Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Myter, skrönor och osanningar om våra hundar

Featured Replies

Publicerat

Ja, vad cirkulerar det för myter, skrönor och osanningar om just eran hundras??

Kan ju börja med vad jag anser vara seglivade myter/skrönor om finsk spets..

* En finsk spets som konstant skäller och gör utfall mot andra hundar beter sig för rasen normalt

* En finsk spets som tar till tänderna så fort det inte passar beter sig för rasen normalt

* En finsk spets går inte att uppfostra som en vanlig hund

* En finsk spets kan man aldrig lära att vara tyst inomhus/i hundgård

* En finsk spets äter alltid dåligt/lite mat

* En finsk spets är alltid hyperaktiv och stressad

Jag anser ovan skrivna vara helt felaktigt och inte normalt beteende hos rasen :P

Mina erfarenheter av rasen är:

* En finsk spets kan lätt sköta sig snyggt bland folk och fä

* En finsk spets är väldigt hanterbar

* En finsk spets är lättlärd, vaken och lyhörd

* En finsk spets lär sig snabbt vad "tyst" betyder

* En finsk spets äter med god aptit

* En finsk spets är lugn, cool, men alert och vaken

Mycket av ovan beror på uppfostran anser jag och tyvärr är det väldigt vanligt att skylla ouppfostrade hundars dåliga beteenden på att "ja, men det är ju en finsk spets och de är ju såhär" :P:rolleyes:

Publicerat

av alla hundra finnspetsar jag sett har ingen varit tyst varken sig det ringer på dörren,nån kommer 200meter nära hundgårn,,

skulle jag skaffa en ny ringklocka skulle det självklart bli en finsk knorrsvans!

Publicerat
  • Författare
av alla hundra finnspetsar jag sett har ingen varit tyst varken sig det ringer på dörren,nån kommer 200meter nära hundgårn,,

skulle jag skaffa en ny ringklocka skulle det självklart bli en finsk knorrsvans!

Du får komma och träffa mina då :blink:

Visst skäller de till om folk kommer på gården, men de blir tyst tämligen snabbt oavsett man säger till eller inte :D

Samma gäller även för jämtarna som också skäller en stund om det kommer folk upp på gården. Jag har ju lärt mina hundar att man inte tomskäller här hemma. Finns vare sig skogsfågel eller älg på tomten liksom..

Är de inne skäller finnarna inte alls när det kommer folk och av jämtarna är det endast den vuxna tiken som kan släppa något enstaka skall.

Som sagt; En ren uppfostringsfråga :P

Publicerat

:P inte träffa lika många men dom jag träffat på har skällt så in i h-vete inne å ute.. på bilar cyklister fotgängare..mm allt som rör sig... nafsar å biter.. som en sa när han klev in i jaktkojan där den fanns några finnar...-oj här var det många osäkrade gäddsaxar!! :D men håller med jämta.. dålig uppfostran.. om nån alls... var nära att skaffa mig en finne men sambon sa aldrig i livet!!... hade kanske låtit annat om vi träffat jämtas finnar...:blink:

Publicerat

jo att vissa inte tänker uppfostra sina hundar ska inte drabba en adhd hund :D men tror det är med i köpet att få en hund som kan gaffla i ur och skur,dock är jag inte den som tror det går få bukt på,men nog skulle man noga väga plus och minus innan man skaffar sig en sån där förvuxen räv :blink:

vet några uppe i gällivare som har rätt mediokra jakt hundar men bättre tjuvvarnare

Publicerat
  • Författare

:blink:

Har ju haft rasen i 18 år och haft 1 (!) som inte haft en bra mentalitet. Övriga har varit och är stabila, sociala och helt normala jyckar :D

Publicerat

är nog då skillnad på vad jag å du tycker är normala :D:blink:

Publicerat
  • Författare

Må vara så, men normal för mig innebär trevliga, stabila, sociala hundar som är helt hanterbara oavsett det är hos veterinär/på utställning eller hemma, samt uppför sig bra inomhus, i hundgård och i koppel, lyder sin ägare och inte gör utfall åt höger och vänster.

Skumma, nervösa, aggressiva, ohanterbara, tomskällande, olydiga etc. hundar är för mig inte "normala" :blink:

Kanske har jag haft "tur" med att få tag bra finsk spetsar under mina år med rasen, eller så beror det på nått annat att mina beter sig som vilka andra hundar som helst..:D

Publicerat

Jämta bry dig om vad FC skriver. han har ju jordens enda obildbara ras :D

Publicerat

OK lite sanningar om mina raser.

Labbe ; tjock , fet , oduglig .

De flesta utbrister spontant ; Det är väl ingen jakthund.

Borderterriers ; Kan inte jaga säger många. dessa har dock inte jagat med rasen ifråga. Hur fan kan dom då veta så säkert ?

Osv , osv, osv i all oändlighet.

Blir bara så dj-a trött på allt skitsnack från folk som uppenbarligen inte vet ett smack om rasen och hundar i synnerhet.

Over and out i detta ämnet

Publicerat
Ja, vad cirkulerar det för myter, skrönor och osanningar om just eran hundras??

Kan ju börja med vad jag anser vara seglivade myter/skrönor om finsk spets..

* En finsk spets som konstant skäller och gör utfall mot andra hundar beter sig för rasen normalt

* En finsk spets som tar till tänderna så fort det inte passar beter sig för rasen normalt

* En finsk spets går inte att uppfostra som en vanlig hund

* En finsk spets kan man aldrig lära att vara tyst inomhus/i hundgård

* En finsk spets äter alltid dåligt/lite mat

* En finsk spets är alltid hyperaktiv och stressad

Jag anser ovan skrivna vara helt felaktigt och inte normalt beteende hos rasen B)

Mina erfarenheter av rasen är:

* En finsk spets kan lätt sköta sig snyggt bland folk och fä

* En finsk spets är väldigt hanterbar

* En finsk spets är lättlärd, vaken och lyhörd

* En finsk spets lär sig snabbt vad "tyst" betyder

* En finsk spets äter med god aptit

* En finsk spets är lugn, cool, men alert och vaken

Mycket av ovan beror på uppfostran anser jag och tyvärr är det väldigt vanligt att skylla ouppfostrade hundars dåliga beteenden på att "ja, men det är ju en finsk spets och de är ju såhär" B);)

Men halåå Jämta !!!...är du säker på att du har erfarenhet av finskspets :D ....min erfarenhet är iaf dom första allternativen !!! :P
Publicerat
  • Författare
Men halåå Jämta !!!...är du säker på att du har erfarenhet av finskspets :D ....min erfarenhet är iaf dom första allternativen !!! :P

Nja..Jag har ju bara dryga 18 års erfarenhet av rasen ;)B)

Publicerat
Nja..Jag har ju bara dryga 18 års erfarenhet av rasen ;):P
Du startade ämnet bara för att du vet vad folk tycker om Finskspetsar! B) , tyvärr går det inte att försvara den rasen som du gör B) De raserna fick inte det ökända smeknamnet "onda rödskinn" för skoj skull. 85 % av befolkningen kan inte ha fel :D Men sen kan jag tycka att rasen på senare år har blivit mycket stabilare familjemedlemmar!

Nu é kriget igång.......kom igen ös på!! Men jag rekommenderar Nobsen!! B)

Publicerat
  • Författare

Jag kan ju inte tänka mig att det enbart frodas sådana sega myter om enbart finsk spetsar, border terriers och labbar??

Nog lär det finnas fler raser det svamlas om i stugorna?

Publicerat

alltså som flesta terriers tex ska vara väldigt aktiva osv, dock tror jag jakthundar som får jaga nog mycket är soffpotaisar iaf mina då ibland en adhd stövare som inte ens gnagar på saker,utan ändast få gånger ätit upp saker..

men för det bryts inga myter utan finnspetsen är ett satans skällande på överlag,stövare gnagaer ihop mer skador än älgar och terrier klättarar nog mer efter väggar än ödlor.dock är nog den hund som får jaga mycket inte specielt jobbig ;)

Publicerat
Nja..Jag har ju bara dryga 18 års erfarenhet av rasen ;)B)
men hur många hundar ryms i 18 år??det kan vara ockso ändast 2hundar. vi är had spetsar alla tider och dom är riktig jävlar :P
Publicerat
  • Författare

Nja.. Som uppfödare och väldigt aktiv jägare, så avverkar man ju några stycken på 18 år..

Publicerat
Nja..Jag har ju bara dryga 18 års erfarenhet av rasen :unsure::)
Nääe...jag tror defenetivt att du har blandat in någon annan ras i dina finnspetsar !!! :P

För den enda finnspets som passar in på dina upplevelser om finnspetsen som jag känt till är en blandis som ser ut som en spets...men är i lynnet något helt annat !!! ;)

Alla andra finnspetsar vi har/har haft häromkring så är allt annat än pålitlig,lugna,lättlärda och tysta.

Och jag har alltid stenkoll på var jag har spetsar då vi möts....så man inte blir biten i benet ! B)

Publicerat

Jag vill inte direkt hålla med någon av er,,, kombatanter. :mellow:

När jag växte upp hade vi två st finskaspetsar, mycket trevliga hundar, kaninte säga att dom skällde i onödan visst skällde de när någon kom fram till hundgården, men slutae när denne gick bort därifrån, vet många drevrar jämtar stövare etc som gör likadant.

De som därimot var lite tristare var att de var lite lätta att ta till hörntänderna när någon okänd kom, eler att någon av oss ynglingar åt på något så kunde Hanhunden hälst vilja ta det med våld,,

Låter värre en var det var och jag tror att jag o min bror med vänner låg bakom en del av dessa betenden,,

Skulle gärna köpe en sådan hund idag om jag bara hade användning för den.

mvh