Publicerat Juli 19, 200817 yr Har alltid använt en rak klämma för montering av fenor. Provade nu en ny sorts fena (duravane savage) är väldigt nöjd med dessa när det gäller skjutning på banan. Har dessvärre börjat vela lite angående valet av fenor till jakt, har skjutit mycket NAP Quickspin tidigare och har varit supernöjd med dessa, dom har ju en liten spoiler längst bak som sätter "spinn" på pilen. tänker nog köpa på mig ett par av dessa och använda dom till ålands jakten. Nu till frågan: bör jag montera dom helicalt eller räcker det med att montera dom med en rak klämma eftersom spoilern troligen får tillräckligt med spinn på pilen? Skall använda mig av mekaniska spetsar bör tilläggas. tacksam för svar //Kent
Publicerat Juli 19, 200817 yr Du bör montera dom med den raka klämman. Och endast lite offset. Du tappar iden med quickspinnen om du sätter dit dom med helical.
Publicerat Juli 19, 200817 yr Du bör montera dom med den raka klämman.Och endast lite offset. Du tappar iden med quickspinnen om du sätter dit dom med helical. kalas då vet jag, funkar dom bra helt raka oxå el? Tjänar man något överhuvud taget om man sätter dom offset?
Publicerat Juli 19, 200817 yr kalas då vet jag, funkar dom bra helt raka oxå el?Tjänar man något överhuvud taget om man sätter dom offset? Ide'n med quickspinn vara att man skulle slippa att montera dom med helical eller offset. Grejen är den, att får du för mycket med spinn på pilen, så går den långsammare. Jag kör med vanliga fenor, o har bara någon grad offset, det fungerar bra.
Publicerat Juli 20, 200817 yr Liten side note bara.. En jaktkollega här har labbat lite med 4 fenor när han skjuter fasta blad, tydligen mycket bra resultat Sen tror jag att offset märks bäst med fasta blad, vid mek spetsar har det nog mindre inverkan, men kan ha fel
Publicerat Juli 20, 200817 yr Liten side note bara..En jaktkollega här har labbat lite med 4 fenor när han skjuter fasta blad, tydligen mycket bra resultat Sen tror jag att offset märks bäst med fasta blad, vid mek spetsar har det nog mindre inverkan, men kan ha fel Tackar för tipsen. Kommer att köra någon grad offset bara, det är som sagt mekaniska spetsar, men lite mera spinn på pilen kan knappast skada? // Kent
Publicerat Juli 20, 200817 yr Om man inte kör med fenor av typen quickspinn, så vill jag iaf ALLTID ha lite offset, Så att man alltid får en konsekvent rotation av pilarna. Kör man helt rakt, så kan det bli svårt med stabiliteten.
Publicerat Juli 23, 200817 yr Nej, har inte testat... Ser ju en aningens billiga ut men man slipper ju gegga med lim.
Publicerat Juli 23, 200817 yr personligen föredrar jag helekan på fjädrarna. så jag får en stabilare pil!.. jag kanske har lite mycket på mina pilar i dax läget men ska minska det lite nu när dom nya pilarna kommer!.. MVh Mamre!..
Publicerat Juli 30, 200817 yr limmade fenorna någon/några grader offset åt höger. Var sedan ut o provsköt, tycker inte man ska klaga på Precisionen iaf!? Avståndet var 25 meter bör tilläggas
Publicerat Juli 31, 200817 yr limmade fenorna någon/några grader offset åt höger.Var sedan ut o provsköt, tycker inte man ska klaga på Precisionen iaf!? ... hole in ... snyggt skjutet broder!... var de den bilden du messade mej!.. kunde tyvärr ej öppna den!. ... Mvh
Publicerat Juli 31, 200817 yr ... hole in ... snyggt skjutet broder!... var de den bilden du messade mej!.. kunde tyvärr ej öppna den!. ... Mvh Japp det stämmer, var bara tvungen att skicka dig bilden