Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakteljakt med stående fågelhund 2009

Featured Replies

Publicerat

I spanien finns en årlig tävling "Mästerkskap i vaktelskytte med pilbåge och stående fågelhund"

Tävlingen är en lagtävling. Laget består utav en hund och två bågskyttar.

Man skjuter fåglar i uppflog. Pilspetsen har en maxdiameter på 20 cm(typ äggvisp)

Ekipaget som skjuter ner mest antal fåglar vinner (enkelt och inga subjektiva bedömningar här inte)

Förra årets vinnarlag sköt ner 10 vaktlar av 12 uppflog, så att få en medalj till Sverige kommer att ta några år.

Utrustning: Pilbågen recurv eller långbåge max 50 pund(för att kunna dras upp blixtsnabbt)

Att komma med en compound är som att deltaga i en engelsk fasanjakt med en halvautomat.

Skämt åsido, det går inte att använda compound i denna jakt p.g a letoffen och sikten. Och att ha färdigt dragna bågar ovanför hunden före avancen är inte heller tillrådigt. Förmodligen en gammal hederlig Oneida utan sikte med 40 % letoff skulle kunna funka.

Så om Du vill ställa upp med ett lag,skicka en PM

Mvh

Risto

Publicerat
Att komma med en compound är som att deltaga i en engelsk fasanjakt med en halvautomat.

Mvh

Risto

Kan man inte det,?????? :(:(

Publicerat
I spanien finns en årlig tävling "Mästerkskap i vaktelskytte med pilbåge och stående fågelhund"

Tävlingen är en lagtävling. Laget består utav en hund och två bågskyttar.

Man skjuter fåglar i uppflog. Pilspetsen har en maxdiameter på 20 cm(typ äggvisp)

Ekipaget som skjuter ner mest antal fåglar vinner (enkelt och inga subjektiva bedömningar här inte)

Förra årets vinnarlag sköt ner 10 vaktlar av 12 uppflog, så att få en medalj till Sverige kommer att ta några år.

Utrustning: Pilbågen recurv eller långbåge max 50 pund(för att kunna dras upp blixtsnabbt)

Skämt åsido, det går inte att använda compound i denna jakt p.g a letoffen och sikten. Och att ha färdigt dragna bågar ovanför hunden före avancen är inte heller tillrådigt. Förmodligen en gammal hederlig Oneida utan sikte med 40 % letoff skulle kunna funka.

Så om Du vill ställa upp med ett lag,skicka en PM

Mvh

Risto

Risto, de använder säker Flu-Flu pilar med eller ?

Min Vorsthe älskar att sitta brevid mig och jaga pilen när jag övar ! :D

Publicerat
  • Författare

Historien om halvautomater var bara lito kuriosa. Snobbarna börjar nästan redan titta snett om man kommer med en hagelbock istället för SBS och helst ska det vara sidolåsbössa. Nu var det slutsnackat om engelsk snobbism.

Det är flu-flu pilar som gäller med stora spetsar med pianotråd(eller liknande) länkar längst fram. När länkarna eller spetsen träffar den lilla vakteln, då kommer den ner i mer eller mindre dålig skick(död eller döende), och eftersom man har en hund med hamnar fågeln mycket snabbt i viltsäcken(annars får man ju inte ens en poäng).

När fågeln lyfter måste man vara blixtsnabb i uppdraget av bågen. Jag har provat jakten och det är väldigt roligt. Min 60 punds recurv är dock för tung för mig att dra så snabbt. Jag tappade minst en sekund och under den tiden hann fågeln flyga ganska lång sträcka.

Så nästa gång blir det en 50-pundare samt spetsarna i 15-18 cm i diameter. Proffsen sa till mig att 20 cm:s bromsar pilen för mycket så lite mindre är optimalt.

Vaktlarna är dessutom otroligt goda att äta. Vi köper dom ofta när vi är i Spanien. Finns i vanliga bättre livsmedelsaffärer

Till slut lite om träningen.

I Spanien kan du köpa levande vaktlar(ca 4 eur/st). Man köper än lämplig mängd t.ex 10 fåglar.

Arrangören tar kartongen och går ut i terrängen. Stannar vid en lämplig buske, tar upp en fågel, lägger den försiktigt på marken under en buske.

Går vidare till en nästa lämplig bukage och gör samma sak.

När alla fåglarna är utsatta väntar man ca halvtimme så att vaktlarna har hunnit börja spatsera och göra luktspår för hunden.

Sedan går man ut och jagar dom.

Utan att ha tränat på detta sätt har man inte en chans i tävlingen.

Grundfärdigheterna kan man dock träna hemmavid om kompisen kastar bollar,lerduvor

eller om man är ensam kan man sparka ut en fotboll och skjuta på den "flyende haren".

Publicerat
Historien om halvautomater var bara lito kuriosa. Snobbarna börjar nästan redan titta snett om man kommer med en hagelbock istället för SBS och helst ska det vara sidolåsbössa. Nu var det slutsnackat om engelsk snobbism.

Det är flu-flu pilar som gäller med stora spetsar med pianotråd(eller liknande) länkar längst fram. När länkarna eller spetsen träffar den lilla vakteln, då kommer den ner i mer eller mindre dålig skick(död eller döende), och eftersom man har en hund med hamnar fågeln mycket snabbt i viltsäcken(annars får man ju inte ens en poäng).

När fågeln lyfter måste man vara blixtsnabb i uppdraget av bågen. Jag har provat jakten och det är väldigt roligt. Min 60 punds recurv är dock för tung för mig att dra så snabbt. Jag tappade minst en sekund och under den tiden hann fågeln flyga ganska lång sträcka.

Så nästa gång blir det en 50-pundare samt spetsarna i 15-18 cm i diameter. Proffsen sa till mig att 20 cm:s bromsar pilen för mycket så lite mindre är optimalt.

Vaktlarna är dessutom otroligt goda att äta. Vi köper dom ofta när vi är i Spanien. Finns i vanliga bättre livsmedelsaffärer

Till slut lite om träningen.

I Spanien kan du köpa levande vaktlar(ca 4 eur/st). Man köper än lämplig mängd t.ex 10 fåglar.

Arrangören tar kartongen och går ut i terrängen. Stannar vid en lämplig buske, tar upp en fågel, lägger den försiktigt på marken under en buske.

Går vidare till en nästa lämplig bukage och gör samma sak.

När alla fåglarna är utsatta väntar man ca halvtimme så att vaktlarna har hunnit börja spatsera och göra luktspår för hunden.

Sedan går man ut och jagar dom.

Utan att ha tränat på detta sätt har man inte en chans i tävlingen.

Grundfärdigheterna kan man dock träna hemmavid om kompisen kastar bollar,lerduvor

eller om man är ensam kan man sparka ut en fotboll och skjuta på den "flyende haren".

Detta låter mycket svårt,,, men jag kan se hur kul detta kan vara på samma gång,,

Måste ju vara en riktig tillfredställelse när hunder reser en vaktel och sedan fälla den med båge :rolleyes:

MVH lasse

Publicerat
  • Författare

Det går ganska fort att träna upp sig till att klara av att skjuta minnesvärda skott, dvs om inte träffar så näst intill sådana.

Bågskytte jämfört med hagelskytte är mycket mer visuellt, särskilt med flu-flu pilarna. Skytten och även alla andra ser pilen i luften och det är mycket häftigt.

Vi brukar jaga fasaner på detta sätt i Finland varje år.

Men istället för 2 skyttar kan vi vara upp till 4 skyttar per hund. Ännu mera visuellt alltså.

Tyvärr funkar inte trådspetsarna på fasaner, man får på sin höjd bara lite fjädrar.

Så vi använder vanliga jaktspetsar vilket gör att det blir ännu svårare att träffa. Men ack, vilken känsla när det händer.

Nästan träffar får man nästan hela tiden, dvs om man hade haft en hagelsvärms diameter på spetsen då hade man fått fågeln. Så det känns nästan som en riktig träff ändå. Dessutom mycket billigt, man slipper betala fällavgiften för fågeln och pilen kan man stoppa i kogret igen för slipning på kvällen vid brasan.

Av säkerhetskäl brukar vi inte tillåta att bågen är uppdragen innan fågeln lyfter. Tänk att en releasedragen compoundbåge är som ett gevär utan säkring.

Release var förresten förbjudet i Frankrike under rätt så många år.

Men om du har din egen hund, vem förbjuder dig att du drar upp bågen innan du låter hunden avancera.

Men om det är många skyttar runt hunden är det inte bara hunden som ligger risigt till om olyckan är framme.

Publicerat

det där låter spännande för en gammal recurvare som jag :D o min ligger på 50 pund, men jag är ganska trög ( säger kompisarna i alla fall)

men jag kan inte tänka mej hur pilen ser ut? kan du lägga ut en bild eller bättre beskrivning åt mej, för spännande är det

mvh, samme

Publicerat
  • Författare

Jag har ingen bild tillgänglig just nu.

Flu-Flu pil: Pilen har många stora fjädrar som minskar farten mycket snabbt(dom går att köpa även i Sverige)

Själva spetsen då(äggvispmodellen): Om du tänker dig att titta på en fyrklöver uppifrån. Om du tänker att dom 4 bladens yttre linjer ersätts med pianotråd och i mitten av fyrklövern finns själva spetsen där dom är fastsatta. Det är så pilen ser ut ur fågelns perspektiv när den kommer. Dvs spetsens "träffyta" är ca. 15-20 cm. När någon utav trådarna träffar vakteln t.ex vingen då bryts den av och fågeln faller och hunden gör slut på den inom några sekunder.

Oftast använder vi träpilar eftersom dom är billiga att tillverka. Skaften kostar kanske 20 kr,lite fjädrar och nock hamnar man under 30 kr. Sedan tillkommer spetsen. Magnus två blad för 40 kr eller vaktelspets för ungefär samma peng.

En komplett jaktpil kostar ca 70 kr.

Mina jaktpilar till recurv är förresten samma som till fasanjakten, bara lite mera bättre finish och skaftval.

Publicerat

nu börjar tio öringen att trilla ner! :D

träpilar har jag nya och fjädrar finns men så var det spetsen, finns dom att köpa om jag fattat rätt eller är det till att göra själv? tillverka några själv borde inte vara några problem utanborde gå med metall bluntar som det borras 4st hål i och tråd finns att köpa hao musikhandlarn (gittarr sträng)

eller måste det vara jaktspets?

mvh, samme

Publicerat
  • Författare

Nej, Blunten går bra

Som sagt det är bara att borra hål och montera länkarna.

Men det är bara vakteln man lyckas immobilisera med spetsen, redan rappphönan flyger sin väg med en fjädermoln efter sig.

I Argentina gjorde dom faktiskt jaktspetar så att dom borrade hål i stålbluntspetsen, stack genom spikar. Sedan tog dom ett gummiband som dom snurrade runt anrättningen så att det blev en gummiblunt med utstickande spikar. Duvorna kom ner så det bara stänkte om dom.

Publicerat
  • Författare

Glömde berätta att tävlingen kommer att vara i Oktober- 2009(det brukar alltid vara i oktober)

Vi passar på och jagar förstås lite annat vilt också eftersom vi reser så långt: kron,muflon,vildsvin lite beroende på var tävlingen kommer att äga rum.

Hittintills är det 2 lag från Norden: ett lag från Finland med en Munsterländer och ett lag från Sverige med en Ungersk Vizsla

Publicerat

lite nyfiken bara vad kostar det?

samme

Publicerat
  • Författare

Det är lite tidigt att säga i dagsläget vad det kommer att kosta.

I skrivande stund är inte programmet fastspikad.

Hur många dagar vi ska jaga utöver tävlingen, om vi ska komma ett par dagar före och träna med vaktlar,etc.

Så fort jag vet hela upplägget,kommer det att dyka upp