Publicerat Juli 18, 200817 yr Nu är det hög tid att prova 203b till 6,5x47:an. Detta med kruttillången i butikerna är inget annat än rent löjeväckande. Normakrut finns i princip överallt, men det eftertraktade Vihtavuorikrutet finns endast på ett fåtal ställen, och tidvis till priser så man håller på att trilla av stolen. Häromdagen fick jag höra av Mr 9,3x62 att JG Jakt tar 840 spänn kilot, vilket bara gör det ännu enklare för mig att fortsätta min bojkott av den affären. Enligt min mening är "oljeshejkerna i Torsbo" rena rama samariterna i jämförelse med de dryga typerna på JG Ett samtal till Skene Järn gjorde gällande att de inte längre säljer Vihtavuorikrut. Enligt Sören beror det på att leverantören inte kan leverera det. 1. Jag köper inte krut på JG för 840 spänn kilot 2. Jag åker inte 11 mil till Torsbo för att handla krut 3. Jag beställer inte av Gepard Vapen, då det erfarenhetsmässigt kan innebära oändlig väntetid (min bror beställde jaktammo där i början av 90-talet. Den ammon har ännu inte anlänt...) Att det ska vara så förbannat svårt att erbjuda Vihtavuorikrut? Är det för att det är så överlägset så att efterfrågan är större än tillgången? Har en kompis, tillika forist, som köper Rhinokrut ganska förmånligt. Eftersom det är exakt samma krut som Normas så är det väl bara att lägga in en större beställning på det där. Men.. nu köper jag en låda 203-b och tänker radera Vihtavuori ur minnet...
Publicerat Juli 18, 200817 yr Jag har läst att 203-B är riktigt ojämt från burk till burk. Inte kul om du hittar en vinnarladdning med just din burk
Publicerat Juli 18, 200817 yr Jag har läst att 203-B är riktigt ojämt från burk till burk.Inte kul om du hittar en vinnarladdning med just din burk Hmm, har också läst en hel del om normas produkter men jag har själv inte testat och därmed vill jag inte påstå nått heller. Låter faktiskt rätt konstigt att just en krutsort skall vara så kasst jämfört med dom andra. Har gått igenom en del 201 krut till "nietrean" och alla burkar med olika lotnr. dock har det funkat lika bra med 54,5grs bakom en 18,5 grams mega, alltså tre skott på 100m = 17mm. OT men när vi ändå har 203B på tråden så undrar jag givetvis om nån har koll på starvikt för Berger 175 grs VLD. Mvh. Robban
Publicerat Juli 18, 200817 yr Hej Exabit. Vilket VV krut är det du söker? Jag ska köpa krut snart. Vilket blir VV och kan kolla ifall det finns till dig också i sådant fall? Det blir kanske lite skytte med Henrik snart med lite tur? Om jag fixar krut kanske ni vill skjuta med en sådan som mig? MVH/Jocke
Publicerat Juli 18, 200817 yr om man använder mycket 203-b kan man nästan köpa skytte krut 1211 lika gärna. köp ett tio pack av samma batch så slipper du ojämnheten ett tag, kostar 230 kr burken vid köp av tio.
Publicerat Juli 18, 200817 yr om man använder mycket 203-b kan man nästan köpa skytte krut 1211 lika gärna.köp ett tio pack av samma batch så slipper du ojämnheten ett tag, kostar 230 kr burken vid köp av tio. Vad är skyttekrut 1211 för något? Är det något speciellt krut med annan prestanda???
Publicerat Juli 18, 200817 yr Vad är skyttekrut 1211 för något? Är det något speciellt krut med annan prestanda??? Är också nyfiken på detta 1211 krutet..... Vad är det? Mvh. Robban
Publicerat Juli 18, 200817 yr det är det som tex fältskyttar ofta använder, det ska variera mer mellan batcharna men jag misstänker att det är samma variationer som allt annat krut från norma, tex skytteföreningar kan köpa skyttekrut i stora mängder till bättre pris. 1211 liknar 203-b, 1214 liknar 204 och 1230 liknar mrp. köper man tex över 40 burkar kostar det 168 kr burken plus moms.
Publicerat Juli 18, 200817 yr det är det som tex fältskyttar ofta använder, det ska variera mer mellan batcharna men jag misstänker att det är samma variationer som allt annat krut från norma, tex skytteföreningar kan köpa skyttekrut i stora mängder till bättre pris. 1211 liknar 203-b, 1214 liknar 204 och 1230 liknar mrp. köper man tex över 40 burkar kostar det 168 kr burken plus moms. Ok, vem i hallands/v. götalands län med omgivning är intresserad att gå ihop för ett super inköp? Hoppar man på detta samköp kan man få krut till vrakpris....... Mvh. Robban
Publicerat Juli 19, 200817 yr Författare Jag har läst att 203-B är riktigt ojämt från burk till burk.Inte kul om du hittar en vinnarladdning med just din burk Två fakta i målet: 1. Zak Smith skriver att "RL15 is THE powder for 6,5x47". RL15 är såvitt jag förstår identiskt(?) med 203b. 2. Igår vart jag förbi Jaktia Kållered och köpte två burkar 203b från samma batch, så nu har jag till drygt 400 patroner
Publicerat Juli 19, 200817 yr Två fakta i målet:1. Zak Smith skriver att "RL15 is THE powder for 6,5x47". RL15 är såvitt jag förstår identiskt(?) med 203b. 2. Igår vart jag förbi Jaktia Kållered och köpte två burkar 203b från samma batch, så nu har jag till drygt 400 patroner Inget Vhitavori krut för tillfället då? MVH/Jocke
Publicerat Juli 19, 200817 yr Författare Inget Vhitavori krut för tillfället då? Jodå, jag köpte 1 kg N110 "för mycket" till 22 Horneten
Publicerat Juli 19, 200817 yr Jodå, jag köpte 1 kg N110 "för mycket" till 22 Horneten Okej, men du ska inte prova N540 till 6,5x47:an då? MVH/Jocke
Publicerat Juli 21, 200817 yr Författare Nej. Reviderar det något torra svaret... Jag ska göra mitt bästa att inte blanda in känslor i krutvalet utan helt enkelt använda det som funkar bäst. Var smått upprörd när jag skrev det här inlägget Så jag ska inte utesluta provandet av N540.
Publicerat Juli 22, 200817 yr Författare Nu har jag kommit över 1 kg N150 genom Robbans försorg. Hur undviker man lejongropen i källaren på Torsbo ett par veckor innan brinnande jaktsäsong? Svar: man skickar ner de intet ont anande svärföräldrarna Tack Robban - du är bäst!
Publicerat Juli 22, 200817 yr Nu har jag kommit över 1 kg N150 genom Robbans försorg. Hur undviker man lejongropen i källaren på Torsbo ett par veckor innan brinnande jaktsäsong? Svar: man skickar ner de intet ont anande svärföräldrarna Tack Robban - du är bäst! Jag vet. Faktum e att du hade gjort samma sak så här finns inget att tacka för. Mvh. Vapendragarn
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.