålde belastningen av flertalet lätt överviktiga gris jägare. Nåväl, efter ett lätt öppningstal så trädde en viss christer någonting in, han representerade vilsvinsklubben.se i Halland. En glad och god man, jag har lyssnat på honom en gång innan och det gjorde det inte lättare att hålla ögonen öppna Han har ganska mycket att förmedla men gör det på ett ganska stelt sett så det blir långrandigt med en gång. Det är ju inga nyheter som dom har att komma med, utan de försöker att förmedla informatin om hur de har gått tillväga och hur en vettig vildsvinsförvaltning kan ske. Det dom visade på var att sedan -04 så har vilsvinsstammen ökat på deras 11000HA från ca 50 grisar till ca350 st utan att skadorna på grödor har ökat utan den har sjunkit på samma tid, från ca 5 HA tre skadeplatser till 1,2HA på 9 skadeplatser. Ett lyckat resultat enligt mig. Det dom har gjort där är att de har en foderplats till varje åtel som de skjuter på så grisarna har alltid en trygg plats, de har inga åtlar/foderplatser nära åkermark utan försöker att dra grisarna bort från åkermark. Så här års så skjuts inga grisar alls på åtlar utan bara i grödorna, och då endast årskulltingar och brungris/rödgris. På detta område så verkar det vara som att denna vildsvinsklubb har tagit över lite av lst;s roll och det vet jag inte om jag gillade. Kan ju tycka att man har svårt att på ett bra sett framföra till en jägare att han inte ska skjuta flera grisar nu för att man på detta stora område har skjutit vad de tycker är nog med grisar detta året. Detta är nog inte helt lätt att förklara för denne jägare som skiter fullständigt i de beslut andra har tagit åt honom. Rätt eller fel lämnar jag till er andra att fundera på. EFter att denne herra varit framme o mässat klev LRF fram kommer ju som vanligt inte ihog mannens namn men det spelar mindre roll. Han klargjorde att från lrf:s sida vill man försöka få fram ett samarbete mellan bönder,markägare och jägare, vilket borde vara ganska naturligt. Detta är nog bra om man lyckas med, helt klart är det ju så att om vi jägare vill jaga gris och göra det i ganska stor mängd så måste vi se till att den person som ska ha sitt leverbröd av samma grödor som grisen smäller i sig inte blir drabbad mer en nödvändigt , om ni förstår. själv är jag båe markägare och jägare, har dock arrenderat ut åker och bete, men jag vill inte att han ska bli drabbad bara för att jag ska jaga svin, därimot så kan jag tycka att vi skall samarbeta , för grisarna kommer inte att försvinna. Kvällen avlutades med fika ( GRATIS ) och sedan så hade ju skånskjakt.se sina prylar och doningar som man fick köpa eller bara klämma på.. Frågan är ju bara varför halva bordet togs upp av nattkikare som mig veterlikt inte är tillåtna för jakt ens på gris Lasse puh,,,, det gick ju..
Publicerat Juli 16, 200817 yr Tja då var det ett ganska ordinärt möte med andra ord. I Sydost har ju LRf tagit initiativet till en hel del möte under våren och de verkar ha varit ganska lyckad. Synd att de inte insåg det för ett år sen då jag hade ett färdigt projektförslag för just detta.. I jkpg har man helt enkelt kopierat konceptet. Tror inte det leder till några insikter för de redna upplysta, men får man någon att tänka till har man ju lyckats. Synd det inte blev några disskusioner som man kunde varit med på.. Brukar ju alltid vara roligt. Tyvärr så brukar de ju först komma i bilen hem och när ingen annan hör..
Publicerat Juli 16, 200817 yr Författare Japp, så är det tyvärr oftast, jag var tvungen o fråga christer hur länge de skulle öka sin vildsvinstam med 100% varje år och det var nog nu enligt honom, Nu skulle de skjuta drygt 200 svin i år och då skulle stammen förhoppningsvis vara stabil,,, Med tanke på att de la ut 3 kg foder från varje spridare och hadde ca 60 spridare så tror jag att de fodrar nog för att öka stammen mera,,, den foder mängden blir per gris knappt 200 k g per år. Nu äts nog inte allt foder up av grisarna men jag tyckte det lät mycket. kan ju ha fel....
Publicerat Juli 21, 200817 yr Japp, så är det tyvärr oftast, jag var tvungen o fråga christer hur länge de skulle öka sin vildsvinstam med 100% varje år och det var nog nu enligt honom,Nu skulle de skjuta drygt 200 svin i år och då skulle stammen förhoppningsvis vara stabil,,, Med tanke på att de la ut 3 kg foder från varje spridare och hadde ca 60 spridare så tror jag att de fodrar nog för att öka stammen mera,,, den foder mängden blir per gris knappt 200 k g per år. Nu äts nog inte allt foder up av grisarna men jag tyckte det lät mycket. kan ju ha fel.... 3kg/dygn lät en hel del. Tror inte jag har mer än ett kilo per spridare och jag har inte haft några klagomål..