Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken laddning??

Featured Replies

Publicerat

Har två st laddningar som går bra i min bössa men träffbilden e det lite skillnad på.

Kulan e en Hornady RN 160 grain i 6,5*55 kal och laddnigarna det rör sig om är 44 grains och 45,5 grains.

Träffbilden på 44 grains laddningen e 18 mm och med 45,5 är den 13,5 mm på 100 m, dessa laddningar är den lättaste och den näst tyngsta för denna kula i Normas laddbok. Har hört att om man har en tung kula så ska man ladda ned den för att inte få så mycket köttförstörelse, stämmer det?

Som sagt om detta påstående stämmer så är ju 44 grains laddningen bra, men e det skitsnack så e ju 45,5 grains laddningen, som har bästa täffbilden, bra då.

Publicerat

Allt beror ju på vad du ska ha den specifika laddningen till. Är det tänkt att du kanske kan komma till att skjuta på lite längre håll med den? i så fall behöver du farten. Blir det skott inom 150meter så hade jag nöjt mig med den lätta laddninen då det är en kula som är relativt blöt av sig och gärna vill grisa ner i högre hastigheter (det är den uppfattningen jag fått av denna kulan. Har dock inte provat den i just 6,5)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Allt beror ju på vad du ska ha den specifika laddningen till. Är det tänkt att du kanske kan komma till att skjuta på lite längre håll med den? i så fall behöver du farten. Blir det skott inom 150meter så hade jag nöjt mig med den lätta laddninen då det är en kula som är relativt blöt av sig och gärna vill grisa ner i högre hastigheter (det är den uppfattningen jag fått av denna kulan. Har dock inte provat den i just 6,5)

MVH/Jocke

Den e till rådjur och gris då främst årsunge och hjort

Publicerat

Men håller kulan verkligen några höga hastigheter i den här kalibern och med dessa laddningar? Sen tror jag inte att skillnaden är så där hysteriskt stor mellan de två laddningarna så jag hade nog valt den snabbare och sen försökt placera skotten bättre. Tror det blir svårt att mäta skillnaden i kasserat kött efter en bogsmäll på rådjur med de två kulorna..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Men håller kulan verkligen några höga hastigheter i den här kalibern och med dessa laddningar? Sen tror jag inte att skillnaden är så där hysteriskt stor mellan de två laddningarna så jag hade nog valt den snabbare och sen försökt placera skotten bättre. Tror det blir svårt att mäta skillnaden i kasserat kött efter en bogsmäll på rådjur med de två kulorna..

Mvh!

med 44 grains laddningen så blir farten 741 m/s och med 45,5 grains laddningen så blir den ca 765-770 m/s enligt Normas laddbok med MRP krutet.

Publicerat

Skit i det där med köttet, tror inte du tvingas skära bort några mängder. Försök att skjuta bakom bogarna så blir det bra iaf. Om du sen har en kula som skjuger bra så finns ju möjligheten, då rätt läge uppstår, att skjuta halsskott. Testa den snabba, blir du missnöjd så har du receptet kvar till den slöare.

Mvh!

Publicerat
med 44 grains laddningen så blir farten 741 m/s och med 45,5 grains laddningen så blir den ca 765-770 m/s enligt Normas laddbok med MRP krutet.

normas data är för lååånga pipor gissar att din hastighet blir lägre om du har en normal piplängd.

Publicerat
  • Författare
normas data är för lååånga pipor gissar att din hastighet blir lägre om du har en normal piplängd.

OK. Om så e fallet så kanske den tyngre laddningen skulle funka bra då

Publicerat
OK. Om så e fallet så kanske den tyngre laddningen skulle funka bra då

jag skulle gå på den snabbare i 6,5 är det inget fel med en extra knuff. ;)

Publicerat
  • Författare
jag skulle gå på den snabbare i 6,5 är det inget fel med en extra knuff. ;)

Mer fart + tung kula = större köttförstörelse

Publicerat

Jamen det beror ju på dels vilken kula du använder och kanske ffa vart du placerar den..

Sen tvivlar jag på att det går att avgöra skillnaden mellan de två laddningarna mätt i gram bortskuret kött..

Mvh!

Publicerat
Mer fart + tung kula = större köttförstörelse

fart ger ofta mer köttförstörning vilken än kulvikten är. men tunga kulor går i regel inte att ladda lika fort därför vill jag ändra din formel lite. :lol:

tyngre kula inom laddata=lägre fart.

en lätt kula gör inte mindre skada i samma fart som en tung kulans konstruktion är det som bestämmer mer.